ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christian Christiansson  (läst 1553 gånger)

2018-11-12, 14:48
läst 1553 gånger

Utloggad Anne Marie Arvad Lassen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 12:53
    • Visa profil
Min tipoldefar Christian Christiansen, f. ca. 1827, synes at være født i Sverige. Christian Christiansson bosatte sig i danmark og blev sidenhen gift med Ane Magrethe Jensen f. 1824. Jeg er lidt usikker på om min tipoldefar egentlig kom fra Sverige.

De fik sidenhen bl.a. en datter (min oldemor) født 1856: Boline Jensine Andreasen (født Christiansen).
Jeg har fået flg. oplysninger mere om ham:

Kilde: FT-1880Kildehenvisning:247
Matrnr/adresse:Forsørgergelses & Arbejds Anstalt
Husstands-/familienr:1
Navn:Christian Christiansson Køn: M
Alder:52 Civilstand:Enkemand
Han finns i Tiköb, Skotterup, redan 1860. Han är då gift och har en son Jens Peder som är 9 år. Om han är far till honom bör han ha utvandrat tidigt i slutet av 1840 talet kanske. Jag kan inte finna honom i utvandringsregistret. Fødested:Hallands Lehn Sverige
Stilling i husstanden:Fattiglem
Sogn: TikøbHerred: Lynge-Kronborg
Amt: FrederiksborgStednavn: Tikøb By
Indtastningsnr: C6205Løbenr.: 5122

Han finns i Tiköb, Skotterup, Danmark redan 1860. Han är då gift och har en son Jens Peder som är 9 år. Om han är far till honom bör han ha utvandrat tidigt i slutet av 1840 talet kanske. Jag kan inte finna honom i utvandringsregistret.

Jeg vil være mycket tacksom om nogen kan hjælpe mig med flere oplysninger på Christian Christiansson eller som navnet lyder i Danmark: Christiansen.

På forhånd mange tak.

Mvh
Anne Marie Arvad Lassen,
Danmark

 

2018-11-14, 11:56
Svar #1

Utloggad Anne Marie Arvad Lassen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 12:53
    • Visa profil
I tillæg til min søgen efter min tipoldefar Christian Christiansson - kan jo tänkes at det er navnet han kalder sig  når han kommer til Danmark; men at han egentlig hedder Kristian -  kan jeg nu tilføje yderligere oplysninger, som jeg netop har modtaget i dag:

"Jag har en dvd med Hallands befolkning och där finns två personer. En
> Kristian född 1824.12.26 i Hallarp Ljungby med föräldrarna Kristina
> Johansson och Inger Kristina Johansdotter.
> En annan Kristian född  1828.04.08 Lyngås Söndrum med föräldrarna
> Kristian Olsson och Katarina Pettersdotter.
> Det finns en uppdaterad version på nätet som jag inte undersökt  och
> jag vet heller inte något om dessa två Kristian dog eller gifte sig,
> men du kan ju fråga vidare på anbytarforum om någon vet något om
> dem..."

Om någon kan vide något om dette, vil jeg blive meget glad..
Pft.
Venlig hilsen
Anne Marie Arvad Lassen

2019-01-26, 15:58
Svar #2

Utloggad Anne Marie Arvad Lassen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 12:53
    • Visa profil
Hej nogen,

Jeg har fundet nedenstående omkring min tipoldefar Christian Christiansson. Kunne det tænkes at det er den C.C.? Det kunne være spændende; men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg så kommer videre... Måske nogen herinde kan assistere, så vil jeg blive henrykt.

Pft og mvh
Anne Marie

Christian Christiansson
Sweden Baptisms
Name   Christian Christiansson
Gender   Male
Christening Date   15 Jun 1828
Christening Place   SONDRUM, HALLAND, SWEDEN
Birth Date   08 Jun 1828
Father's Name   Christian Olsson
Mother's Name   Catharina Petersdr
Citing this Record
"Sweden Baptisms, 1611-1920," database, FamilySearch(https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V76D-SJC : 11 February 2018), Christian Christiansson, 08 Jun 1828; citing , reference ; FHL microfilm 134,349.

2019-01-26, 20:36
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil

2019-01-26, 20:48
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Här är en karta över Hallands socknar:
http://memmingsforskarna.se/pdf/sockenkartor/Halland.pdf
Det är alltså 93 stycken. Man kan sätta sig och gå igenom var och en, men det kommer ta mycket tid. Jag tror det är enklare att följa honom bakåt i Danmark, jag vet inte vilka register som finns där men det borde gå att få ett datum för när han ankom landet och helst vilken socken han kom från. Något som minskar ner sökområdet i Sverige. Just nu är det lite som att leta efter en nål i en höstack.

2019-08-19, 18:43
Svar #5

Utloggad Anne Marie Arvad Lassen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 12:53
    • Visa profil
Hej igen,
Jeg tror minsandten det er lykkedes mig at hitta Christian Christianssons svenske fødesogn - nemlig Halmstad.
Bør lige opsumere at Christan Christiansen er født ca. 1827. Han tager til Danmark i en meget tidlig alder - tilsyneladende.
Håber virkelig nogen derude kan hjælpe mig med at finde ham. Måske være behjælpelig med nogle tips, for jeg har virkelig prøvet næsten alt.
På forhånd mange tak for venlig assistance.
Bedste hilsener,
Anne Marie Arvad Lassen, København

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna