ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frostberget, Latikberg  (läst 617 gånger)

2018-11-12, 22:36
läst 617 gånger

Utloggad Thorbjörn Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-11-26, 23:06
    • Visa profil
Hej!
Jag söker information om Frostberget, Latikberg. Vet någon när och av vem som nybygget upptogs? Jag vet att min anfader Nils Erik Johansson Ångqvist, f 1837 i Bäsksjö, hade gård i Frostberget som delades upp av några av sönerna men fanns någon där innan honom? Frostberget nämns aldrig i Hfl. Han anges bosatt i Norra Latikberg från 1863, då dräng hos först Johan Johansson och sen hos Olof Andersson. Den senares dotter (Anna Maria Olsdotter, f1853) gifter sig sen Nils Erik med, 1871.
Hälsningar
Thorbjörn

2024-03-30, 22:00
Svar #1

Utloggad Rikard Gebart

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:00
    • Visa profil
Jag har hittat honom i boken "Kring Hjortronberget" av Göte & Gunvor Gustavsson som handlar om Latikberg. Han anges som ägare till Hemman nr 4 i Latikberg. Han var gift med Anna Maria Olofsdotter (1853-10-09) som var dotter till Olof Andersson. Olof Andersson i sin tur var son till Anders Hansson (en av mina anor) som kom till Latikberg från Stensele och blev ägare till hemman nr 4 och 5 år 1831. När jag tittar på ekonomiska kartan så verkar hemman nr 4 ha legat mellan nuvarande Frostberget och Norra Latikberg, nära Latikselet.
Enligt boken "Vilhelminaborna" av Karl-Erik Gavelin så är Nils Erik Johansson Ångqvist född i Bäsksjö (men det visste du förmodligen redan), dit fadern Johan Jonsson Sikström kom från Siksjö året före Nils Erik föddes.

På frågan om vem som tog upp nybygget Latikberg 4 har jag inget säkert svar men enligt "Kring Hjortronberget" så var första ägarna Lars Olofsson och Kerstin Persdotter men de överlät troligen ganska snart sina rättigheter till Lars far Olof Ersson (f 1725, d 1801). Det finns en anteckning från lagtima häradsting i Åsele härad 1778 om att ägaren till Latikberg 3 antog Kerstin Persdotter och hennes tillkommande man till granne och att uppodla andra hälften av nybygget Latikselet mot betalning av 3 riksdaler 16 skillingar silvermynt. Efter Olof Ersson verkar det vara Per Persson (f 1764, d 1852) som blev ägare till Latikberg 4. Även Erik Olofsson (f 1763), Nils Andersson (f 1794), Salomon Eriksson (f 1798) och Erik Eriksson (f 1804) verkar ha varit ägare innan Anders Hansson.

Lite spekulation: mest troligt gifte sig Nils Erik Johansson Ångqvist med Anna Maria Olofsdotter och därefter gissar jag att de efter några år fick överta hemmanet från Anna Marias far Olof Andersson. Man borde kunna hitta honom som födorådstagare i HFL (Norra Latikberg) om det stämmer.

MVH,
Rikard Gebart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna