ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin i W.Stensjö, Persdotter eller Olofsdotter?  (läst 1126 gånger)

2018-11-13, 17:29
läst 1126 gånger

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Hej,
 Vad hette egentligen Olof Persson 1625-1700 i W, Stensjös hustru i efternamn ?
I dödboken Fridlevstad CI:3 s. 780 står det" Olof Perssons Kerstin Persdotter i W Stensjö 1704-01-31 .
Var står det att hon heter Olofsdotter i efternamn?
Vänligen Aina

2018-12-26, 14:06
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Hej!


Länsmannen Olof Perssons (d. 1700) änka Kerstin i Västra Stensjö begravdes 31/1 1704 i Fridlevstad.
Både i CI:2 och CI:3 står det att hon hette Kerstin Persdotter.


Uppgiften om att hon skulle hetat Kerstin Olofsdotter har jag i andra hand utan källangivelse och anger att hon skulle varit syster till Åke Olofsson Smed i Bränteknuva, Fridlevstad. Jag kan tänka mig att uppgiften hittats i en dombok.
Eftersom jag inte sett källan vet jag inte vad där står, men en spekulation från min sida är att det kanske angivits att Olof Persson och Åke Smed var svågrar, vilket, i så fall, öppnar flera möjligheter. Att vara svåger eller "i svågerlag" med någon kunde (och kan) vara ett ganska vittomfattande släktbegrepp.
Min hypotes är, tills vidare, att Kerstin Persdotter eller Olof Persson var syskon till Åke Smeds hustru Inger Persdotter.


Enligt ett mål 1685 i Östra härads dombok bodde Olof Persson ca 1643-1655 i Långemåla, Rödeby. I lensregnskaber för Kristianopel kan man hitta att han 1645/1646 städslade en gård där.
Efter tiden i Långemåla bodde han eventuellt på annan ort, innan han ca 1661 kom till Västra Stensjö (mtl, tiondelängd).
I Västra Stensjö fanns då bonden Bonde Persson, som några år senare flyttade till Spetsamåla, Fridlevstad, där han dog 1704. Tidigare fanns i Stensjö bonden Per Bondesson, som ev. begravdes i januari 1685. Troligen fanns det släktskap mellan Olof Persson eller Kerstin Persdotter och Per Bondesson och Bonde Persson i Stensjö (Olof och Kerstin hade bl.a. en son Bonde (1664-1718)).
Olof Perssons son Per Olofsson (d. 1711) hade tillnamnet Mugg och en tanke är att familjen hade anknytning till byn Muggetorp i Vissefjärda och Per Mugg där (mtl 1660).
Intressant i sammanhanget är att när Olofs och Kerstins son Sven döptes 1662 var bl.a. Bonde Larsson (d. 1695) i Stora Skörebo, Torsås dopvittne.
Olof Perssons mor (utan namnangivelse) dog i Västra Stensjö och begravdes 20/4 1673 i Fridlevstad.


Åke Olofsson Smed (d. 1714) var redan 1642 bonde i Bränteknuva (lensregnskaber, Sölvesborg). I Medelstad härads dombok 1688 omtalas hans "medbröder" Hans Olofsson (d. 1705) och Bonde Olofsson (d. 1698) i Björkeryd, Fridlevstad. De var sannolikt söner till Olof Svensson (d. 1663) i Björkeryd.
Tillnamnet Smed var inte ett släktnamn, utan Åke Olofsson var smed. Det framgår av uppgifter i Bagers bok (Fridlevstad OII:1), där det på sidan 138 redovisas att Åke Smed utfört smidesarbete.
Åke Olofsson var gift med Inger Persdotter (d. 1691) och gifte sedan om sig med Elin Börjesdotter (ca 1655-1722) och flyttade på 1690-talet från Bränteknuva till Sibbaboda, Torhamn.


Jag tror inte att Olof Perssons hustru Kerstin tillhörde syskonskaran från Björkeryd, bl.a. med tanke på att familjerna från Björkeryd och Stensjö inte är antecknade som dopvittnen hos varandra.
Däremot var Åke Olofsson Smed och Inger Persdotter dopgäster hos Olof Perssons familj: Inger bar dottern Kerstin 1669 och sonen Gabriel (Adriel) 1677 och även Olof Perssons son Per Olofsson Muggs son Per 1680.


I ett mål 4/7 1692 i Medelstad härads dombok omtalas avlidna Inger Persdotters i Bränteknuva brorsbarn Olof Karlsson i Fridlevstad och pigan Sissa Karlsdotter i Spetsamåla. Jag känner inte till Olofs och Sissas föräldrar, men fadern bör ju ha hetat Karl Persson.


Olof Karlsson Smed (d. 1729) var dräng hos fastern Inger Persdotter och hennes make Åke Olofsson Smed i Bränteknuva och trolovades 1683 i Fridlevstad med Kerstin Hansdotter (1662-1743), som f.ö. var dotter till Åkes bror Hans i Björkeryd.
Makarna bodde först i Bränteknuva 89 och hade sedan en gård i Fridlevstad 27, innan de ca 1702 flyttade till Höryda 9/53, Fridlevstad.
Olof Karlsson Smed hade kontakt med familjen från Stensjö: när hans son Olof döptes 1689 var Olof Persson i Stensjö och dennes son Lars Olsson i Baggetånga dopvittnen; när sonen Per döptes 1691 var Olof Perssons barn Botil och Bonde i Stensjö dopvittnen; när Olof Perssons son Lars Olsson 1690 döpte dottern Gertrud var Olof Karlsson dopvittne; Olof Karlssons hustru Kerstin bar 1692 Lars Olssons dotter Botil till dopet och Olof Karlsson och hans son Karl Olofsson var dopvittnen 1708 när Olof Perssons son Gabriel Olsson döpte sonen Olof.


Sissa Karlsdotter (d. 1711) vigdes 1698 i Fridlevstad med Börje Månsson. Hon hade tidigare tjänat sin faster Inger i Bränteknuva och vid vigseln anges hon i CI:2 ha bott i Stensjö.
Börje och Sissa var troligen halvnebönder i Kärrtorp, Nättraby och hade gård i Fridlevstad 27.
Även här fanns kontakter med Stensjöfamiljen: när Börjes och Sissas son Karl döptes 1706 bars han av Olof Perssons dotter Kerstin i Västra Stensjö och Gabriel Olssons hustru Elin Nilsdotter var dopvittne.




2018-12-27, 14:08
Svar #2

Utloggad Aina Alriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 536
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 13:21
    • Visa profil
Du är fantastisk Jörgen!
Ett stort och innerligt TACK! För detta fantastiska svar. Det är så oerhört värdefullt att få ett så gediget svar .
Jag blir överväldigad över att se och läsa ett så fantastiskt svar.
TACK än en gång och Gott Nytt År!
Vänligen Aina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna