ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Chierstin Nilsdotter, Gusselhyttan  (läst 1319 gånger)

2018-11-14, 16:40
läst 1319 gånger

Utloggad Barbro Ilvemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 10:59
    • Visa profil
Jag har problem med att identifiera Velam Olssons hustru, Chierstin Nilsdotter i Gusselhyttan. Det påstås i hfl att hon är född 1742 (Lindesberg AIa:12 sid 96), men där hittar jag ingen som passar in. 12 april 1744 däremot finns en Christina Nilsdotter med föräldrar Nils Jonsson och Chierstin Andersdotter som föräldrar. Nils Jonsson dör 1747 och Chierstin Andersdotter återfinns i hfl  Lindesberg AIa:8 (1748-1756) sid 164. Där finner man Chierstin Nilsdotter, då omnämnd som styvdotter, eftersom modern gift om sig.
Kan födelseuppgifterna gälla Velam Olssons hustru? Hon skulle i sådant fall bara vara 16 år vid vigseln 28 nov 1760.
Eller har jag blandat ihop henne med någon annan?
undrar barbro ilvemo

2020-01-02, 00:06
Svar #1

Utloggad Eva Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 20:15
    • Visa profil
Hej Barbro!
Jag har också letat efter denna Chierstin "Stina" Nilsdotter som är min farmors farfars farmors mor, det är sonen Per Welamsson som är min anfader.

Jag har tittat efter uppgifter i Vigselboken för ibland finns andra ledtrådar i dem, men faktiskt hittar jag inte paret i Lindesbergs vigselbok.

Deras äldsta barn är fött 1796 och jag har letat efter dem som brudfolk från 1765 - 1768 året ut. Kanske de gift sej i en annan socken? Eftersom de verkat varit framgångsrika i barnalstringen tänker jag att de säkert fick sitt första barn snart nog efter vigseln och har därför inte sökt under ett längre tidspann.
 
Jag har hittat Chierstin Nilsson född 1744 på tre ställen i Hfls 10 sid 90, 91 och 92. På sid 91 i vänstra marginalen är jag osäker på om det står dot (dotter). Kan det stå det tror du? Vem skulle hon i så fall vara dotter till på den sidan?Lindesbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder för Lindesberg (Linde) landsförsamling(bergsförsamling), SE/ULA/10851/A I a/10 (1757-1764), bildid: C0001727_00103, sida 90.

Den Chierstin du hittat på sid 164, står det inte att hon är född 1705? I så fall är det inte "vår" Chierstin, eller har jag snurrat till det?

Efter att maken Welam dött så hittar jag Chierstin i:
Lindesbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder för Lindesberg (Linde) landsförsamling(bergsförsamling), SE/ULA/10851/A I a/19 (1786-1795), bildid: C0001736_00149, sida 430.
Bergsmannen Anders Andersson är noterad överst och de två flyttar samtidigt till Ervalla 15/8, 1789. Det står inget om att Anders och Chierstin gift sej och jag kan inte heller hitta paret i Lindesbergs vigselbok. Jag har tittat från dess att maken Welam dör 1782 till 1789 då hon flyttar med Anders Andersson från Gusselhyttan.

Det saknas uppgifter om in- och utflyttningar i Ervalla och jag har inte riktigt orkat ta mej ann husförhörslängden ännu. Har du några andra idéer eller tankar om hur man kan komma vidare?

Hälsar Eva

2020-01-02, 11:56
Svar #2

Utloggad Barbro Ilvemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 10:59
    • Visa profil
Hej
Vigseln mellan Velam Olsson och Chierstin Nilsdotter ägde rum den 26 nov 1760 enligt Lindesbergs vigselbok E1:1 sid 19/bild 16. Det förefaller som om födelsedatum för Chierstin Nilsdotter är 1744 med föräldrarna Nils Jonsson och Chierstin Andersdotter  (född 1717 enligt hfl LIndesberg A1:a8 sid 164 (inte 1705. Var kom det ifrån?) Där återfinns ju Chierstin Nilsdotter, född i Gusselhyttan 1744.
I Ervalla A1:5 (1786-1795) sid 156 återfinns Anders Andersson och Stina Nilsdotter, här angiven som född 1742 i Linde men med styvsonen Lars Velamsson.


Är din anfader Per Welamsson? Han är också anfader till mig. Han gifte sig med Catharina Nilsdotter och fick dottern Maria Persdotter. Hon gifte sig med min morfars farfar Carl Gustaf LIndholm och utvandrade till Finland tillsammans med honom och barnen.

2020-01-02, 13:38
Svar #3

Utloggad Eva Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 20:15
    • Visa profil
Jag tror som dej att vår Chierstin fått fel födelseår och att felaktigheten hängt med genom åren där efter. Efter att ha letat så mycket och vi är två som kommit fram till samma sak så får det vara en hypotes som jag använder mej av tills dess den överbevisats.

Där emot känner jag mej så otroligt dum för jag hittar varken Chierstin eller föräldrarna enligt den källangivelse du angett, i hfl 8, sid 164. Kan du hjälpa mej att reda ut det? Det vore så bra att få det rätt. Jag lägger in bilder på sidan så ser du att den sida jag förstår det som, där finns en Chierstin Nilsdr f. 1705. Jag använder SVAR. Jag har inte bifogat bild i forumet tidigare så jag hoppas det hamnar på rätt ställe bara!

Det stämmer bra att Per Welamsson även är min anfader! Då är din Maria syster med min anfader Per Persson Lindgren. Jag har letat många år efter hans anor och det var först i år jag hittade till Lindesberg. Så roligt att veta något om hans syskon. Jag undrar så mycket över vad som hänt med denna familj när jag sitter och forskar. De andra grenarna vet jag en hel del om via mina mor- och farföräldrar men farmor och hennes syskon hade ingen information om Pers bakgrund och de undrade också.
Per Welamsson- Catharina Nilsdotter
Per Persson Lindgren (uppväxt i Högstaboda) - Anna Margareta Ersson Tillberg (Tillberga)
Per Persson Lindgren flyttade från Lindesberg till Stockholm där han och hustrun var vaktmästare/portvakter i gamla stan på Nygränd 5. Han dog dryga 50 år gammal och äldsta sonen var då bara 11 år gammal.  Han hade en syster som hette Amalia, hon gifte sej aldrig och arbetade sej upp till att bli finstrykerska på Östermalm. Där hon bodde också men bildade inte familj. Per Adolf Berlin är hennes bror och min farmors farfar. Han bildade familj och farmors farfar växte upp i Årstadal och Lilla Nybehov i Brännkyrka, Stockholm. Sen hamnade familjen i Nynäshamn där också jag föddes. Bor er familj kvar i Finland?

2020-01-02, 13:39
Svar #4

Utloggad Eva Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 20:15
    • Visa profil
Här kommer den andra bilden på samma sida och där står det bl a Chierstin Nilsdotter f 1705.

2020-01-02, 18:41
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Eva. Dina bilder kommer från Lindesberg AIa:7, sid 164. Barbro hänvisar till samma sida i AIa:8.

2020-01-03, 11:28
Svar #6

Utloggad Barbro Ilvemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2023-04-03, 10:59
    • Visa profil
Eva
Du fick bra info från Kristina för att reda ut sidorna i hfl.


Min morfars farfar var smed med mästarbrev, verksam vid Trångfors, Kolbäck, i Västmanland. Ev. blev han värvad - headhuntad skulle vi väl säga idag - till Strömfors bruk i Finland. Han förblev svensk medborgare - Finland tillhörde då Ryssland, och kallades storfurstendöme. När de utvandrade följde inte äldste sonen med utan stannade i Sverige - Carl Gustaf Lindholm, gift med Emma Fredrica Vulcan. De övriga barnen följde med, men flera fortsatte till S:t Petersburg (största staden i närheten av Finland), andra utvandrade till USA och nägra stannade i Finland. Min morfars far blev också smed, verksam vid Strömfors bruk, där också min morfar föddes. Även han och hans syskon förblev svenska medborgare. Min morfar blev boktryckare och när han skulle starta egen firma efter Finlands självständighet beslöt han att bli finsk medborgare. Min mor gifte sig med en svensk och flyttade till Sverige med honom, så jag är född i Sverige, men har släkt kvar i Finland.
mvh
barbro


2020-01-03, 13:09
Svar #7

Utloggad Eva Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 20:15
    • Visa profil
Barbro, stort tack för berättelse, så intressant och spännande att få veta detta! Vad kan de ha varit med om i Finland, Ryssland och USA? Och Kolbäck, ja där har jag varit ett antal gånger men inte i Trångfors.

Vet du om några anor finns kvar Lindesberg idag? Eftersom farmors farfar var den enda av Per Persson Lindgrens barn som fick barn så känner jag alla i denna gren. De bor i Nynäshamn, Lund, Almunge, Kiruna, Flen, Täby, Sundbyberg, 3 bor i Nya Zeeland, Bromma, Enköping och jag bor utanför Katrineholm.

Tack för infon om hfl Kristina Gunnarsdotter! Jag hittade dem i Lindesberg A1a 7, sid 163. Blev nog lite för ivrig för jag hade kunnat från början kunnat följt årsuppgifterna från Barbro istället för hfl numrering av böckerna. Jag använder Riksarket och då kanske det är annat upplägg på böckerna än om du kanske använder Arkiv Digital Barbro?

Om du vill ha mina uppgifter på det jag vet om den gren jag ingår i så delar jag gärna med mej Barbro, om det nu är så mycket jag kan bidra med så här långt. Det vore väldigt intressant och spännande att få veta mer om dem du forskat på. Nu vet jag inte hur din ställning är till att dela släktforskarmöda så för att inte missuppfattas förtydligar jag mej så här. Jag behöver inte ha källor om du inte vill dela din forskning, jag är mer genuint intresserad av vad som hänt alla och var de hamnat under livet än att få "gratisforskning".

Min mejladress är bomberochgranater64@gmail.com

Vänligen Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna