ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 814 gånger)

2018-11-14, 17:47
läst 814 gånger

Utloggad Tord Hagman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-11-16, 18:34
    • Visa profil
Jag har en ana som är född i Ånimskog 1724 Jöns Esbjörnsson har försökt att hitta hans föräldrar i födelseboken.Vet inte om jag har lyckats att tyda föräldrarnas namn rätt .Tror att det står Esbjörn Larsson moderns namn kan jag bara tyda till Marit.Finns det någon mer erfaren som kan hjälpa mig.Skulle bli så glad om jag finge reda på föräldrarna till Esbjörn och om möjligt årtalet de var födda samt orten de kom ifrån.

Vänliga hälsningar Tord Hagman.

2018-11-14, 20:37
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 07:23
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Hej,

födelsenotisen finns i C:1, sid 71 (årsnummer 2) (AD: v13979.b39.s71).

Texten lyder

Citera
Anno 1724
...
Jöns: Esbiörns och hustru Ingris barn i Säbÿn föddes d 11 och Christ: 12 Januarii. Witt: woro Jonas Dahlman och Hans Erßon ibid: Merta Erichsdotter ibid: bar barnet och hade med sig Marit Brÿngelsdotter ibid:

Någon hfl för den tiden finns inte, men i AI:1, som börjar 1736, finns på sid 23 (v4578.b28.s23) "S.fad:" (svärfadern) Esbiör Olß[on] och h. Ingri Ohlsd[otter]. Om Esbjörn är svärfar till bonden Måns, så är Måns' hustru Malin Esbiörnsd[otter] storasyster till Jöns, och Erik Esb[jörnsson] som står under Esbjörn och Ingrid är (store?)bror.

Dock finns där ingen Jöns, vilket är lite konstigt -- han borde ju ha klarat sig till vuxen ålder om han är din ana ... Kanske antecknade prästen bara de barn som var konfirmerade, men han finns inte i nästa längd heller ...

Tyvärr inga födelsedata, men kanske kan du med dessa uppgifter följa Esbjörn, Ingrid och Jöns både bakåt (till en vigsel, kanske?) och framåt till deras död.

mvh /s
mvh /staffan -- BFiles

2018-11-15, 08:28
Svar #2

Utloggad Tord Hagman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-11-16, 18:34
    • Visa profil
Tusen tack för din hjälp Staffan jag skall försöka att följa Esbjörn Ingrid och Jöns  så långt det går bakåt i tiden.

V H Tord Hagman.

2018-11-15, 09:19
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2956
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 07:23
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Tack, det var så lite så...  ;D

Glöm inte att följa dom framåt också, födelsedata kanske dyker upp i senare hfl, eller i dödboken...

Mvh /s
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna