ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tydning av vigsel 1747  (läst 439 gånger)

2018-11-16, 21:22
läst 439 gånger

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Jag vill gärna få respons på vad jag tycker är en underlighet:
Den 25 januari 1747 gifter sig Johan och Ingrid (mina anor) Enligt den högra kolumnen är han korpral vid Grundabo och hon bondpiga (?) på Takan. Detta tycks stämma med övrig information som jag fått fram. Att båda har samma patronymikon känner jag också till, Olofsson / Olofsdotter eftersom bådas fäder heter Olof. Men jag läser också att deras respektive mödrar heter Karin! Alltså identiska namn på de två föräldraparen. Det tycks för mig vara märkligt, men förstås möjligt. Eller ska man föreställa sig att prästen råkat skriva samma namn två gånger? Har någon en åsikt? Förklaring?
Väne-Ryr (P) C:1 (1743-1791) Bild 91 / sid 169

2018-11-17, 00:58
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Inget direkt svar, men prästen kan säkert ha råkat skriva samma namn flera gånger pga att det är så många med samma namn här.
T ex så finns en vigsel 28 oktober 1759 mellan Ingrid, tjänstepiga från Takan, och soldat Hans i Kammerud. Hennes föräldrar heter också Olof och Karin. (Av detta års fyra brudar heter tre Ingrid!) Hans är en variant av Johannes.

Väne-Ryr C:1 (1743-1791) Bild 93 / sid 173 (AID: v44842.b93.s173, NAD: SE/GLA/13634)

2018-11-17, 15:25
Svar #2

Utloggad Anders Fritzson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 19:16
    • Visa profil
Tack!

Det här med att vissa namn är "inne" vissa perioder är sannerligen inget nytt. Ditt exempel förstärker det. Det måste ha varit rörigt i socknen ibland när man pratade om varandra. Gissar att man då använde sig av gårdsnamnen som "efternamn" för att skilja individer åt. Och stackars präst som skulle hålla reda på allt.
Min slutsats blir att så här långt tillbaka, när inte heller referenser till hfl finns att tillgå får man vara försiktig med slutsatser. Ett sätt är ju att lägga pussel med föräldranamnen i samband med födslar, men är också tidsödande. Det är väl förresten släktforskarens premiss i alla lägen!
Tack i alla fall.  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna