ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: bilder till släktbok  (läst 2080 gånger)

2018-11-16, 22:19
läst 2080 gånger

Utloggad Anna-Greta Öhlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2022-10-22, 16:41
    • Visa profil

Om jag i framtiden vill skriva en släktbok och trycka och ge ut till min släkt hur skall jag behandla bilder ? Vilket format Jpeg eller tif ? Kan det gå bra med 120 dpi eller måste man göra om det och isf hur ? Tar man kartor från Eniro blir det för mig 120 dpi. Går det bra vid ev. tryckning ?
Hälsningar

2019-05-13, 21:16
Svar #1

Utloggad Sven Rosborn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 14:44
    • Visa profil
    • www.pilemedia.se
Hej,300 dpi är standard men det beror förstås på hur stora bilder du lägger upp. Jpg går bra men det ska vara så stor kvalitetsgrad som möjligt, helst på max, dvs 12. Små bilder kan man gå ner på kanske 180 dpi men under det är det risk för att det blir lite pixlat.
Jag har lagt upp en kurs på 23 videofilmer om hur man börjar släktforska. Den sista filmen (E1) handlar om hur man publicerar sin forskning.
Filmerna är gratis och kan ses här:http://pilemedia.se/sl%C3%A4ktforskningskurs.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna