ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskning Arousell  (läst 1419 gånger)

2018-11-22, 16:47
läst 1419 gånger

Utloggad Camilla Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 16:23
    • Visa profil
Hej,
Jag släkforskar i släkten Arousell på min mormors sida, Inga Linnea Arousell och har nu "snöat" fast på hennes pappas ben, Lars Emil Arousell. Jag är lite orolig att jag hamnat fel någonstans då jag kommit till en Mikael Arendtsen Jönsson Aronsen Arhensen född 1642 i Danmark, tror jag (sedan kommer jag inte längre). De flesta har jobbat som smeder men hittar inget vallonsläkte- vilket jag alltid fått höra. Eller kan det vara på min mormors mammas sida det finns valloner? Supertacksam för hjälp- både om jag är på rätt spår, om "Arousell" är ett vallonsläkte samt nyfiken på hur jag kan komma vidare och lite mer info om mina anfäder.

Vänliga hälsningar
 Camilla

2018-11-22, 19:29
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:43
    • Visa profil
Googlar man på namnet verkar det ju vara många som funderat på detta tidigare. Det verkar som namnet kommer från Århus i Danmark, denna stad hette ju Aros från början och då blev det väl Arousell när man ville snygga till eller "latinisera" det lite.

2018-11-23, 08:33
Svar #2

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej!. Du har nästan rätt beträffande namnet. Den äldste Arusell i Sverige hette Mickel Jönsson Arhus. Född i Danmark, tillfångatogs vid Malmö på 1670-talet. Soldat för Giers rote till 1690, då han fick avsked. Försörjde sig sedan på fönsterlagande m.m. Ålder ca 65 år. Kallas "Arendtsson" i dödb. F:1, bild 31. Död 1707 i mars. Även AI:2, s. 185 Vikarbyn: "Giers samt Arhus".   
Sonen Anders Mickelsson Arhus 1701-1767 blev bl.a. eldvaktare vid Stjernsunds bruk och var också skomakare. Hans son Anders, 1750-1795, är den förste som tar sig namnet Arusell.     

Hälsningar
Leif Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna