ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Hagsta  (läst 1076 gånger)

2018-11-23, 19:22
läst 1076 gånger

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 19:04
    • Visa profil
En gång till  ::) :

behöver hjälp med att tyda allt vad det står om Lars Olofsson när han dör. Det är mycket text och många namn.

Lars Olofsson f januari 1690 d 1 oktober 1768 i Hagsta, Hamrånge, Gävleborg

Hamrånge (X) F:1 (1722-1790) Bild: 40 Sida: 71

2018-11-24, 14:57
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
Gl Nämndemannen Lars Olofsson född  år 1690 söndagen efter trettondagen på samma söndag stod han Brudgumme. Hans fader war åbo på hemmanet och hette Olof Larsson o modern Maria Hansdotter.Fadern död herom (?) året. Modern gift andra gången med Jöns Jonsson.
Lars Olofsson gift på sitt 20 år med Elisabeth Jansdotter ifr Högbo,
tillsammans haft 2:ne barn  en son en dotter. Sonen död på sitt 4 år, men dottern lefwer, som är Pär Larssons hustru.
Hans hustru död 1753, 14 dagar efter midsommar. Har sedan lefwat i Enklingeståndet. Har sedan haft god hellsa, för 3ne år sedan nog sjuklig, men nu i sommar nog svag af ålderdomskrämpor.
Då han war på sitt 18 år fick han genom en hetsig feber fel på sin syn, mer och mer tilltog dock att han kunde handleda (?).
Flitig arbetare, god hushållare i sin lefwnad, hade denna sommaren mäst  hållits wid sängen.Dock förmåt wara i Kyrkan.
( Här kommer något jag inte riktigt blir klok på.)
måg? Jonas o mågen Pär Larsson son Olof Haglund som drunknade för 3 år sedan.
Sista natten nog sjuk död 1 okt kl 8 om mårgonen hela dess lefnad 77 år 8 mån 14 dagar.

Jag fattade det som att han bara hade en måg. Vem är Olof Haglund?
Lycka till! Margaretha

2018-11-24, 17:46
Svar #2

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 19:04
    • Visa profil
Tack för hjälpen Margaretha!
Precis som du så blev jag också ställd. Trodde jag läste helt fel men du tyder det likadant så då står det så. Jag får försöka forska vidare på detta och se om jag kommer till rätta med med denne Olof Haglund. Återigen, tack för din tid och ditt engagemang!

2018-12-16, 14:31
Svar #3

Utloggad Jan Setréus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 15:33
    • Visa profil
    • web.comhem.se/jansetreus/index.htm
 Hej!
Så här har jag läst den nämnda texten i DB:

 
"G. Nämdemannen Lars Olofsson född år 1690 andra Söndagen efter Trettondedagen på samma Söndag stod han och Brudgumme. Hans Fader war åbo på Hemmanet och hete Olof Larsson och Modren Maria Hansdotter. Fadren död då han war (?) på (?) andra året. Modren gift andra gången med Jöns Jonsson. Lars Olsson gift på sitt 20 år med Elisabet Jansdotter ifrån Högbo. Tillsammans haft 2:ne Barn en Son och ena dotter. Sonen död på sitt 4. å. år. Dottren lefwer som är Pär Larssons hustru. Hans Hustru död 1753, 14 dagar efter Midsommar. Har sedermera lefwat i Enklinge ståndet. Har sedan haft god hellsa, för 3:ne år sedan nog sjuklig; men nu i sommar nog swag af ålderdoms krämpor. Då han war på sit 18 å år fick han genom en hetsig Feber fel på sin syn, som mer och mer tiltog; dock så at han kunde handleda. Flitig arbetare och god hushållare i sin lefnad. Hela denna sommare mäst hållits wid sängen, dock förmåt wara i kyrkan. Mycken sorg af Mågs Pär Larsson Son Olof Haglund, som drunknade för 3 år sedan. Sista natten nog siuk död d. 1. October k. 8 om mårgonen hela des lefnad"

 
Den döde Lars Olofssons måg Per Larsson var gift med dottern Anna Larsdotter, och de hade åtta (av mig kända) barn, bl.a. en son Olof född 1742-04-28. Han är det enda av deras barn vars öde (dödsdatum) är mig obekant. Han fanns kvar hemma i Hagsta ännu 1759. I hans FB står det "i Scholan", varför jag antar att han gick i skolan i Gävle. Men jag kan inte identifiera honom, eller någon lämplig Haglund, bland Vasaskolans elever (i den förteckning som finns på internet), och kan inte heller finna honom i Hamrånge eller Gävle DB 1765. Kanske djäknepengarna och därmed de studerande finns redovisade vid den aktuella tiden i länsräkenskaperna.

 

 

2018-12-16, 19:43
Svar #4

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 19:04
    • Visa profil
Tack Jan för din tid och arbete! Visst är det klurigt? Jag får luska vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna