ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Webläsare  (läst 2964 gånger)

2018-11-24, 18:44
läst 2964 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kabeln till fibern kommer in i ett annat rum, än där jag har min dator. Signalerna har kommit in via Wifi, men på senare tid har det varit så mycket störningar, att nu har vi dragit in en kabel, från rummet intill till min dator.  Allt verkar gå mycket snabbare nu, men tyvärr så försvann Google. Trycker jag på symbolen för Google i nedre Menyraden, kommer något som heter Bing!!!  vilken webläsare är att rekommendera? Jag gillade Google!
Ann-Mari Bäckman

2018-11-24, 23:41
Svar #1

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Google och Bing är sökmaskiner, inte webläsare. Däremot så är det så att Bing är Microsofts webläsare/sökmasik och Google är Googles sökmaskin.
Google tillhandahåller en webläsare som heter Chrome och Microsoft en webläsare som heter Internet Explorer.
Kanske använde du tidigare Chrome och av någon anledning så installerade du en ny version av Internet explorer och den blev standard och "skuffade" bort Chrome från din Menyrad.
Många menar väl att Googles sökmotor är ledande, men Microsofts är väl också kapabel, så det är väl en smaksak av vem av dem man vill bli övervakad ;-).
/Karl-Henrik


2018-11-25, 08:50
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack snälla för utredande om vad som är vad!

Eftersom jag hade Internet Explorer kvar, så nöjer jag mig med den. Det är möjligt att jag ansluter mig till Chrome senare.

Chrome försvann, när jag valde att ansluta datorn med en kabel från modemet, istället som tidigare via WiFi (förstår inte varför)

Anbytarforum är så fantastiskt inte bara för släktforskning utan även för att det alltid finns någon vänlig själ, som kan hjälpa en med det datatekniska.
Ann-Mari Bäckman

2018-11-25, 10:30
Svar #3

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu

Hej Ann-MariDet är inget som hindrar dig att ha Google som startsida och sökmaskin i Internet Explorer. Allt du behöver göra är att ändra startsida i Internet explorers inställningar.
Här är en instruktion för Internet Explorer 11 (det kan vara lite annorlunda gång beroende på vilken version du har):
https://support.microsoft.com/sv-se/help/17426/windows-internet-explorer-11-change-home-page
Du kan söka (i Bing) på "ändra startsida i internet explorer" så hittar hur man gör
För övrigt kan det hända att du har en webläsare som heter Edge, som är standarden i Windows10 och Internet Explorers efterföljare.
Jag tror inte att lankabeln i sig gjorde att din webläsarinställning ändrades, men kanske gjorde den bättre anslutningen att Windows uppdaterade sig och då installerades en nyare webläsare som lade sig som standard och förpassade den gamla till bakgrunden. Om det var Chrome du hade så finns den säkert kvar på disken, men länken i menyraden togs bort.
/Karl-Henrik

2018-11-26, 10:07
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack snälla för uppgifterna!


Jag fick hjälp av sonen igår och han gick in på symbolen för Google och då uppenbarade sig Bing. Hur han exakt sedan gjorde vet jag inte, men han plockade fram Google och gick in på inställningar. Fram kom då Google, som det såg ut då jag lämnade det, med de favoriter jag hade att klicka på. Hoppas AD fungerar lika bra, för där har det varit jättebesvärligt.


Så nu är allt som vanligt igen. De irriterande avbrott jag har fått hela tiden, mer eller mindre långa, är nu borta. Tack vare kabeln hoppas jag, för i början då jag hade WiFi var inga avbrott, utan de har kommit på den sista tiden.


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2018-11-26, 10:15
Svar #5

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Om problemen kom plötsligt kan det bero på att någon granne i närheten använder samma frekvens för sin WLAN som du. Eller att annan störkälla har tillkommit. Med fast kabel slipper du det problemet ;-).

2018-11-26, 11:35
Svar #6

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:33
    • Visa profil
Om du har Win 10 så kan jag bara säga att du inte är ensam om att edge (dvs f d Internet explorer) inte fungerar som det skall. Microsoft tycks än en gång misslyckats. Många sidor på nätet rekommenderar till och med att man skall använda en annan webbläsare. Själv har jag skippat både IE och Edge sedan många år tillbaka och använder mig endast av Firefox eller Chrome.
Eva

2018-11-27, 10:08
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vi har inte så nära till grannar, så jag tror inte det kan vara det. Däremot kanske maken, i det rum modemet finns, har installerat något nytt :-).


Det fungerar bra nu med kabel och att använda Google (Chrome har jag nog inte installerat). För där ska man logga in och godkänna en massa saker. vilket jag inte gillar (ännu flera koder att hålla reda på)
Ann-Mari Bäckman

2018-11-27, 17:55
Svar #8

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:33
    • Visa profil
Du behöver inte registrera något varken för att installera Firefox eller Chrome. Har du någon som kan hjälpa dig med att installera det om du känner dig osäker?
Mvh
Eva

2018-11-27, 21:32
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Märkligt för jag har för mig att jag behövde ha ett konto. Jag tycker Google fungerar bra. Om man installerar Google Chrome, vad blir skillnaden?
Ann-Mari Bäckman

2018-11-27, 21:55
Svar #10

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Det blev en lång diskussion och jag tror det fortfarande behövs en viss klargörande här:
Webläsare: https://sv.wikipedia.org/wiki/Webbläsare

Egentligen ska det inte vara någon skillnad mellan Edge (om det är den du har installerad nu, det framgår inte klart) och Chrome. Båda är program som används för att visa hemsidor. Om du har de problem som Eva skriver om, dvs att vissa hemsidor inte visas på rätt sätt i webläsaren (dvs Edge, Internet Explorer, Chrome, Firefox, Opera m.fl) så kan du installera en annan och se om det fungerar bättre där. Chrome är väl lite av standard numera så alla sidor visas nog riktigt där.

Men det du egentligen från början frågade om var en sökmotor/söktjänst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Söktjänst
Du hade tidigare Google inställd som standard söktjänst, och hade senare av någon anledning fått Bing från Microsoft. Vilken söktjänst som är standard i din webbläsare är något man normalt sett kan ändra med en inställning. Det är i princip en hemsida som vilken annan som helst, men där du gör en förfrågan och får svar från sökmotorn.
Firmor som Google (Google) och Microsoft (Bing) försöker på olika sätt få användarna att använda deras söktjänst eftersom de där kan samla data från användarna som de sedan kan sälja vidare för reklam och andra ändamål, mer eller mindre rättmätiga.
Hoppas detta gav någon klarhet,
/Karl-Henrik

2018-11-28, 06:26
Svar #11

Utloggad Roy Ernered

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:18
    • Visa profil
    • www.roye.se
För att slippa Crome, Edge,  Bing och liknande som övervakar sina användare för att kunna 'serva' dem med annonser och reklam för mer eller mindre skumma ändamål klickar man sig först till duckduck.go som i alla fall uppger att man aldrig sysslar med att spåra den som söker.

2018-11-28, 09:46
Svar #12

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 939
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:13
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Roy,
Jag använder själv för det mesta DuckDuckGo, men det är kanske utanför temat för den här diskussionen. Fast jag måste ju medge att jag själv startade det temat genom att antyda varför omställningen från Google till Bing antagligen kom till.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna