ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Estländskt anbytarforum?  (läst 1425 gånger)

2018-11-27, 07:18
läst 1425 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Hej alla! Undrar om någon vet var man kan ställa en fråga i Estland som rör en person vid namn Johan Reinwald? Han emigrerade till Australien men uppgav sig komma från Finland. Jag har sökt med ljus och lykta i Finland, så gott jag kunnat i alla fall, men bara kammat noll. Efter att jag fört över DNA-resultatet från FTDNA till MyHeritage, ser jag att tyngdpunkten på ursprung ligger i Baltländerna. Jag vet att detta skall tas med en näve salt, men eftersom jag hittar bra många fler Reinwald i Estland än i Finland, kan det ju vara värt ett försök!
Så vet någon om det finns ett liknande forum som detta i Estland?
Tack på förhand!

2018-11-27, 15:22
Svar #1

Utloggad Kirsti Ervola

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-27, 18:11
    • Visa profil
www.isik.ee
registrering behövs; från ’Registreeru’ du kan välja språket, estniska eller engelska.

2018-11-27, 16:25
Svar #2

Utloggad Kirsti Ervola

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-27, 18:11
    • Visa profil

2018-11-27, 16:40
Svar #3

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Tack snälla Kirsti! Då ska jag prova där!

2019-05-08, 18:14
Svar #4

Utloggad Johan Peetre

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:44
    • Visa profil
När esterna och livländarna tvingades att ta familjenamn runt år 1826, så tilldelades eller valde de ofta tyskklingande namn. I en del fall skall det ha berott på att de balttyska godsägarna, vilka esterna tjänade, valde namnen till sina undersåtar.

Därför vimlar det bl a av olika former av Reinfeldt i både Estland och Lettland. Fredrik Reinfeldts namn härstammar ju exempelvis från Livland/Lettland. Baserat på namnet, så tror jag att du mycket väl kan ha rätt i att Johan Reinwald var (eller härstammade) från Estland istället för Finland.

Motsvarigheten till SVAR i Estland heter Saaga och det är gratis att söka i böckerna efter registrering.

http://www.ra.ee/dgs/explorer.php

De har ett fint digitalt register för senare århundraden och jag hittade några Reinwald-familjer, som du borde kolla.

http://www.ra.ee/dgs/addon/nimreg/result.php?s_name=reinwald&c_id=0&p_id=0&s_fr=&s_to=&e_fr=&e_to=

Efter att du har registrerat dig kommer du direkt till rätt sida i böckerna genom att klicka på de färgade talen till höger.

Lycka till (om du inte redan har löst mysteriet)!



2019-05-09, 07:13
Svar #5

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Åh, tusen tack Johan! Skall in och kolla detta så fort jag hinner, för mysteriet är inte löst ännu...

2019-05-10, 09:59
Svar #6

Utloggad Johan Peetre

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:44
    • Visa profil
Familjen i Rakvere ser mest lovande ut. Den avlidne fadern hette åtminstone Johan, men moderns namn är ett annat. Hon kan ju i och för sig ha varit styvmor. Fast jag hittade ingen Johan född 1896 i dopböckerna, men du kan ju kolla åren runtom.

Annars låter det ju inte omöjligt att han gjorde sitt namn mer europeiskt/tyskt när han kom till Australien.

Det fanns åtminstone två Johan Renvall i Helsingfors ('maalaiskunta'=landskommun), enligt familysearch.org.

Juho Viktori Renvall (född 1858-12-12)
Juho Robert Renvall (född 1874-08-27)

Kanske blev någon av dessa din Johans far.

2019-05-12, 19:52
Svar #7

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Tack än en gång Johan! Men jag har upptäckt att det nog hade varit enklare om man talat estländska... ;)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna