ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur bekräftar jag föräldrar i Dalby?  (läst 439 gånger)

2018-12-04, 14:21
läst 439 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej!

Jag har stora problem i mitt letande efter anor i Dalby, främst p.g.a. deras stora gapp i kyrkböckerna, så all hjälp uppskattas. Denna generationen är troligen den sista problematiska.

Jag försöker hitta föräldrarna till Per Svensson född 1768-11-01 i Dalby och död 1824-11-29 i Dalby. Problemet är att ingen Per föds 1768-11-01 i Dalby och hans födelsedata är konsekvent i alla källor jag hittar över honom. En Per föds till en Sven Nilsson och Signe Olsdotter 1769-10-22 och döps 1769-11-01 kan det möjligen vara rätt Per?  Att han fått fel år inskrivit från början någonstans? Finns det något sätt att bekräfta att dessa är, eller inte är, föräldrarna till Per? HFL:erna i Dalby börjar inte förrän 1799 och det är för sent för att ha Sven och Per skrivna tillsammans.

I Sven Nilssons bouppteckning finns Per med men det står inte mycket mer än att han är 18 år gammal. (Torna häradsrätt (M) FIIa:29 (1787-1788) Bild 45 / sid 11).

Första gången jag hittar Per är i Södra Sandby när han gifter sig med Bengta Nilsdotter 1800. I Södra Sandby får paret fem barn; Nils, Sven, Karna, Boel & Mätta. Bland faddrar och vittnen till barnen återfinns ingen Svensson alls. 1810 flyttar familjen tillbaka till Dalby. 1811 dör frun Bengta. Runt 1812 (troligen) gifter Per om sig med Hanna Bengtsdotter med vilken han får två barn; Karna och Nils. För dem finns inga födelseböcker.

Per bor i Dalby till sin död 1824. Bouppteckning efter honom: Torna häradsrätt (M) FIIa:63 (1827) Bild 3600 / sid 101. Svårläst men tycker mig inte se några syskon till Per nämnas i bouppteckningen.

Det som talar emot att det är Sven Nilsson som är far till Per är att moderns namn inte återkommer som ett han hans många barns namn (Signe). Samtidigt verkar han gilla namnet Karna, två barn får namnet (tror t.o.m. att de lever samtidigt) så kanske är det moderns namn? Ev. Bengtas mor namn… Det finns ingen utflyttningsbok före 1806 och Per har flyttat tidigare än så. Vad Per har sysslat med under åren från 1768 till 1800 vet jag ej. Han är dräng när han gifter sig (32 år gammal), husman när första barnet föds 1801 och fram till 1806 då han står som tjänstedräng när hans fjärde barn föds.

Någon tanke om hur jag kan tackla detta problemet?


Tack på förhand


Dessa källorna har jag lyckats hitta (förutom barnens födelseböcker):

Södra Sandby AI:2 b.7 / s.36

Södra Sandby CI:3 b.130 / s.10 (vigselbok)

Hardeberga AI:4 b.73 / s.70 - i denna boken flyttar familjen, står ”Skriven i Dahlby” efter Pers namn.

Hällestad B:1 b.45 / s.82 - inflyttningsbok för Dalby

Dalby AI:1 b.860 / s.18 - Första gången i Dalby

Dalby AI:1 b.1260 / s.16

Dalby AI:1 b.1920 / s.36 - med nya frun

Dalby AI:2 b.66 / s.66 - Per död

Dalby DII:2 b.160 / s.5

Dalby DII:2 b.280 / s.7

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna