ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksdagsmanen Olof Andersson Beckman  (läst 473 gånger)

2018-12-06, 11:46
läst 473 gånger

Utloggad Pontus Nordwall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 13:31
    • Visa profil
Hej, jag är släkt med riksdagsmannen Olof Andersson Beckman från måsen södra i Grinstad. Han föddes där 1725 (Datum okänt och några födelseböcker för 1725 har jag inte hittat) och enligt protokoll som jag hittat Avled han under riksdagen enligt protokollet den 6 juli 1772. Vad jag fått fram blev han begravd på Maria kyrkogård i Stockholm. I det jag fått fram står följande:
Citera
Åhr 1 772 d. 6 Juli i.1
Kom ståndet effter anslag tilsammans in pleno oeconomico klåckan 4 efftermiddagen; då Talemannen först anmälte, at Herren behagat hädankalla Riksdagsmannen från Sundals härad i Elfsborgs län Olof Beckman, hwars andelösa lekamen man wörö sinnad at i morgon efftermiddagen befordra til sit lägerställe uti S:t Mariae kyrkjogård, och anmodades ståndet at effter wanligheten denna graffärd med sin närwaro behedra samt til den ändan samlas här i ståndets rum klåckan 1/2 5 efftermiddagen. I anseende til detta dödsfall beslöts, at Hans Kongl. Maij:t skulle i underdånighet anmodas anbefalla Landshöfdingeämbetet i Wennersborg at genast föranstalta om nytt riksdagsmanswahls anställande uti de härader,- hwilkas angelägenheter warit afledne Beckman ombetrodde.

Källa: https://weburn.kb.se/riks/ståndsriksdagen/pdf/bn_1771-1772__/bn_1771-1772___02.pdf

Jag har letat i dödsboken för maria Magdalena år 1772 men inte hittat honom. Vad jag får ut av texten är att han skall ha dött den 6 Juli men jag kanske har fel. Är det någon som har info om ev födelse, döds eller begravningsdatum för Olof?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna