ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötters Julnötter 2018  (läst 4729 gånger)

2018-12-07, 02:08
läst 4729 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Jag missade de tre första julnötterna men har under stigande häpnad tagit del av frågorna dag 4–7. Har påtalat felen och oklarheterna, hittills utan reaktion. Möjligen kan följande vara av intresse för andra som försökt begripa sig på frågorna.

4 december:
Frågan gällde priset på 1 liter svagdricka 1919.
Svarsalternativet 16 öre angavs vara rätt.
Mitt påpekande:
Här har man uppenbarligen läst fel kolumn. Medelpriset på 1 liter svagdricka var 1919 inte 16 utan 18 öre, enligt https://www.scb.se/H/SOS%201911-/Priser%20och%20konsumtion/Detaljpriser%20och%20indexber%C3%A4kningar%201913-1930%20(SOS)/Detaljpriser-och-indexberakningar-1913-1930.pdf
sid 152.

5 december:
Frågan gällde Fantomens julalbum 1944. Hur mycket värderas ett exemplar i perfekt skick av denna utgåva till?
Svarsalternativet 18 000 kronor angavs vara rätt.
Mitt påpekande:
Värdering av föremål är ingen exakt vetenskap och ingen värdering är beständig – det faktiska värdet (vad köparen är beredd att betala) bestäms av tillgång och efterfrågan som kan variera stort över tid.
Seriesams guide anger katalogpriset hos ”fina” seriebutiken för ett inplastat ex av Fantomens julalbum 1944 NM (Near Mint, nyskick, mikroskopiska skador) till 20 000 kr. Något ex MT (Mint, perfekt skick, helt utan skador) finns inte på listan. Enligt Seriesam betalas samlare emellan ungefär hälften av det angivna katalogpriset, varför butiksvärderingen är högst diskutabel.

6 december:
En T-ford kostade 5 400 kronor 1909. Hur många årslöner motsvarade detta?
Jag brydde mig inte om att svara och vet alltså inte vilket svarsalternativ som ansågs ”rätt”.
Mitt påpekande:
Antal årslöner för vem? En piga, en fabriksarbeterska, en läroverkslärare, en barnmorska, en läkare, en regementschef, en landshövding? Eller avses medellön alternativt medianlön för samtliga inkomsttagare i Sverige 1909?
Det måste ju preciseras i frågan vad som menas med årslön!

7 december
:
Det första julfrimärket gavs ut 1904. I vilket land?
Mitt påpekande:
I dagens fråga har man förväxlat julfrimärken med julmärken (som säljs till förmån för diverse välgörande ändamål och inte utgör porto). Det första julfrimärket trycktes i Kanada 1898. Alltså är inget av svarsalternativen rätt.
Den som ändå vill delta i denna alltmer bisarra tävling rekommenderas att svara Danmark – där utgavs det första julmärket 1904.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-07, 11:49
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Frågan den 7/12 gäller julmärken, alltså är frågan rätt ställd. Däremot står det fel i svaret man får efter att ha deltagit.

2018-12-07, 13:25
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Nu ja!

Sedan jag skickade mitt mejl till kansliet i natt har man ändrat i näst sista meningen i frågetexten, men bara där.

Svarar man Danmark får man fortfarande beskedet:
”Du svarade rätt! Danmark var först med att göra julfrimärken.”
Någon glömde ändra där . . .

En halv räddningsmanöver alltså, och det är väl bättre än inget. Bäst hade givetvis varit att frågor och svarsalternativ kontrollerats noggrant före publicering. Förhoppningsvis sker det från och med nu.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-07, 15:10
Svar #3

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Medelpriset på en liter svagdricka för år 1919 får jag till 16 öre, vilket visas på sid 136 och även på sid 153 i den länkade pdf-filen. På sid 152 visas medelpriset för enbart övre norrland. Tabellerna är inte så lättlästa precis ...

2018-12-07, 15:23
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Helt rätt, Eva – där var det jag som gick vilse bland tabellerna.
Julnöten 4/12 var alltså korrekt, tack för det. 
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-12, 09:07
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Det bättrade sig med julnötterna. Dag 8–11 lyckades man formulera frågorna rätt och för var och en ange ett korrekt svarsalternativ.

Men i dag måste det ha brustit i kontrollen igen. Frågan gäller hur många som står som fotograf i folkräkningen 1890. Rätt svar påstås vara 611.

Jag antar att man inte begränsat sökningen till ”fotograf” och att därför bland de 611 finns före detta fotografer, fotografbiträden, fotografibiträden, fotografelever, fotografielever, fotografister, en fotograflärling, en fotografiarbetare plus eventuellt ytterligare några titelvarianter – totalt cirka 170  personer.

Sökning på ”fotograf” i folkräkningen 1890 hos Svar ger 492 träffar. Drar man ifrån före detta fotografer (19) samt de biträden och elever som slunkit med på grund av särskrivning (4) blir svaret på frågan att högst 469 personer står som fotograf.

Sökning på *fotograf* (som inkluderar alla sammansättningar med ordet) ger hos Svar 647 träffar, inte 611.

Så kan någon förklara för mig hur man kommit fram till att exakt 611 personer har titeln fotograf i folkräkningen 1890?
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-12, 09:50
Svar #6

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Om man söker med 'fotograf' - så får man just 611 st.

Men använder man sökfunktionens listning av yrken - och väljer bort alla biträden, elever, hustrur, änkor, samt ytterligare några kombinationer med andra titlar (och någon felskrivning?) ...

Då får man fram 447 st.

Dvs inte så långt kvar ner till det andra föreslagna alternativet 404 ...
Jan Lilliesköld

2018-12-12, 12:46
Svar #7

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Lite slamkrypare över frågan: hur många fotografer , eller hur många kvinnliga fotografer ...

Men det som grämer mig mest är att jag inte får 611 under någon kombination av yrke ('fotograf', 'fotograf*', '*fotograf*' eller '*foto*'), kön (alla/man/kvinna) och folkräkningsår ... Och jag som ska föreställa proffs på att söka i (och konstruera) databaser :(

Vad gör jag för fel? Jan, om du gör om sökningen, och kopierar länken från resultatsidan, så kan jag se hur sökningen är gjord? Snälla?

/staffan
mvh /staffan -- BFiles

2018-12-12, 15:07
Svar #8

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
OK - jag var väl otydlig - jag sökte i yrkes-fältet med enbart ordet fotograf (alltså helt utan fnuttar - det var mitt försök att visa att det var just bara ordet jag använde).
Då blir det 611 träffar.
(gäller alltså skivan Sveriges befolkning 1890 - har inte testat motsvarande sökning hos SVAR)

Tyvärr kan man inte söka ut enbart kvinnor...
Jan Lilliesköld

2018-12-12, 15:38
Svar #9

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
OK, tack. Då var det inte mej det var fel på :)

I princip borde väl data vara samma, om jag fattat rätt -- men versionen på CD'n är ju tvättad och indexerad av Arkion när CD-n producerade, enligt Wiki-Rötter, så svaren på statistik-sökningar är naturligtvis inte (exakt) likadana. Kanske är det från CD-n Julnöten fått sitt svar?

/staffan
mvh /staffan -- BFiles

2018-12-12, 15:53
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Hur som helst är svarsalternativet 611 fel, eftersom det inkluderar personer som inte står som fotograf. Det gör endast cirka 450 – antalet tycks variera något beroende på var man söker. De två andra svarsalternativen är således inte heller rätt.

Ja, Staffan, frågan är verkligen luddigt formulerad med sina två språkliga fel. Om man tolkade den ordagrant skulle rätt svar vara 0 (noll) – ingen person står som fotografer vare sig totalt eller partiellt.

Jan, ”fotograf” ger hos Svar 492 träffar (inklusive före detta fotografer och personer med särskrivna titlar). Av dessa 492 är 104 kvinnor. Om man tar med alla biträden, elever, änkor etc blir det 647 personer varav 208 kvinnor.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-12, 16:26
Svar #11

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Många olika svar finns det ;-)

Om man söker med *otogr* (som jag sökte med i förstone på CD:n),
så blir det 679 träffar.

Men då kan ju även en del annat än just fotograf av olika "stavning" följa med ...
Jan Lilliesköld

2018-12-13, 07:58
Svar #12

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Gomorron,
Kan bidra med en tveksamhet för frågan 11 dec. Huvudsta Gård skulle också kunnat vara rätt svar. I en beskrivning dess historia hittar man:
”1792 är kanske det årtal, som fick Hufvudsta Gård att hamna i historieböckerna, då Gården var en av mötesplatserna för konspirationsplanerna mot Kung Gustaf III.”

2018-12-13, 08:30
Svar #13

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Och vad gäller dagens, nr 13, fråga om sanering av tomteskägg hittar man olika råd i olika källor på nätet! Utan att avslöja för mycket gäller detta det svarsalternativ man får rätt för.

2018-12-13, 16:33
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Tomteskägg kan säkert saneras på flera sätt. Men så stolliga förslag som att använda klorin eller hårtork kan jag inte hitta, så jag antar att dagens fråga får godkännas även om varierande råd ges om hur länge skägget ska ligga i frysen.

Fråga 11 var lite lurig men får godkänt av mig. Den byggnad som i dag kallas Huvudsta gamla slott var på Gustav III:s tid huvudbyggnad på Huvudsta gård. På 1800-talet flyttades denna byggnad 300 meter till sin nuvarande plats. Det var alltså på Huvudsta gård som kungamordet (eventuellt) planerades. Men då frågan gällde i vilken av tre bevarade byggnader som mordet ska ha planerats fanns bara ett korrekt svarsalternativ: Huvudsta gamla slott.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-13, 18:29
Svar #15

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:59
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Om man får lov att återgå till statistiken över fotografer i 1890 års "folkräkning" ...

Så har även jag sökt i SVAR:s register.
Som Maud skrev, så får man fram 492 träffar om man söker med ordet fotograf.
Med sökvärdet  *otograf, får man 495.
Med fotograf* 644, med fotogr* 677 och med *foto* 684 stycken.
Med "fotogr." endast 33 st.
Så det beror på två saker vilken träffmängd man får - sökvärdet och hur sökfunktionen i sig "tolkar" detta.

Man skulle önska att det gick att använda standardiserade reguljära uttryck.
Nu är det förvisso inte så ...

Så lite i anlogi med CD-skivans "värde-register" för fältet Yrke,
så kan man i SVAR-versionen få ut statistik för samtliga utfallsvarianter.

Så en sökning med det av mig mest generella sökvärdet  (*foto*), så kan man se (bl a) följande statistikrader.
Härvidlag har jag "sorterat bort" alla elever, lärlingar, biträden, hustrur, änkor - men behållit både de med dubbla titlar och även före detta fotografer.

Det är väl en "definitionsfråga" vad som verkligen ska räknas som 'Fotograf'  ;)

Som synes så blir "min" summa av fotografer 505 !

Statistik är inte enkelt  ;)

Yrke                              Antal
Fotograf                        362
fotograf                          79
Fotografist                  13
f.d. Fotograf                    7
f.d. fotograf                    4
Fotogr.                            3
Fotograf.                            3
fotografist                            3
Hemmansegare Fotograf         2
Boktryckare och fotograf         1
Civilingeniör Fotograf            1
F.d. Fotograf                    1
Fanjunkare Fotograf            1
Fotograf Egare                    1
Fotograf e.o. Kontorsskrifvare      1
Fotograf och Hamnfogde         1
Fotograf,Dagsverkstorp.         1
Fotografist.                    1
Fältmusikant Fotograf            1
Handelsidkerska f. d. fotograf.      1
Hoffotograf                    1
Ingeniör och Fotograf            1
Klisterfabriksarb. f. Fotograf      1
Kungl. hoffotograf            1
Mål. o Fotogr.                    1
Snickare, fotograf            1
Urmakare Fotograf            1
bonde fotograf                    1
f. Fotograf                            1
f. Klockare fotograf och bokhandl.   1
f. fotograf                            1
f.Fotograf                            1
f.d. Kapten Fotograf            1
fotogr.                            1
fotograf o litteratör            1
fotograf, gårdseg.            1
hoffotograf                    1
är fotograf                    1
            
SUMMA                        505

Jan Lilliesköld

2018-12-13, 20:38
Svar #16

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jo, reguljära uttryck vore ju mumma. På Soldatregistret kan man i alla fall använda SQLs båda joker-tecken, '_' (för exakt ett tecken) och '%' (för en sträng av obestämd längd), för lite bätte kontroll ...

mvh /staffan

mvh /staffan -- BFiles

2018-12-13, 21:01
Svar #17

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Skriva julnötter verkar inte heller vara särskilt enkelt ...  ;)

Att sanera något från kvalster låter sig nog inte göras med frysning - det tar möjligen död på dom, men befriar inte skägget från dom. Sen verkar det inte vara helt givet att 2 timmar räcker för att ha ihjäl de små krypen: minst 24 timmar förefaller vara den stående rekommendationen. Vad gäller hårtorken, så är inte det nödvändigtvis en dålig idé: ett alternativt sätt att ha ihjäl dom är 15 minuter vid 60° i tumlaren ... Fast bäst är förstås att tvätta i 60°. Då pinar man livet ur dom, och blir av med dom och deras bajs, som är det som innehåller de molekyler som man blir allergisk mot1.

Om tomteskägget (lösskägget alltså, inte originalet) ska sprida någon smitta krävs nog dessutom att det utnyttjas av flera under samma jul -- skabb-kvalstren (skabb är den vanligaste kvalster-orsakade smittsamma sjukdomen) smittar vid långvarig och nära kontakt2, och hinner "kola vippen" av svält under det år skägget ligger undanpackat3.

En önskan till konstruktören/erna: Kan vi få en genomgång av frågorna, svaren och källorna? Efteråt, förstås! Skulle säkert vara mycket lärorikt!

mvh /staffan

1 Alla dessa från en sida hos Mayo Clinic som allmänt anses vara ett av världens bästa sjukhus. Informationen finns en bit ner, under rubriken Lifestyle and home remedies. Temperaturen sidan nämner för tvätt och tumling är 130°F, vilket dom översätter till vetenskapligt korrekta 54,4°C; jag har valt att anpassa lite till svenska förhållanden :)
2 Från Vårdguidens sida om skabb
3 Också information från Mayo Clinic.
mvh /staffan -- BFiles

2018-12-23, 08:45
Svar #18

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Ytterligare en tveksam fråga i dagens (23/12) Julnötter. Man frågar efter antal barr på en normalstor gran. Jag antar att man menar en normal julgran för inomhusbruk, men …? Svaret beror också på vilken art av gran som avses.
Googlar man på frågan får man ganska olika svar från till synes tillförliliga källor. Exempel: 2000- 50000 eller  > 350000 eller halv miljon.
Så lycka till med att hitta rätt svar!

2018-12-23, 13:26
Svar #19

Utloggad C Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-04-24, 08:30
    • Visa profil
Det är bara att sätta igång att räkna.

2018-12-23, 18:29
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Ännu ett exempel på att julnötsmakaren inte förstått det mest elementära: att frågan måste ha ett – och endast ett – odiskutabelt korrekt svar.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-23, 18:30
Svar #21

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil

Hejsan på er alla så här dagen före Julafton!
.Jag har räknat och räknat barr och jag lyckades räkna rätt. Var även inne på alla möjliga sidor via Internet och letade.
Efter ett tag tog slutledningsförmågan mig i rätt riktning.  >:( ??? ::) ;D
.
Hälsningar Monica E Nilsson mitt i julstöket.

2018-12-24, 01:23
Svar #22

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Dagens fråga:
”Julen är en stor resandehelg. Massor av människor reser landet runt för att kunna fira julen med sina nära och kära. Det kan dessvärre vara ganska dyrt att resa. Vad kostade det den 31/10 att köpa en tågbiljett 2:a klass pensionär ej ombokningsbar mellan Göteborg och Malmö med avgångstid 07:55?”

Vad avses? SJ:s biljettpriser ändras numera från dag till dag. Här talas om julresor, varför man kan anta att frågan gäller priset på resa under julhelgen som bokades 31/10. Eller menar man biljettpriset för en avgång 31/10 och vad har det i så fall med julresor att göra?

Luddigt formulerad fråga och svaret okontrollerbart. Ren gissningstävling, alltså. Svarsalternativ 1 får man rätt på.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-24, 12:12
Svar #23

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Det är med stor tvekan jag ger mej in i den här diskussionen igen.

Inte för att jag inte gillar att hitta fel :), utan för att jag är himla skraj att någon ska komma på tanken att be mej göra nästa juls Julnötter :o

Himla svårt, verkar det! Tack för att vi fick ta del av dom!

God jul!

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna