ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkterna Perttu / Karkiainen i Korpikylä  (läst 974 gånger)

2007-08-12, 16:45
läst 974 gånger

ElinPerttu

Hej!
 
Elin Perttu heter jag och är lite intresserad av att veta mer om min släkt Perttu från Korpikylä.
 
Jag har genom detta forum kommit bak till Johan Johansson Karkianen (f 1847 eller 48) som var min farfars (Karl Helmer Perttu f 1904) farfar. Han var gift med Johanna Abrahamsdotter (f 1843).
 
Traditionen bjuder att Johan ska ha tagit namnet Perttu i samband med att han bygde en gård på sin mark i Karl Gustavs socken Nr 23 Perttu (idag tror jag betecknngen är 23:1)
 
Jag är helt oinvigd gällande släktforskningens kutymer, men hoppas få hjälp ändå, för jag har lite lite undringar:
 
- Vilka var föräldrar till Johan Johansson Karkianen och var kom de ifrån?
 
- Syskon till Johan (som kanske fortfarande heter Karkiainen,) fanns det några sådana?
 
- Var det Johan som byggde Perttu-gården? När i så fall? Hur fick han marken i sin ägo?
 
Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Elin, Helsingborg

2007-08-12, 17:53
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna