ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vireda C:2 sid 51  (läst 570 gånger)

2018-12-12, 18:21
läst 570 gånger

Utloggad Lars Ryner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 17:09
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig att läsa födelsenoteringen för Maria Ulrika född 1778-10-05.
Vad jag kan tolka är att modern bör heta Ingri Svensdotter. Men övrig text på rad 2 och 3 blir bara gissningar.
Hon finns senare med i husförhörslängden Vireda AI:1 sid 35 och då som flickan Ulrica dock med fel datum (1778 */9 och inte oktober. Där bor hon med Nils Svensson och Maja Stina Svensdotter., men enligt födselnoteringen så är Nils Svensson fadder.
När Maria Ulrika avlider 1849-04-23 i Lommaryd C:5 sid 656, anges tydligt att Nils Svensson och Maja Stina Svensdotter är hennes föräldrar
Tack på förhand
Lars

2018-12-12, 19:54
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
d 5 okt föddes oäckta Barnet Maria Ulrica uti Adelshemmet
Modren är Qvinnfolket Ingri Swensdotter, Fadren -
Barnet döptes d 8 ejusd.
Ts. Nils Sws i Adelshem. drengarna Nils o Arvid på Wiredaholm
Pastorii h Lisa Fröling, Pigr. Catharina och  Maria på Wiredaholm.


Källan är Vireda  C:2 sid 80.


Ulrika hittar jag i Vireda AI:1 sid 74. 

Uppgifterna i Lommaryd har skrivits ner mer än 70 år efter händelsen ( Maria Ulrikas födelse)
och bör hanteras därefter. Som du ser är de felaktiga beträffande modern. 
Nils Svensson  skulle kunna vara flickans morbror som tog hand om henne  som sin egen dotter.
I Lommaryd (F) AI:5 (1792-1794)  sid 19 och Lommaryd (F) AI:6 (1795-1801) sid 169
står tydligt att Maria Ulrika inte är dotter utan  "fosterpiga" i familjen.

2018-12-12, 21:45
Svar #2

Utloggad Lars Ryner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 17:09
    • Visa profil
Tack så jättemycket för ditt svar. Det känns skönt att få en ytterligare tolkning av vad jag trodde stod där. Sidhänvisningarna som jag använder motsvarar det som ges i SVAR och som då inte överensstämmer med det som paginerats i böckerna. Blir aldrig riktigt klok på vad som bör gälla
Mvh
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna