ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spegel, Erik från Prästholm  (läst 2173 gånger)

2002-01-01, 22:09
läst 2173 gånger

Gun Werner

Min morfars farfar hette Erik Spegel (soldat, fältjägare) och skall ha fötts 1794-04-07. Någon som vet mer bakåt? När  dog han och var? Hans hustru var Anna Isaksdotter från Bygde.
Vänliga hälsningar
Gun Werner

2002-01-02, 12:27
Svar #1

Gun Jonsson

Eric Spegel var enligt uppgifter jag sett, men ej själv kontrollerat, född i Yttermorjärv, Nederkalix. Utflyttad 1814. Död 1874 i Prästholm, Råneå. Andra hustrun var mycket riktigt änkan Anna Isacsdotter från Gumboda,Bygdeå/Nysätra.

2002-01-02, 22:06
Svar #2

Gun Werner

Tack Gun! Vackert namn...Hade ingen aning om att han var född någon annanstans. Skall leta vidare, enligt Dina uppgifter.
Vänl. hälsningar
Gun Werner

2002-03-01, 00:14
Svar #3

Gun Werner

Hej gen! Har nästan stirrat mej blind i dödboken för Råneå, men gubben Spegel finns inte där. Hjälp!
Gun Werner

2002-03-02, 11:39
Svar #4

Gun Jonsson

Eric Spegel dog enligt de uppgifter jag sett den 3/2 1874. Jag har inte haft anledning att följa upp detta närmare. Däremot har jag antecknat att han vid mönstringar även kallas Rönnberg. Rotet Spegel hade nr 150.  
Jag har sökt Eric i dopboken för Nederkalix och kunnat konstatera att det inte finns någon med det namnet född den 7/4. Det fanns dock en barn vid namn Eric född den 7/10 i Yttermorjärv. Föräldarna hette Nils Nilsson och Catharina Ericsdotter. Deras son Eric flyttade år 1814 till Råneå, enligt notering i husförhörslängden. Någon utflyttningslängd hittade jag tyvärr inte.  
I husförhörslängden för Prästholm AIb:6a, står det att Eric var från Calix. Så det kan ju tänkas att det ändå är rätt Eric. Fast det krävs säkert en nogrann genomgång av kyrkoarkiven för att vara på den säkra sidan. Om jag jämför med de åldersuppgifter jag sett i GM så skulle Eric Spegel ha varit född redan ca. år 1792/93.  
Följer man husförhörslängden fram till Erics död så bör det ju framgå vilket år han dog och även hans födelseförsamling? Sedan finns det ju även folkräkningar för år 1860 och 1870, det kan ju tänkas att det står där i vilken församling Eric var född.

2002-03-04, 12:01
Svar #5

Gun Jonsson

Jag hittade inte heller Eric Spegel i dödboken, men i husförhörslängden fanns ett döddatum. Årtalet var lite otydligt men jag skulle nog tolka det till 1874.
I folkräkningen för år 1860 hade Eric födelesåret 1794 antecknat, men både han och Anna uppges vara födda i församlingen, vilket inte stämmer! Att Eric kom från Calix finns noterat i flera husförhörslängder. I 1870 års folkräkning fann jag inte familjen, men å andra sidan var inte personernas födelseförsamlingar antecknade heller.

2002-03-04, 22:14
Svar #6

Gun Werner

Hej Gun,
Tack så himla mycket. Det är kanske naturligt  
att  
man får ett soldatnamn, men hur gissa att han  
hetat Rönnberg, när man som jag ännu inte  
kommit  
så långt i släktforskarkarriären...
Tack än en gång!
Gun Werner
P.S. Hoppas detta är läsligt med svenska  
bokstäver, jag skriver nämligen från min  
dotters  
hus i England, där många tecken sitter på  
andra  
ställen än hemma. D.S.

2005-11-20, 15:02
Svar #7

Kim Ulfström

Hejsan!. Är det möjligt att Eric Spegel hade en son som heter Carl Adolf Eriksson Spegel. och är född 1835 i Råneå och som senare gifte sig med Anna Maglena (Magdalena) Degerman.  
 
Det låter ju inte helt otroligt.
 
I så fall är Eric spegel min mormors farmors farar.
 
MvH Kim Ulfström

2005-11-21, 13:50
Svar #8

Maritha Berglund

Så här skriver Gun Werner,5/5 2002.
Isac Spegel var min mff tvillingbror. Min morfarsfar kallade sig dock för (Carl Adolf) Eriksson. Deras far hette Erik Spegel. Tvillingbröderna föddes 1835-07-20 i Prästholm, Råneå. Skulle vilja ha namn på ev. barn till Isac.  
mvh Maritha

2005-11-21, 14:06
Svar #9

Maritha Berglund

Isac Spegel gifter sig med Anna Magdalena Hvitman f. 1826 Råneå.(foark 1890) Maritha igen.

2005-11-21, 16:25
Svar #10

Kim Ulfström

Tack, min fråga nu.. om Gun Werner eller någon annan som forskat kring dessa vet. Carl Adolf Eriksson, far Erik spegel, mor?, mor och farföräldrar?  
 
MvH Kim Ulfström

2005-12-18, 23:23
Svar #11

Gun Werner

Hej Kim!
Min morfarsfar Carl Adolf Eriksson, född 1835-07-20, var född i Prästholm, Råneå, men kallade sej inte för Spegel, vilket däremot hans tvillingbror Isak gjorde. Om mina uppgifter (som jag tror är rätt) stämmer, var han gift med Ulrika Lovisa Sundberg (morfarsmor), född 1843-11-23, död 1885-01-17 i lungsot. Jag vet inte mycket mer, men kanske han var gift 2 ggr? Min morfars bror föddes 1875 och morfar 1878 och då var han ju ingen ungdom precis. Han kan alltså ha varit gift tidigare också.
Ser fram mot att höra från dej!

2005-12-19, 16:59
Svar #12

Maritha Berglund

Karl Adolf Fredriksson f. 1835 Råneå  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Råneå
Hemort: Degersel-Lassby
Kontrakt: Vesterb. 3:dje
Län: Norrbotten
 
Födelseår: 1835
Födelseort:  
Födelseförs: Råneå
 
Yrke: Arbetsk.
Titel:  
 
Civilstånd: E
Kön: M
Familjest:  
Famstkod: F
 
Hushåll nr: 218
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000396  Kort nr: 2
Sida: 21  Rad: 42
 Personer i hushållet:
      Fam nr: 1
Karl Adolf Fredriksson f. 1835, Arbetsk.
Johan Albert f. 1875
Gustaf Adolf f. 1878
 
Kan det vara samme Carl Adolf---trots efternamnet? undrar Maritha

2005-12-19, 17:43
Svar #13

Gun Werner

Hej Maritha!
Ja, det är samma gubbe. Han heter Eriksson och Gustaf Adolf Karlsson är min morfarsfar.....Jag har också sett detta fel nånstans. Men Eriksson var namnet och tvillingbrodern föredrog att heta Spegel enligt kyrkböckerna i alla fall.

2006-07-24, 11:52
Svar #14

Ellinor persson

Någon som känner till Henrika Charlotta Spegel vars far hette Anders eller kanske rent av Erik Spegel i Prästholm? jag har henne på foto, då hon var min farfars mamma! Jag har släktforskat för flera år sedan och vet att hon var dotter till Erik eller Anders Spegel (minns inte vilken av dom) Vore kul att få veta, då denna Henrika har haft sönerna Viktor, Nils-Anton, Alfred och så en dotter som ska ha hetat Margareta och som lär ha blivit ormbiten i höbodan och dött av detta? Dessutom ska hon ha haft en som Theodor som ingen verkar veta nåt om. Vore kul att veta om nån har upplysningar om dessa. Henrika S gifte sig med Johannes Ström och bodde i Övre Bjurå, Råne socken.
mvh Ellinor Persson, Sävastön, Boden

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna