ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Rudolf Fröberg  (läst 525 gånger)

2018-12-16, 12:01
läst 525 gånger

Inger F

Anton Isaac Rudolf (min farfars farfar)

Han föds 21 mars 1836 i Katarina församling på söder i Stockholm men modern bor i Nikolai församling där hon arbetar som piga hos familjen Schönmeir.

Han lämnas till barnhus den 10 maj när han är 2 månader gammal. Han blir inlöst vilket betyder att kontant betalning har gjorts för honom och modern behöver inte tjänstgöra som amma på barnhuset. Namnet Anton nämns inte när han skrivs in på barnhuset och inte heller senare. Modern flyttar från familjen Schönmeir den 20 maj och i flyttboken finns noteringen att hon inte har något anmärkt protokoll.

Isak Rudolf kommer till familjer i Uppsala Ekeby och modern har godkänt placeringen.

1850 skrivs Isak Rudolf ut från barnhuset och erhöll ett exemplar av nya testamentet. Var denna bok från hans mor? Jag har kollat andra barnhusprotokoll och inte hittat någon notering om att andra barn fått bibeln när barnhustiden upphört.

Hur får han efternamnet Fröberg? Kan det finnas en notering hos barnhuset om en far med detta efternamn och hur hittar jag det i så fall? Efternamnet förekommer inte i moderns släkt.

Senare i livet i samband med en flytt till Eskilstuna så tar han sig efternamnet Friberg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna