ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhusbarn moder känd  (läst 1526 gånger)

2018-12-16, 16:43
läst 1526 gånger

Inger F

Anton Isaac Rudolf (min farfars farfar)

Han får efternamnet Fröberg i samband med att han skrivs ut från Stockholms barnhus 1850, hur får han detta namn? Kan det finnas en notering hos barnhuset om en far med detta efternamn och hur hittar jag det i så fall? Efternamnet förekommer inte i moderns släkt.

När han skrivs ut från barnhuset så erhöll han ett exemplar av nya testamentet enligt notering i barnhusjournalen. Är det troligt att hans mor lämnat den till barnhuset för att han skulle få den senare? Jag har kollat andra barnhusprotokoll och inte hittat någon notering om att andra barn fått bibeln när barnhustiden upphört. Finns det något arkiv som innehåller uppgifter om vad föräldrarna överlämnat till barnhuset för att barnet skulle erhålla sakerna när de skrevs ut? Är det troligt att denna bibel i så fall innehöll uppgifter om vem som var hans far?

Han föds 21 mars 1836 i Katarina församling på söder i Stockholm men modern bor i Nikolai församling där hon arbetar som piga hos familjen Schönmeir. Han döps till Anton Isaac Rudolf den 22 mars.

Han lämnas till barnhus den 10 maj när han är 2 månader gammal. Han blir inlöst vilket betyder att kontant betalning har gjorts för honom och modern behöver inte tjänstgöra som amma på barnhuset. Namnet Anton nämns inte när han skrivs in på barnhuset och inte heller senare. Modern flyttar från familjen Schönmeir den 20 maj och i flyttboken finns noteringen att hon inte har något anmärkt protokoll.

Isak Rudolf kommer till familjer i Uppsala Ekeby och modern har godkänt placeringen.

Senare i livet i samband med en flytt till Eskilstuna så tar han sig efternamnet Friberg.

2018-12-19, 00:16
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Var har du funnit belägg för att Maria Lovisa Östberg, f. 13/12 1813 i Avesta, var modern?

Enligt gossens födelsenotis (Katarina CIII:6 AD-bild 880) hette modern Maria Östberg och var 26 år, varför hon bör vara född 1809 eller 1810.
I Allmänna barnhusets protokoll 20/4 1836 över inlösta barn (A1B:3 AD-bild 180) finns ingen anteckning om Isak Rudolphs mor, inte heller i rullan över späda barn 1836 (D2BA:11 AD-bild 280 nr 192) eller i rullan över barn utanför barnhuset (D2H:35 sid 6509).
(Isak Rudolf inskrevs på barnhuset den 19 april 1836 och utlämnades som fosterbarn till skräddaren Liljas hustru i Ekeby den 20 maj samma år.)

Handlingarna till protokoll över intagning av barn (E3B) har en lucka mellan 1829 och 1844. Handlingar till rulla över späda barn (E5B) bör du titta på liksom handlingar till rulla över utlämnade barn (E5F). Dessa finns inte på nätet utan får läsas på plats i Stockholms stadsarkiv.

Vad som i övrigt ingår i Allmänna barnhusets arkiv finner du här:
https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-19, 10:29
Svar #2

Inger F

Tack Maud för dina tips.
Hur jag kom fram till att det skulle vara Maria Lovisa Östberg född 1813-12-13 är jag osäker på men jag tyckte nog att namnet överensstämde någotsånär. Hon flyttade från familjen som hon var piga hos i samband med att barnet lämnats på barnhus och noteringarna om att hon var jungfrulig tills det att hon noterades till att inget anmärkt fanns i protokoll gjorde att jag fick känslan av att något hade hänt men att det kanske tystats ner på något vis. Det var ju inte så många barn som blev inlösta på barnhuset heller det förutsatte väl att det fanns pengar för betalningen och det var nog inte så vanligt. Det gick ju inte så bra för Maria Lovisa efter det att hon lämnat familjen utan hon flyttade runt och avled senare i blodstörtning 30 augusti 1837 i Danviks församling. Nu i höst när jag återupptog "forskningen" så blev jag själv osäker på om jag fått fram fel moder men jag fått förklaringen att noteringen om moderns ålder i födelseboken inte är något som man kan vara säker på.
Jag har i alla fall varit på Stadsarkivet för ett par år sedan och då tittade jag i handlingarna som fanns arkiverade under E5B volym 22 för 1836 och där fanns kopior av födelse- och dopnoteringarna från Katarina församling CIII:6.
 

2018-12-19, 18:50
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Då är det åtminstone belagt att Anton Isac Rudolf i födelsenotisen och barnhusgossen Isak Rudolf var en och densamme.

Vem den 26-åriga modern Maria Östberg var är fortfarande oklart. Maria Lovisa Östberg är en tänkbar kandidat men om hon inte finns antecknad med sitt fullständiga namn i någon källa som rör Isak Rudolf, kan man inte bortse från att hon inte var 26 utan 23 år den 21 mars 1836.

Risken finns att Maria Östberg inte var skriven i Stockholm. Många ogifta kvinnor som var bosatta på annan ort reste till Stockholm för att föda, så att de sedan kunde lämna barnet till Allmänna barnhuset.

Isak Rudolfs inlösen på barnhuset kostade 100 riksdaler banco som motsvarar 12 300 kronor i dag, enligt konsumentprisindex. En sådan summa kunde ingen piga betala. Det kan alltså antas att pojkens mor var av någorlunda välbeställd familj eller att hans far eller annan släkting kunde och ville stå för kostnaden. Vem som betalade får vi inte veta – på barnhuset gjordes aldrig någon anteckning om den saken.   

Maria Lovisa Östberg är inte antecknad som ”jungfrulig” utan har titeln jungfru (ogift kvinna/tjänarinna) i Storkyrkoförsamlingen BIa:9 sid 43. Övriga noteringar i kyrkböckerna i Stockholm med omnejd rör hennes äktenskapsledighet som hon tidvis saknar intyg om, eftersom hon ibland flyttade utan flyttningsbetyg. Så tycks ha skett 1830 från Katarina och skedde bevisligen 1837 från Brännkyrka.

Vid utskrivningen från Storkyrkoförsamlingen den 10 maj 1836 (BIIa:7 sid 32) uppges hennes frejd vara god och i kolumnen för ledighet står: ”Här ej något anmäldt mot” (hennes ledighet till äktenskap), vilket visar att hon för en eller flera perioder saknade intyg om att hon inte var trolovad eller gift.
Hälsar vänligen
Maud

2018-12-19, 22:27
Svar #4

Inger F

Tack Maud för all information. Det är möjligt att jag kommit fel i min forskning om vem som var mor till min farfars farfar för att jag tyckte att datumen i levnadshistorien stämde och inte hittade någon Maria Östberg född 1809-1810.

Den Maria Lovisa Östberg som jag försökt följa var född i Avesta 1813-12-13. Hon blev föräldralös 1828 (fadern dör 1823 och modern 1828) och flyttar till Stockholm 1829-10-21 dit hennes äldre syster Anna Ulrica flyttat 1827.

I husförhörsboken AIa:27 (1830-1831) sid 27 Maria Magdalena församling finns hon noterad som piga i familjen Schönmeir. I kolumnen födelseort står noterat 24/5 1830 som kanske kan tolkas som att det var då hon kom till familjen.

I husförhörsboken AIa:32 (1832-1833) sid 50 Maria Magdalena församling framgår det att hon flyttar till Nikolai församling den 9 maj 1833. (Fejd – oklanderlig i alla avseenden).

I mantalsuppgift nr 284 för Nikolai församling daterad 25 november 1834 finns Maria Lovisa noterad som piga i familjen Schönmeir. Hon finns också i husförhörsböckerna AI:33, 34 och 35 sidorna  171, 197 och 205. I AI:35 har även Maria Lovisas yngre syster noterats som piga i familjen. När man sen kommer till AI:36 finns inte Maria Lovisa med längre men hennes syster, Sophia Albertina, finns kvar i familjen.

Precis som du skriver så måste någon haft ekonomisk möjlighet att betala för inlösen av Isak Rudolf och vad jag förstår så har han fått Nya testamentet när han skrevs ut från barnhuset. Boken skulle ju kunna vara en gåva från de som uppfostrat honom likväl som från hans biologiska föräldrar. Han har ju trots att det ofta var tuffa förhållanden inom barnhus och de föräldrar barnen lämnades ut till överlevt och det kanske både beror på att hans mor haft det bra under graviditeten och att han hade tur att hamna i en bra fosterfamilj.

2018-12-20, 15:33
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Om jag är rätt informerad (av Stockholms stadsarkiv) var det inte barnen utan deras fosterföräldrar som för god fostrargärning kunde belönas av Allmänna barnhuset med pengar, böcker eller medalj.
Hälsar vänligen
Maud

2019-01-02, 14:28
Svar #6

Inger F

Tack för all info Maud
Nu undrar jag om du eller någon annan vet hur barnen inom Barnhuset fick sina efternamn? Hittade man bara på ett lämpligt eller kan man anta att det har någon anknytning till barnets far eller mor? Fick barnen själva föreslå efternamn?

Min farfars farfar "fick"  efternamn i samband med att han blev "vuxen" liksom alla barn på den tiden. Men han fick inte sin mors efternamn så därför undrar jag om det kan vara så att Barnhuset har några uppgifter om en far till honom arkiverade? Om det är faderns efternamn så borde det ju finnas eller ha funnits handlingar som visar detta tänker jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna