ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inflyttad från vilket Hamburg?  (läst 883 gånger)

2018-12-19, 08:29
läst 883 gånger

Utloggad Charlotta Lantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 12:15
    • Visa profil
Hej! Jag följer en person vid namn Johan Alfred Hagelin bakåt i tiden för att förhoppningsvis lyckas hitta hans föräldrar (han ska vara född i Mjölby 1857, men dessa kyrkböcker finns inte kvar). Nu har jag kommit till år 1878 då jag hittar honom i inflyttningslängd Västervik BI:4 1862-1881 bildnr 155 (nr 41).

Jag tyder det som att han är inflyttad från Hamburg till Ekesjö. Finns det något Hamburg inom Västervik? Eller är det mer sannolikt att det är Hamburg i Tyskland som avses? Finns det i så fall något sätt att hitta personer som rest från Tyskland till, gissningsvis Kalmar?

(Det finns ett Hamburg i Långasjö socken, på den tiden tillhörande Kronoberg, sedan Kalmar. Jag har sökt honom där, men inte funnit varken honom eller gården Hamburg i kyrkoböckerna.)

Några tips på hur jag kan gå vidare? Detta är första kontakten med Kalmar län i mitt släktforskande, så jag är inte bekant med trakten alls...

2018-12-19, 10:56
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6983
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:38
    • Visa profil
Johan Alfred Hagelin har flyttat från Eksjö till Stora Hamburg, som är en lägenhet på stadsjordarna; han återfinns i Västervik A I:69, p. 353.

Hagelin är född uä i Mjölby Gästgivaregård, Mjölby sn, 1857 1/9 - Mjölby C:3, s. 182. De ministerialböcker som saknas i Mjölby kyrkoarkiv är de som täcker tiden före 1771.

2018-12-19, 11:25
Svar #2

Utloggad Charlotta Lantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 12:15
    • Visa profil
Stort tack, så enkelt det blev! Jag kan bara för allt i världen inte förstå hur jag inte kunde hitta födelsenoteringen, den fanns ju där hela tiden. Antar att jag varit färgad av att alltid fått höra att just detta inte fanns och man ser kanske det man tror att man ska se många gånger...

Men nu är den knuten upplöst och jag kommer vidare, så tack igen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna