ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur följa person innan flyttningslängderna?  (läst 2017 gånger)

2018-12-19, 18:10
läst 2017 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej!

Jag försöker ta reda på var smeden Jöns Gram tar vägen, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Jag hittade honom först i dottern Karnas födelsenotis, Stehag CI:1 b.112 / s.102, där det står att han bor i Brohus i Stehag. Stehag har ingen HFL så här tidigt så jag fick ta en titt på mantalslängden (som brukar vara väldigt svårläst, men denna gick bra). Där hittade jag honom i Lilla Brohus åren 1798 och 1799 men 1800 så är han inte längre kvar där och det ser inte ut att finnas någon hänvisning om vart familjen tagit vägen.

I Lilla Brohus:
Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:50 (1798) Bild 7290 / sid 721
Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:51 (1799) Bild 7570 / sid 752

Borta:
Malmöhus läns landskontor (del 1) (M) EIII:52 (1800) Bild 748 / sid 747

Jag har tittat igenom bouppteckningsregisterna över Onsjö och Harjager men ej hittat honom där. Jag har försökt följa dottern Karna bakåt tiden men fastnar 1813.


Något förslag på hur jag kan gå till väga för att hitta honom?

Inte säker på om detta bör postas i Metodfrågor (för frågan är egentligen generell och inte specifik för Jöns) eller om jag ska posta den under Landskap -> … Om en moderator tycker att det ena passar bättre än det andra så flytta gärna :)

Tack på förhand

2018-12-19, 18:59
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Ett tips är att  läsa igenom födda och döda för att se om personerna man söker syns till där.
En son till Jöns Gram avled 21 juli 1800. Då bodde familjen i Hassle nr 6.
Stehag (M) CI:1 (1731-1808)  sid 108
Två år senare födde avlidne Jöns Grams änka en son i Hultseröds hus i Billinge.
Detta barn mördade hon strax efter födseln, varför hon dömdes till döden och transporterades till Landskrona fästning.
Hon blev halshuggen och bränd på bål 14 april 1803 på Annelövs avrättningsplats.
Stehag (M) CI:1 (1731-1808)  sid 113

2018-12-19, 21:25
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Ett tips är att  läsa igenom födda och döda för att se om personerna man söker syns till där.
En son till Jöns Gram avled 21 juli 1800. Då bodde familjen i Hassle nr 6.
Stehag (M) CI:1 (1731-1808)  sid 108
Två år senare födde avlidne Jöns Grams änka en son i Hultseröds hus i Billinge.
Detta barn mördade hon strax efter födseln, varför hon dömdes till döden och transporterades till Landskrona fästning.
Hon blev halshuggen och bränd på bål 14 april 1803 på Annelövs avrättningsplats.
Stehag (M) CI:1 (1731-1808)  sid 113

Ja det var ett bra tips!
Det blev mörkt fort det här! Vilket öde :/ Nu förstår jag varför inget av Boels barn blev döpta efter mormodern.

Jag tittar på mantalslängden för Stehag och Hassle 6 både 1800 och 1801 men jag hittar ej dem där, ser ut som att en Pär Nilsson bor där båda åren.

Jag har försökt hitta henne i Billinge under Hultseröds hus men lyckas ej hitta henne eller Jöns Gram där (dock väldigt svårläst), men 1802 års HFL saknas. Jag har även tittat efter Jöns död både i Billinge och Stehag utan att hitta honom.

Hittar fortsatt ingen bouppteckning efter Jöns och inte heller efter Kjersti/Kirstina.

Hittade en "mordsnotis" i Billinge CI:3 b.970 / s.185 gällande Kjersti/Kirstina. Hon ska ha vistats hos husmansfolket Modigs stod det, så min gissning är att hon var fortsatt skriven i Stehag varför den ”huvudsakliga” dödsnotisen är däri. (Här finns Modigs 1801: Billinge AI:4 b.235 / s.439)

Med tanke på detta borde väl Jöns Gram ha dött i Stehag tänker jag?

Jag hade varit väldigt tacksam om du (eller någon annan med tid och kunskap) hade velat transkribera dödsnotisen i Stehag CI:1 s.108.

Stort tack för all hjälp :)

2018-12-19, 21:32
Svar #3

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Ett tips är att  läsa igenom födda och döda för att se om personerna man söker syns till där.
En son till Jöns Gram avled 21 juli 1800. Då bodde familjen i Hassle nr 6.
Stehag (M) CI:1 (1731-1808)  sid 108
Två år senare födde avlidne Jöns Grams änka en son i Hultseröds hus i Billinge.
Detta barn mördade hon strax efter födseln, varför hon dömdes till döden och transporterades till Landskrona fästning.
Hon blev halshuggen och bränd på bål 14 april 1803 på Annelövs avrättningsplats.
Stehag (M) CI:1 (1731-1808)  sid 113

Ja det var ett bra tips!
Det blev mörkt fort det här! Vilket öde :/ Nu förstår jag varför inget av Boels barn blev döpta efter mormodern.

Jag tittar på mantalslängden för Stehag och Hassle 6 både 1800 och 1801 men jag hittar ej dem där, ser ut som att en Pär Nilsson bor där båda åren.

Jag har försökt hitta henne i Billinge under Hultseröds hus men lyckas ej hitta henne eller Jöns Gram där (dock väldigt svårläst), men 1802 års HFL saknas. Jag har även tittat efter Jöns död både i Billinge och Stehag utan att hitta honom.

Hittar fortsatt ingen bouppteckning efter Jöns och inte heller efter Kjersti/Kirstina, men det måste väl ha funnits efter modern med tanke på hur unga barn(en) var?

Hittade en "mordsnotis" i Billinge CI:3 b.970 / s.185 gällande Kjersti/Kirstina. Hon ska ha vistats hos husmansfolket Modigs stod det, så min gissning är att hon var fortsatt skriven i Stehag varför den ”huvudsakliga” dödsnotisen är däri. (Här finns Modigs 1801: Billinge AI:4 b.235 / s.439)

Med tanke på detta borde väl Jöns Gram ha dött i Stehag tänker jag?

Jag hade varit väldigt tacksam om du (eller någon annan med tid och kunskap) hade velat transkribera dödsnotisen i Stehag CI:1 s.108.

Stort tack för all hjälp :)

2018-12-19, 21:53
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
d 21 juli dödde Inh Smeden Jöns Grams Son Jöns på
No 6 Hassle af okänd Barnsiuka 4 åhr gammal och begrofs
7de Sönd. e. Tref. d 27 Julii.

Om du kanske menade notisen på sidan 113 så finns den i  Rötters Faktabank under Avrättade.
https://www.genealogi.se/faktabanken/avrattade/?view=listmanagerfront
Om du skriver Stehag i sökrutan "Sök avrättad" kommer du till posten som berör Kjerstina.
Klicka på symbolen "Se post" längs till höger så får du upp notisen i avskrift.

2018-12-19, 22:32
Svar #5

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
d 21 juli dödde Inh Smeden Jöns Grams Son Jöns på
No 6 Hassle af okänd Barnsiuka 4 åhr gammal och begrofs
7de Sönd. e. Tref. d 27 Julii.

Om du kanske menade notisen på sidan 113 så finns den i  Rötters Faktabank under Avrättade.
https://www.genealogi.se/faktabanken/avrattade/?view=listmanagerfront
Om du skriver Stehag i sökrutan "Sök avrättad" kommer du till posten som berör Kjerstina.
Klicka på symbolen "Se post" längs till höger så får du upp notisen i avskrift.

Ja det var "mordnotisen" jag var ute efter, men jag hittade den via länken så det löste sig ändå.

Tack!

2019-01-14, 22:46
Svar #6

Utloggad Gustav Andreasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 21:53
    • Visa profil
Hej!

Jag forskar också på denna olycksaliga familj. Kände redan till tragedin kring avrättningen sedan tidigare, men jag tackar för hänvisningarna till Mantalslängderna.

Min koppling till familjen är dottern Boel, som lyckligtvis klarade sig undan tragedierna till slut.

Har du möjligtvis mer information kring Jöns och Christinas ursprung, joha?

Mvh Gustav

2019-01-16, 14:16
Svar #7

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej!

Jag forskar också på denna olycksaliga familj. Kände redan till tragedin kring avrättningen sedan tidigare, men jag tackar för hänvisningarna till Mantalslängderna.

Min koppling till familjen är dottern Boel, som lyckligtvis klarade sig undan tragedierna till slut.

Har du möjligtvis mer information kring Jöns och Christinas ursprung, joha?

Mvh Gustav

Hej!

Även min koppling till familjen är genom dotter Boel (som jag tror är det enda barn som överlevde). Jag har dessvärre inte hittat något konkret om varken Jöns Grams eller hans hustrus Chirstinas ursprung. Jag har inte heller lyckats hitta var och när Jöns dog (borde dött som tidigast 1798 och senast 1802). Har inte hittat någon bouppteckning efter någon av dem, men tycker att det borde ha funnits med tanke på att åtminstone ett barn fanns.

Första gången jag ser Boel någonstans efter födelseboken är i Särslöv, Södervidinge 1814 där hon arbetar som piga.

Jag har en potentiell tanke gällande Chirstinas födelse. Hon bör enligt födelsenotiser och dödsnotis (har jag för mig, har inte allt färskt i huvudet) varit född ca 1765. Om hon är född i Stehag så finns det bara en Chirstina (eller Cherstena) född mellan 1765 och 1767 till en Jöns - Stehag CI:1 b.610 / s.55. Där heter modern Hanna Hansdotter. I en HFL I Norrvidinge så finns en Boel Hansdotter med rätt födelsedata för vår Boel. Så min gissning är att kanske fick hon bo hos mormodern  efter föräldrarnas död. Men som sagt är detta bara spekulationer, för jag har inte kunnat bevisa något utav det.

På Jöns sida ser det värre ut, har inte hittat något alls gällande honom, aldrig ens sett namnet Gram någon annanstans.

Jag har sett i en annan tråd att vi delar en annan ana, jag skickar ett privat meddelande gällande det!

2019-01-16, 17:44
Svar #8

Utloggad Gustav Andreasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 21:53
    • Visa profil
Hej!

Jag forskar också på denna olycksaliga familj. Kände redan till tragedin kring avrättningen sedan tidigare, men jag tackar för hänvisningarna till Mantalslängderna.

Min koppling till familjen är dottern Boel, som lyckligtvis klarade sig undan tragedierna till slut.

Har du möjligtvis mer information kring Jöns och Christinas ursprung, joha?

Mvh Gustav

Hej!

Även min koppling till familjen är genom dotter Boel (som jag tror är det enda barn som överlevde). Jag har dessvärre inte hittat något konkret om varken Jöns Grams eller hans hustrus Chirstinas ursprung. Jag har inte heller lyckats hitta var och när Jöns dog (borde dött som tidigast 1798 och senast 1802). Har inte hittat någon bouppteckning efter någon av dem, men tycker att det borde ha funnits med tanke på att åtminstone ett barn fanns.

Första gången jag ser Boel någonstans efter födelseboken är i Särslöv, Södervidinge 1814 där hon arbetar som piga.

Jag har en potentiell tanke gällande Chirstinas födelse. Hon bör enligt födelsenotiser och dödsnotis (har jag för mig, har inte allt färskt i huvudet) varit född ca 1765. Om hon är född i Stehag så finns det bara en Chirstina (eller Cherstena) född mellan 1765 och 1767 till en Jöns - Stehag CI:1 b.610 / s.55. Där heter modern Hanna Hansdotter. I en HFL I Norrvidinge så finns en Boel Hansdotter med rätt födelsedata för vår Boel. Så min gissning är att kanske fick hon bo hos mormodern  efter föräldrarnas död. Men som sagt är detta bara spekulationer, för jag har inte kunnat bevisa något utav det.

På Jöns sida ser det värre ut, har inte hittat något alls gällande honom, aldrig ens sett namnet Gram någon annanstans.

Jag har sett i en annan tråd att vi delar en annan ana, jag skickar ett privat meddelande gällande det!

Hej,

Spännande! Jag tror att Jöns skulle kunna vara dansk, för jag har läst att namnet är det. Men jag har inget konkret att peka på.

Det är lustigt hur lika våra källor är hittills, efter att ha läst ditt inlägg. Jag har kommit lika långt på familjen som du, men även stött på samma bromsklossar dessvärre. Din teori är intressant och jag kommer undersöka det lite närmre också vid tillfälle. Fyra ögon är ju bättre än två. Den första källan jag har om familjen måste vara storebrodern Jöns födelse 1796 (Stehag C:1 Bild 1000 Sida 94), men sedan tar det stopp för tillfället.

Återkopplar om jag skulle hitta något; är inne i en fas just nu då jag fokuserar på denna sidan av familjen, så det är inte omöjligt att något dyker upp.

Mvh Gustav

2019-01-16, 20:22
Svar #9

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej!

Jag forskar också på denna olycksaliga familj. Kände redan till tragedin kring avrättningen sedan tidigare, men jag tackar för hänvisningarna till Mantalslängderna.

Min koppling till familjen är dottern Boel, som lyckligtvis klarade sig undan tragedierna till slut.

Har du möjligtvis mer information kring Jöns och Christinas ursprung, joha?

Mvh Gustav

Hej!

Även min koppling till familjen är genom dotter Boel (som jag tror är det enda barn som överlevde). Jag har dessvärre inte hittat något konkret om varken Jöns Grams eller hans hustrus Chirstinas ursprung. Jag har inte heller lyckats hitta var och när Jöns dog (borde dött som tidigast 1798 och senast 1802). Har inte hittat någon bouppteckning efter någon av dem, men tycker att det borde ha funnits med tanke på att åtminstone ett barn fanns.

Första gången jag ser Boel någonstans efter födelseboken är i Särslöv, Södervidinge 1814 där hon arbetar som piga.

Jag har en potentiell tanke gällande Chirstinas födelse. Hon bör enligt födelsenotiser och dödsnotis (har jag för mig, har inte allt färskt i huvudet) varit född ca 1765. Om hon är född i Stehag så finns det bara en Chirstina (eller Cherstena) född mellan 1765 och 1767 till en Jöns - Stehag CI:1 b.610 / s.55. Där heter modern Hanna Hansdotter. I en HFL I Norrvidinge så finns en Boel Hansdotter med rätt födelsedata för vår Boel. Så min gissning är att kanske fick hon bo hos mormodern  efter föräldrarnas död. Men som sagt är detta bara spekulationer, för jag har inte kunnat bevisa något utav det.

På Jöns sida ser det värre ut, har inte hittat något alls gällande honom, aldrig ens sett namnet Gram någon annanstans.

Jag har sett i en annan tråd att vi delar en annan ana, jag skickar ett privat meddelande gällande det!

Hej,

Spännande! Jag tror att Jöns skulle kunna vara dansk, för jag har läst att namnet är det. Men jag har inget konkret att peka på.

Det är lustigt hur lika våra källor är hittills, efter att ha läst ditt inlägg. Jag har kommit lika långt på familjen som du, men även stött på samma bromsklossar dessvärre. Din teori är intressant och jag kommer undersöka det lite närmre också vid tillfälle. Fyra ögon är ju bättre än två. Den första källan jag har om familjen måste vara storebrodern Jöns födelse 1796 (Stehag C:1 Bild 1000 Sida 94), men sedan tar det stopp för tillfället.

Återkopplar om jag skulle hitta något; är inne i en fas just nu då jag fokuserar på denna sidan av familjen, så det är inte omöjligt att något dyker upp.

Mvh Gustav

Hej igen!

Det var en intressant tanke att han skulle kunna vara dansk. Tror aldrig att jag sett någon som invandrat från Danmark hit (dock en del tvärtom) så det borde man kanske kunna spåra.

Ja det är en intressant idé, och om jag inte minns helt fel så är en annan Hansdotter närvarande vid Chirstinas dop så om Boel inte fick bo hos mormodern så kanske hon fick komma till en gammelmoster. Men det är lite svårföljt det hela då det inte finns HFL:er så tidigt, och mantalslängderna tycker jag inte säger så mycket generellt.

Det är storebrodern Jöns som jag har som första källa för familjen också. Det är inte helt lätt att komma vidare här, detta är nog den gren i trädet som är kortast för mig.

Jag har försökt hitta vigselnotisen för paret men har inte lyckats än. Förhoppningsvis så hade den kunnat lysa upp en del!

Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna