ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Andersson i Östra Skrukeby - möjlig Qvarfordt?  (läst 469 gånger)

2018-12-26, 16:41
läst 469 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan.
En Anders Andersson och Karin Andersdotter i Östra Skrukeby, är ett par jag har som ana, via deras son Isak Andersson (30 april 1735 Östra Skrukeby - 18 feb 1808 Östra Skrukeby). Somliga genealoger vill gärna koppla honom till Qvarfordtsläkten, då en Anders Andersson föds i Orga Bruk, Vånga 1705, son till Anders Michelsson Qvarfordt. Men källorna är klena, och det finns stora hål i kyrkböckerna runt den här tiden. I Svenska Smedsläkter nr 23-24 Qvarfordt, fortsätter inga linjer efter AMQ:s barn (familj 14). Uppenbarligen har det varit svårt att leta sig vidare på den grenen.

Jag har dock hittat några ledtrådar som talar för eventuellt släktskap. En AA gifter sig i Östra Skrukeby 19 nov 1727 med pigan Karin Andersdotter (rätt namn på båda således). Hon från Fjärdingstad (där de sedan får flera barn), han från Vånga (där en AAQ alltså var född 1705).

En annan AA finns i Fjärdingstad samtidigt: En AA anges som änkling i vigsel omkring samma tid, och han får en son Nils i maj 1727. Tyvärr anges inte moderns namn. Drängen Anders Andersson från Vånga och pigan Karin Andersdotter i Fjärdingstad råkar vara dopvittnen, så det är uppenbart inte desamma som är föräldrar, och de gifter sig några måndaer senare.

Sedan blir det lite komplicerat: En Anders föds av AA 26 aug 1728 i Fjärdingstad. Vore det "fel" AA, så fick hans fru alltså barn med 15 månaders mellanrum. Inte omöjligt, men det går också att anta att det är "rätt" AA som får barn. Då skulle det vara första barnet och som brukligt i så fall få sin farfars förnamn (som eventuellt alltså är Anders Michelsson Qvarfordt). Inte ett superstarkt indicium, men ändock en ledtråd. AA i Fjärdingstad står nämligen också som vittne (sålunda en av dem) men denna gång inte Karin Andersdotter (som eventuellt nu är modern). Tyvärr anges inte heller nu barnamodern. Ännu en Anders Andersson, son till Anders Andersson i Fjärdingstad föds 28 feb 1730. Ingen namne som vittne denna gång, och det är oklart vem som är modern. Det har inte avlidit något barn med samma namn mellan dessa födslar, så det torde vara barn i två olika familjer. Så föds en Jonas A 6 dec 1732 av någon av Anders-arna i Fjärdingstad. 17 juli 1733 föds en Annika A, och nu anges för första gången frun; Brita Nilsdotter, så det är inte samma familj som min Qvarfordt-aspirant. Således borde Jonas A i dec 1732 - sju månader tidigare - vara det. Härnäst kommer min ana Isac Andersson 30 april 1735, barn till AA och Karin Andersdotter.

I första tillgängliga husförhörsboken för Östra Skrukeby - några år senare - anges en Anders Andersson i Fjärdingstad. Men han är gift med en Maria Bengtsdotter (sålunda ingen av ovanstående AA) och enligt åldersangivelserna 1749 född ca 1715. Frun Maria är dessutom född ca 1726, och alltså inte aktuell som mamma till de ovan angivna barnen. Här är det alltså fråga om en helt annan AA än den aktuella fadern och anan till mig. Denne AA är sannolikt densamme som dör 3 maj 1788, då an anges vara 73 år. Alltså en annan än den AA som är far till min ana Isak Andersson. Ännu en annan AA i Fjärdingstad dör 69 år gammal i maj 1793 och har alltså även han helt fel ålder.

In- och utflyttningsböcker för Vånga och Östra Skrukeby finns inte för aktuella år. Jag hittar inga bouppteckningar heller för Anders Michelsson Qvarfordt eller min ana Anders Andersson. Anders Andersson/Maria Andersdotter med barn, försvinner från Fjärdingstad någon gång mellan 1735-1740 utan att jag kan hitta dem igen.

Det vore intressant att försöka avfärda eller bekräfta kopplingen till Qvarfordt för den här familjen. Finns någon som kan hjälpa mig på traven?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna