ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lantmätare efterlyses  (läst 718 gånger)

2018-12-26, 17:24
läst 718 gånger

Utloggad Britt Bragee

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 17:45
    • Visa profil
Är det någon som vet om det fanns en lantmätare Andersson i Gunnarp på 1870-talet? Det står en sådan notering som dopvittne till en av mina anor i Varberg 1874. Jag skulle gärna vilja veta vem det är

2018-12-27, 21:47
Svar #1

Utloggad Torbjörn Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-04-05, 20:38
    • Visa profil
Johannes Andersson f 11/9 1835 i Kärnebygd No2 Stora i Gunnarp benämns ingenjör och lantmätare i olika handlingar. Han var ogift och bodde från 1870 hos sin syster i Ågård i Gunnarp. Han avled där 1896. Han är säkert det dopvittne du söker.
Vilka var föräldrarna till barnet som döptes?

2018-12-28, 20:04
Svar #2

Utloggad Britt Bragee

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 17:45
    • Visa profil
Tack för svaret kornarp!  Föräldrarna var min morfars far Carl Persson, vid tillfället fanjunkare vid straffängelset på Varbergs fästning, och hans fru Amanda Boije. Jag förstår av Carls vidare professionella utveckling själv var väldigt intresserad av lantmäteri, och undrar lite hur dom var bekanta, och varför just denne lantmätare inbjöds att vara dopvittne. Dom måste ha varit kompisar på något sätt, men hur? Mer forskning krävs, men tack för denna intressanta hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna