ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med text  (läst 607 gånger)

2018-12-28, 01:40
läst 607 gånger

Utloggad Eva-Lotte Lirbank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 15:39
    • Visa profil
Jag skulle behöva hjälp med att läsa denna födelseattest.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0066412_00046

Nr: 2 på den högra sidan. Elna född i feb. Tacksam för all hjälp, vilket datum hon är född, föräldrarnas namn?

Med vänlig hälsning/Eva-Lotte

2018-12-28, 08:42
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:49
    • Visa profil
Ett försök med några frågetecken och litet modernare språk:
"d. 19 Februari, klockan 6 om morgonen*, föddes Rasmus Perssons(?) dotter i Katslösa. Moder Bengta
Trulsdotter. Döpt 24 ejusdem vid namn Elna. Susceptrix (den som bar barnet) Elsa ?? Nilsdotter i Katslösa.
Vittnen: Ola Nilsson ibidem, Jöns Trulsson i ??, Rasmus Persson, Hans Månsson i ??, Elna Bengtsdotter, Nils
??, Anders Rasmusson, Sissa Nilsdotter i Katslösa."


Jag är lite osäker på faderns efternamn, det är lite smått skrivet, men genom att jämföra med föregående och efterföljande notiser torde det vara Persson.


*  hora 6ta Ante M(eridiem) = 6:e timmen före middag.
Stefan Dake

2018-12-28, 14:20
Svar #2

Utloggad Eva-Lotte Lirbank

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 15:39
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen. Blir lite lättare att se när man får förslag på vad det kan vara, så detta svar hjälpte mig jättemycket, så stort tack
MVH/Eva-Lotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna