ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kalvsvik C:2 sid. 140  (läst 631 gånger)

2019-01-01, 03:52
läst 631 gånger

Utloggad Moltas Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 21:35
    • Visa profil
Någon som kan tyda vad som står på första kolumnen på sida 140?

Det jag tror jag kan tyda:

"May 29: Föddes och döptes (...?) Sven Svensson och (hustru?) Marta Börjesdotter(s barn?) (...?) i Dönjanet (...?), Börje"

Det står på övriga andra ställen, tex husförhör, att han föddes den 27 maj, men jag tycker det står 29 här?

Det som står under är väl bara vittnen, ser ut som raden börjar med "Wit."? Det har jag i så fall just nu inget behov av att veta så det behöver jag inte få förtydligat, men luckorna i första raden hade varit intressant att få reda på.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0024794_00083#?c=&m=&s=&cv=82&xywh=589%2C-167%2C2521%2C1609

2019-01-01, 06:41
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Maij d. 29
Föddes och döptes d. 1 Junii Swen Swensson och Hustru Marta Börjesdotters barn
i Dönjanet kallades Börje Wit. Per Carlsson i Dönjanet Anders i Ingelstad Bakagård
dr. Swen Persson i Dönjanet. Hustru Kierstin i Dönjanet. Pig Sissa Nilsd. i Kullen P.
Ingeborg i Ingelstad.


Nog är det noterat en 9:a i 29! Men det är inte ovanligt att det differerar mellan födelse-
bok och husförhörslängd (men det är ju födelsebokens uppgift som gäller i första
hand!)


Hälsningar
Irene


2019-01-01, 18:26
Svar #2

Utloggad Moltas Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 21:35
    • Visa profil
Maij d. 29
Föddes och döptes d. 1 Junii Swen Swensson och Hustru Marta Börjesdotters barn
i Dönjanet kallades Börje Wit. Per Carlsson i Dönjanet Anders i Ingelstad Bakagård
dr. Swen Persson i Dönjanet. Hustru Kierstin i Dönjanet. Pig Sissa Nilsd. i Kullen P.
Ingeborg i Ingelstad.


Nog är det noterat en 9:a i 29! Men det är inte ovanligt att det differerar mellan födelse-
bok och husförhörslängd (men det är ju födelsebokens uppgift som gäller i första
hand!)


Hälsningar
Irene

Tack för hjälpen, Irene!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna