ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Askeryd (E, F) AI:2 (1753-1781) Bild 106 / sid 191  (läst 864 gånger)

2019-01-02, 16:38
läst 864 gånger

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Hej!
Ytterligare en fråga har dykt upp i eftermiddag när jag kollar på min mormors fars anor. I en husförhörslängd har prästen gjort en notering som jag inte riktigt kan tyda. Det gäller pigan Catarina Nilsdotter i Gullringsmålen. Tror det kan började med "kvar" men är inte säker. Catarina är mormors farmors mormor som levde 1759 - 1805.


Tacksam för hjälp.


Med vänliga hälsningar


Eva Eskilsson

2019-01-03, 11:17
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Tror inte det står kvar, men det har troligen med katekesförhören att göra . Jfr med andra på samma sida.

2019-01-03, 11:31
Svar #2

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Hej!


Tack för ditt svar. En annan som läst texten tolkade den till "kvarskr:# men inte hittat någon förklaring till vad det skulle innebära. Därav min tanke att det skulle kunna börja med kvar.
Har sett att det står samma text på flera ställen oftast på drängar eller pigor och någon gång på söner eller döttrar.


 Får fundera vidare och se om jag kan hitta någon bra tolkning av detta.


Med vänlig hälsning


Eva Eskilsson

2019-01-03, 15:03
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Noteringarna i denna kolumn gäller husförhör och anger vad personen fått redogöra för / ålagts att läsa på bättre till nästa gång.

För Catharina Nilsdotter och många andra i denna längd är antecknat ”trons fr:”. Andra förkortningar som ”tr: fr:”, ”trons art: fr:” torde stå för samma sak: trons artiklar (se http://runeberg.org/katekes).

Hur ”fr:” ska tolkas är jag osäker på. Samma förkortning finner man efter noteringar om 10 Guds bud, Fader vår, döpelsens/altarets sakrament med mera.
Hälsar vänligen
Maud

2019-01-03, 17:33
Svar #4

Utloggad Eva Eskilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 16:11
    • Visa profil
Hej!


Tack för svaret. När jag nu tittar på noteringen igen håller jag med om att det står trons fr:
Prästerna har ju ofta sina egna förkortningar när de noterar de kunskaper som visats vid husförhören så jag tycker det kan vara svårt ibland att förstå vad de menar.


Skulle fr: kunna stå för förklaring? Det var ju mycket i lilla katekesen mm som man skulle kunna förklaringarna till också.


Med vänliga hälsningar


Eva Eskilsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna