ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margeta Jönsdotter död 1769 i Leksand (personalienotis)  (läst 470 gånger)

2019-01-02, 19:04
läst 470 gånger

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Hej,


Jag skulle återigen uppskatta läshjälp, denna gång med Margeta Jönsdotters personalienotis från 1769. Referens är Leksand (W) F:11 (1762-1771) Bild 293 (AID: v130846.b293, NAD: SE/ULA/10826).


Jag kunde tyvärr inte läsa så mycket själv men det jag tror jag kan tyda är inkluderat nedan


Hustru Margeta Jönsdotter ifrån Norr Lindberg är född på Yttermo år 1707. Par: Jöns Jonsson och h:u Marit Andersdotter, blef jämtväl ? varefter ? af och andenom född på nytt ? och ifrån synden och ibland ? ?  med ? och hans husfolks ? då hon vid ? hitrymda ? blifvit ? ? ? nådigaste ryckas af ? sammans ? ? han ? efter ? ? ? ? Eric Person i Norr Lindberg, hvilkens ? ? ? ? ?välsignadt med 5 barn hvaraf 2 söner sin moder öfverlefva. Hennes ? ? ? ? warit omständligt och berömligt i det att hon vistads mellan ? i ? wärld och ? warit ? utan och ? Guds ords begärliga ? och lefverne ? och som ? Gudstjenstens flitiga besökande ? den h nattvardens ? ? ? ? som ? ? ? ? ? Per Ersson ? ? ? och ? ?  Gudstjensten. I 2ne weckor har hon warit sängliggande ? ? moderpassion hvarefter hon ? ? berett sig til ? ? död och ibland ? ? sitt hjärta med sådan ? ? ??? ??? ??? ?? och avled hvarefter 9 hujus 62 år gl


Hälsningar


Madeleine



2019-01-02, 20:55
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Det verkar som om det gått en väckelserörelse i bygden.
Jag har försökt tyda början av db.

Hustru Margeta Jönsdr ifr Norra Lidberg f i Yttermo år 1707 Föräldrar Jöns Jonsson o h Marit Andersdr.
blef jämväl straxt derefter af nöden och andemon(?) född på nytt tvagen och renad ifrån synden och bland helga -- med -- och Guds husfolk räknad .
Då hon wid årens tilltagande hade blifwit behörigen undervisad i de nådiga stycken och Christendomskunskap inlärt hon sig efter försynens skickelse i ett christerligt ägtenskap med sin ännu efterlefwande man och make Erik Persson i Norr Lidberg hwilket ägtenskap blifwit wälsignat med 3 barn hwarat 2 söner sin moder öfwerlefwa.
Hennes lefwerne skal hafwa warit anständigt och berömligt i det att hon intet allenast och i --måtto och warit --utan och medels  Guds ord och begärlig.

Här tog orken slut, men du fick med det mesta på slutet. Tycker det står 3 barn.
Margaretha

2019-01-03, 10:51
Svar #2

Utloggad Madeleine Endre

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 195
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 11:28
    • Visa profil
Tack Margaretha för hjälpen


Hälsningar


Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna