ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhus, fosterbarn, Lidköping på 1890-talet  (läst 1194 gånger)

2019-01-07, 14:44
läst 1194 gånger

Utloggad Henric Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 16:19
    • Visa profil
Hej,
jag undrar om någon vet något om förteckningar över Barnhus i Lidköping på 1890-talet?
Och hur gick det till med fosterbarnsplaceringar på den tiden? Finns det arkiv över utackorderade fosterbarn?

Eller om någon har ett generellt tips om hur jag ska gå tillväga för att hitta mer information om min mormors mamma som föddes 1892, båda föräldrar okända i födelseboken. Hon blev 1898 fosterbarn hos en familj, och tog senare fostermammans efternamn. Kunde barn få fosterföräldrars efternamn bara sådär, eller var det tvunget att ansökas om eller registreras någonstans?

Tacksam för alla idéer om hur jag kan komma vidare.

2019-01-07, 23:35
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Det blir lättare att hjälpa dig om du uppger barnets fullständiga namn, födelsedata och födelseort.

Det var vanligt att fosterbarn som saknade efternamn fick fosterföräldrarnas. Före 1901 behövdes ingen ansökan göras någonstans.
Hälsar vänligen
Maud

2019-01-08, 00:34
Svar #2

Utloggad Henric Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 16:19
    • Visa profil
Hej Maud och tack för svar.

Du svarade min far angående just detta redan 2012.
Men jag vill gräva djupare och se om det finns några möjliga vägar att leta vidare på.

Församlingens kyrkoböcker är luslästa. Vad skulle du ta som nästa steg?

2019-01-08, 15:48
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

Mitt bästa råd är att du söker Vendela Maria i de sociala kommunala arkiven, där hon ska finnas om hennes fosterhemsplacering(ar) bekostats av staden. En liten möjlighet finns att hitta även modern där, under förutsättning att hon själv tog hand om dottern en tid och då ansökte om understöd från fattigvården.

Kontakta Lidköpings kommunarkiv:
https://lidkoping.se/kommun-och-politik/kommunarkiv
Hälsar vänligen
Maud

2019-01-09, 00:35
Svar #4

Utloggad Henric Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 16:19
    • Visa profil
Tack Maud, jag har kontaktat dom så får vi se vart det leder.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna