ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eva Charlotta Olsdotter f.1854 och hennes son Carl Gustav Andersson f.1873  (läst 815 gånger)

2019-01-07, 16:31
läst 815 gånger

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej,
Eva Charlotta Olofsdotter f. 1854 i Torekovs fs. som 5 barnet och dotter till skräddaren Ola Svensson. Syskonskaran bestod åtminstone med tiden av 7 barn. Eva Charlotta verkade aldrig ha flyttat hemifrån, men 1873-12-21 får hon en lite pojke i Holms fs. Statardrängen Henrik Bengtsson och hans hustru Sofia Olsdotter står som faddrar till barnet. Eva Charlotta står omnämnd som piga, men var hon skulle vara piga har jag ännu inte hittat. I januari 1874 har prästen antecknat att Carl Gustav är abs. Jag tolkar det som att han är frånvarande och inte bor hos sin mor. I Torekovs hfl. A/9 (1874-1884) s.181 står Carl Gustav inte omnämnd mer än som en anteckning i marginalen. När han sedan växer upp och ska konfirmeras 1888, gör han det i Hjärnarps fs. Varför konfirmeras han inte i Torekov? Kan Carl Gustav ha varit utackorderad som fosterbarn, eller liknande? Var det så att han och hans mor reste runt i församlingarna och hjälpte morfadern Ola Svensson i hans arbete som skräddare? Slutligen, är det någon som har någon ledtråd till vem Carl Gustavs far kan ha varit? Jag har en trolig DNA-koppling till honom, men jag får lägga lite mer pussel.

Hälsningar
Annette

2019-01-07, 18:20
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
I Torekov AI:9 s 181 står inte abs om Carl Gustaf, det står advis,avis (om dopet) 27/1 74.
Eva Charlotta blev absolverad 25/1 74.
Under det finns en svag blyertsanteckning om att hon fått bet.till Köpenhamn 29/5 75.
Dit kunde hon nog inte ha med sonen.
Om Carl Gustaf var utackorderad så kan det finnas uppgifter om detta i Torekovs kommunarkiv som
bör finnas i nuvarande Båstad kommunarkiv.
Piga betyder ogift kvinna.

2019-01-07, 20:22
Svar #2

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Tack Eva,
För all hjälp  :) . Jag hade för bråttom när jag läste  husförhörslängden. Ska kolla kommunarkivet.
Hälsningar
Annette

2019-02-10, 10:20
Svar #3

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej,
När Carl Gustaf Andersson, f.1873 i Holms församling Halland, gifter sig i London med Caroline Grace Hamilton, anger han att hans far heter Carl Andersson. Det är alltid en ledtråd till vem som var hans far, att gå efter. Vi får se om den håller och ger något. Den släkt jag försöker placera honom i kommer från församlingarna runt Halmstad, Övraby, Holm, Slättåkra, Enslöv.


Hälsningar
Annette Fast

2019-02-11, 16:50
Svar #4

Utloggad Annette Fast

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 20:56
    • Visa profil
Hej igen,
Jag tror att jag har hittat den "rätte" Gustaf Andersson  :) .


Hälsningar
Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna