ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-11  (läst 5229 gånger)

1999-11-18, 19:06
läst 5229 gånger

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Leif!
I SVAR-projektets forskarsal i Kallinge, finns ett bouppteckningsregister för Medelstad härad för åren 1699-1793, skänkt av Björn-Åke Petersson i Kallinge.  
I detta register kan man läsa att 17241009 hölls bouppteckning efter Sven Åkesson i Anglemåla. Han efterlämnade änkan Elin Brommesdotter samt följande barn: MÅNS SVENSSON 11 år, Åke Svensson 4 år, Sven Svensson 6 veckor, dottern Ingrid Svensdotter 7 år. Barnet Sven Svensson dog efter fadern.
Övriga anhöriga: Förmyndare Lars Persson i Levalunda, Per Åkesson i Levalunda, Lars Månsson i Leråkra, Mattias Persson i Edestad. På änkans sida närvarade Tyke Åkesson i Hoby och på barnens sida Per Jönsson i Binga.
 
Karin var dotter till Mats Bertelsson (OBS) och Karin hade en äldre syster som hette Botil. Denna Botil är min mf, mf, mm, m!
 
Din Bengt får jag fundera på lite till.
Annika

1999-11-18, 20:52
Svar #1

Leif Mörkfors

Oj, det var snabbt svarat ! Dessutom gemensamma anor ! Då kanske du har koll på det jag funnit om Mattis Bertilsson ? Jag har fått fram att han är född ca 1672 i Listerby by av Bertil Andersson (årtal samt hustruns namn okänt)och Mats var gift med den från Finland komna Kristin född före 1672. Jag misstänker att hon är identisk med den år 1754 avlidne Kerstin Brommesdotter, vad tror du ???

1999-11-18, 22:57
Svar #2

Arne Olsson

Hej Leif!
Jag läste just i Annikas inlägg ovan att vid bouppteckningen efter Sven Månsson var Tyke Åkesson i Hoby närvarande på änkan Elin Brommesdotters vägnar. Tyke Åkessons i Bräkne-Hoby egen hustru hette Karin Brommesdotter, så det finns väl allt skäl misstänka Elin var en syster till henne. Tyke och Karin hade gift sig 12/11 1712 i Bräkne-Hoby, vilket tyder på att Karin och Elin var från den socknen. Det kanske kan löna sig att leta efter Sven Månssons och Elins vigsel i Bräkne-Hoby? Borde väl vara lite före sonen Måns födelse.

1999-11-19, 09:51
Svar #3

Arne Olsson

Leif!
En rättelse: Jag råkade härovan skriva fel årtal för Tyke Åkessons och Karin Brommesdotters vigsel i Bräkne-Hoby. Det rätta skall vara 12/11 1711.

1999-11-19, 12:56
Svar #4

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Annika, jag är intresserad av hur namnet Rundblad kommit att knytas till ett båtsmanstorp i Binga. I det sammanhanget är jag intresserad av vem den Per Jönsson i Binga är, som du nämner som närvarande på barnens sida vid Sven Åkessons bouppteckning. Vet du mer om honom?

1999-11-19, 13:14
Svar #5

Nils Wehlin

Hej all som är intresserade av Edestad
 
 
Min bön den 28 okt om hjälp med Sven i Anglemåla  har inte
oväntat förklingat ohörd.
Men nu ser jag att hans sonson och min ana Sven Åkesson,
1690-1724, har vart på tapeten.
Det kan kanske intressera andra att få del av något av mina gamla
anteckningar:
Sven drunknade den 20 mars 1724 tillsammans med 7 andra  
båtsmän på Dannemarksfjärden under hemfärd efter
generalmönstring i Karlskrona.    
Sven Å, noteras som fjärdingsman. Han övertog gården i
Anglemåla efter fadern Åke Svensson och modern Inger
Månsdoter. Den senare var omyndig då han tilsammans med två
bröder ägde gård i Anglemåla. Se min uppgift 28 okt. ovan.
Makan Elin var dottter till grannarna Bromme Pesson och Sissa
Nilsdoter i Anglemåla.  
Systern Botel,1682-1742,  var gift med Olof Olsson,1676 i Oxlaby
1676 död 1741 i Anglemåla.
Sven och Elins sonsons son Nils Olsson,1791-1861, gifte sig med  
Olof och Botels sonsons dotter Bengta Petersdotter,1792-1833,-
Deras son Sven Nilsson tog namnet Welin 1855.
Nils Olsson gifte om sig 1834 med Maria Persd. fr Kettilsäng.
 
Om följande kan syskon till Sven Åkesson har jag ej kontrollerat:
1.Per Åkesson, Levalnda. g.m. Botil Pärsd.
2.Elin d 1710, g.m. Lars Erkilsson, bouppt 4/4 1722
3.Olof, Levalnda1694-1731,, Kerstin Olofsd, Boahaga.
4.Måns Åkesson, Levalunda, 1665-1745, g.m. Kerstin Hansd.
5.Jöns Åkesson,                                        
 
Sven Å:s änka, Elin Brommesdotter, gifte om sig med drängen
Mattis Hansson i Anglemåla.
Möjliga ättlingar är:
1. Hans Mattisson,1726-1804, bouppt 15/1 1805 g.m. Bengta
Svensd. 1742-.Kartorp.
2. Sven Mattisson, 1731 -, g.m. Anna Svensd. 1744-. Binga
         
Vidare enligt  mina gamla (nu svårlästa) noteringar:
Måns Svensson 1713-1767m bouppt 9/4 1767. Han  synes varit son
till Sven Åkesson och Elin Brommesdotter.
Åke Svensson var godeman för Måns omyndiga barn.
 
Måns Svensson, vigdes 1743 vid Karin Mattisdotter,Heaby,
1716-1789
Mina egna anor sträcker sig från Måns broder Åke Svensson
1720-1798, g.m. Ingelöf Olofsd 1723-1788, och bosatta i Kartorp,
Listerby.  
 
Jag har gärna delat med mig av mina uppgifter, men vet inte om
Björn-Åke tillhör dem. Annika Otfors torde dock fått en en diskett
med en del på.
Är någon emellertid intresserad så sänder jag gärna (gratis och
franko) en diskett som innehåller släktled från Sven i Anglemåla
fram till min egen familj, med utvidgningar till en del mdsystrar och
bröder i föreningen.
153 sidor ! ! rymmer en hel del personer och en hel del
kommentarer från tingsrätter m.m.
Läste just efter denna utskrift Arne Olssons intressanta meddelanden.
 nils.wehlin@swipnet.com

1999-11-19, 13:25
Svar #6

Arne Olsson

Leif!
De förmodade systrarna Elin och Karin Brommesdöttrar kom kanske ändå inte från Bräkne-Hoby. När Karin 1711 gifte sig med Tyke Åkesson, var hon nämligen änka från ett tidigare gifte med bonden Bromme Staffansson i Väby i samma socken. De hade fått barnen Kerstin (f. 18/5 1704), Elin (f. 1/3 1706), Elin (f. 5/6 1707, död 2/8 1707), Staffan (f. 17/9 1709) och Bromme (f. 8/3 1711, begr. 9/4 1711), alla födda i Väby. Bromme Staffansson själv begr. 25/3 1711.  
 
Vid dopet 1704 var Karin Måns Månssons från Fröjdadal i Ronneby socken gudmor. Karin Lars Månssons i Järestad, Edestads socken var gudmor 1706, och Botill Olle Olssons i An--emåla, Edestad 1707. Detta tyder väl snarare på att systrarna kom från Edestad eller trakten däromkring.

1999-11-19, 14:18
Svar #7

Leif Mörkfors

Jag är överväldiga av all information och naturligtvis är jag mycket intresserad av den gamla Anglemålasläkten !!
Har du Nils årtal och andra uppgifter om paren Åke Svensson och Inger Månsdotter respektive Bromme Persson och Sissa Nilsdotter ?

1999-11-19, 17:06
Svar #8

Leif Mörkfors

Inspirerad av alla svar om Sven Åkesson tog jag mig till Riksarkivet. Tittade där snabbt igenom de få mantalslängder för Blekinge som finns från 1600-talet och fann följande ägarlängd
År 1691 Åke Svensson + h
        Bromme Persson + h
år 1684 Åke Svensson + h, Per Svensson + h
        änkan Bengta
        Bromme Persson + h
        konan Kirstin
år 1661 Sven Åkesson
        h Sissa (Svens h!?)
        Pär med h Bengta (Brommes far & mor?)
        dräng Olof
år 1659 Sven + h  
        Pär + h
        piga
 
Sven Åkesson d ä finns i Anglemåla redan 1659.

1999-11-20, 22:00
Svar #9

Nils Wehlin

HejLeif
Nej. Jag har inte lyckats fåfram födelse-eller dödsdata för Sven och Ingre, men jag har en del annat.
P.g.a. nedsatt syn och då jag från början skrv in mina uppgifter på en gammal PC så behöver jag några dgar på mg för att reda tkll det. Jag har emellertid komit fram till at jag toill din adress Möckelvägen 21,Årsta (!?!)sänder en diskett med uppgifter om våra gemensamma anor från Anglemåla.
Jag har under årens lopp bifogat en hel del som jag fått från övriga sökare.
Det har alltid varit fantastiskt intressant att fåuppgifter men också roligt d jag knnat lämna några ifrån mg.
Finner d någoting om gamle Sven såvore det roligt. N fick jag veta att han hette Ålesson an också.
MVH  Nisse
Nils Wehlin, Storgatan 16, 463 31 Lilla Edet

1999-11-21, 09:32
Svar #10

Leif Mörkfors

Hej Nils !
Jag har flyttat ! Min adress är Forsskålsgatan 11, 12145 Johanneshov !Tack på förhand för de uppgifter du sänder ! Ber att få återkomma om jag får fram något mer på gamle Sven Åkesson !
Mvh Leif

1999-11-21, 13:10
Svar #11

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej alla Edestad-forskare!
Har varit bortrest i helgen, därav min tystnad. Jag börjar med Leifs undran om Mats Bertelsson. Återigen kan jag med hjälp av bouppteckningarna över Medelstad härad meddela följande:
Bouppteckning efter Mats Bertelsson i Listerby 17530802
Mats var gift med Kerstin Månsdotter. Efterlämnade barn var: sonen Bertel Matsson i Listerby, döttrarna Nils Bruses hustru Botil i Heaby, Måns Svenssons hustru Karin i Anglemåla. Några övriga anhöriga omnämns ej.
Kerstin Månsdotter dör i april 1763. Bouppteckningen efter henne hölls 17630718.
Kerstin Månsdotter i Listerby efterlämnade följande barn: sönerna Daniel och Bertil, döttrarna Botil och Karin, dottern Botil är död och efterlämnar 2 söner och 2 döttrar. Övriga anhöriga: De sistnämndas fader Nils Jönsson i Heaby å de omyndigas vägnar, Karin gift med Måns Svensson i Anglemåla, sonen Daniel kom ej då han intet väntade sig att ärva.
 
En liten undran Leif, hur har du fått fram att hustru Kerstin skulle vara från Finland? Jag instämmer för övrigt med att Mats skulle vara född omkring 1672, antagande efter dödsåldern i Listerby dödbok. Hans fader är förmodligen Bertel Andersson som du nämner. Mats hade en broder som hette Sven, som för övrigt också är min ana!
 
Har roat mig med att kolla vilka vigslar som finns i Hoby med anknytning till Edestad och jag hittade följande fram till 1711:
16970620 Per Jönsson i Binga med Bengta Olasdotter i Väby
17000415 Ingemar Andersson i Fåglasång med Karin Jönsdotter i Stora Silpinge
17030920 Åke Larsson i Levalunda med Elin Persdotter i Stora Silpinge
17040207 Sven Åkesson i Levalunda med Bengta Hansdotter i Mörtjuk
17111105 Per Persson i Edestad och Karin Månsdotter i Trofta
Sedan kunde jag inte låta bli att titta i katekismilängden för Edestad 1717 för att se vilka som bodde i Anglemåla och Levalunda. Resultatet blev följande:
Anglemåla
Olof Olsson med hustru Botil Brommesdotter
Sven Åkesson med hustru Elin Brommesdotter
Båtmannen? Nils Simonsson
Gårdmannen Åke Svensson
Tjänstekvinnan Ingeborg Jonsdotter
Levalunda
Anders Persson med hustru Inger Månsdotter
Per Åkesson med hustru Botil Persdotter
Pigan Karin Persdotter
Drängen Truet Åkesson
Måns Åkesson med hustru Kerstin Hansdotter
Pigan Inger Månsdotter
Gårdman Sven Persson med hustru Bengta Olofsdotter
Gårdman Åke Larsson med hustru Sissa Persdotter
Lars Persson med hustru Inger Månsdotter
(resten av texten är otydlig, max 4 personer till)
 
Namnet Rundblad, det ringer ingen klocka hos mig, men Per Jönsson i Binga är (som alla andra känns det som) också min ana. I hans dödsnotis (Edestad död och begravningsbok C: 1) kan man läsa följande:  
Död 1745 23 september, begravd 6 oktober
Gamle beskedlige sockenmannen Per Jönsson i Binga. Född i Binga 1676, vid Pingst, fadern Jöns Månsson och modern Karin Persdotter. Efter 20 års ålder gifte han sig med pigan Bengta Olofsdotter från Hoby socken och Väby. Med henne levat i 49 år. Fått 10 barn av vilka leva 3 söner och 2 döttrar. Han var på sista året tämligen sjuklig, sängledes några veckor för sin död. Som påföljdes den 23 september då han var 69 år och 4 månader. Han var en förståndig, ärlig och god sockenman, en ibland mina kära vänner.
 
Jodå Nils, jag har fått din diskett och ibland har jag fått anledning att titta in bland dina anor!
 
Kollade ockå bland mina avskrivna mantalslängder för Edestad, och 1698 finns inte Bromme Persson omnämnd längre. 1711 finns inte Åke Svensson med.
 
Det intressanta med denna diskussion är att man konstatera att Edestad och Bräkne-Hoby hade ihopatt på denna tiden. Socknarna ligger inte precis grannar. Jag har hittat kopplingar även mellan Listerby och Hoby.
Hälsningar från Annika

1999-11-21, 17:20
Svar #12

Arne Olsson

Hej alla!
 
Det tycks väl nu vara helt klart att Elin Brommesdotter, hustru till Sven Åkesson (som jag felaktigt kallade Sven Månsson), faktiskt kom från Edestad och var dotter till Bromme Persson och Sissa Nilsdotter i Anglemåla. Ditt svar, Nils, hade kommit in medan jag höll på och plitade med mitt inlägg. Man får väl anta att Tyke Åkessons hustru Karin Brommesdotter verkligen var en syster till Elin och att Tyke och Karin också hade gift sig i Edestad. Din uppgift, Annika, om Olof Olsson med hustru Botill Brommesdotter i Anglemåla är intressant. Jag har en anteckning (men inga detaljer) från ett mål (nr 23) vid Bräkne härads VT 1712. Det rörde en förlikning mellan Tyke Åkesson i Hoby, Olof Olofsson i Anglemåla och Sven Åkesson ibm samt Per Jönsson i Binga och Mickel Nilsson i Väby om arv efter gossen sal. Bromme Nilsson. Detta knyter ju ihop en del och tyder på att även Botil var syster till Elin. Hur Per Jönsson i Binga passar in vet jag inte. Den avlidne gossen Bromme skulle väl, av namnet att döma, kunna vara ett syskonbarn på något sätt till de tre systrarna.
 
Beträffande Mats Bertelsson så är jag också intresserad. Nils Jönsson i Heaby, Listerby, o.h.h. Botil Mattsdotter, f. omkring 1708, var mina anor. Jag har sett bouppteckningen efter Mats Bertelsson och att dottern Botill var Nils Bruses hustru i Heaby. Men namnet Bruse gjorde att jag inte var helt säker på identiteten. Annika, kan Du bekräfta den? I så fall är vi båda ättlingar till denna Botil. Jag har nu sett att Måns Svenssons hustru Karin i Anglemåla var gudmor hos min Nils Jönsson i Heaby, och det antyder också detta. Varifrån kom i så fall namnet Bruse? Nils, jag vet sedan tidigare att Du också har intressen i Nils Jönsson (Bruse?).
 
Hälsningar  
Arne

1999-11-21, 17:27
Svar #13

Leif Mörkfors

Hej Annika !
Spännade att läsa alla inlägg som kommer om Edestadsfolket !
Jo Kerstin finska härkomst står att läsa om i den mantalslängd som finns bevard på Riksarkivet !
Där står att läsa: Gårdsman Matts Bertilsson framkom och berättade att dess hustru Kerstin är över 70 år gammal och kom med de finska båtsmän hit till landet och oförmögen att göra något gagn utan njuta nu både skötsel och uppehålle av sin son Bertil Matsson som av socknens närvarande allmoge betygandes vara uti sanning.
 
Jag ser fram emot att höra vad du har att säga om min Nättrabyfråga !!
 
Bertil Andersson hade tre konstaterade söner: Mats, Sven f ca 1670 och Anders (ngt år äldre ?)
Vet du något om Bertils hustru ??

1999-11-21, 19:46
Svar #14

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Arne!
Kan det vara så att Per Jönssons hustru Bengta Olofsdotter och Olof Olofsson var syskon? Bengta var ju från Väby i Hoby.
Jo, jag kan nog bekräfta att Nils Bruse=Nils Jönsson, för det står ju i bouppteckning, först attNils Bruses hustru Botil i Heaby, sedan dottern Botil död och efterlämnar 2 söner och 2 döttrar. De sistnämndas fader Nils Jönsson i Heaby.
Hälsningar Annika

1999-11-21, 19:48
Svar #15

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Leif!
Från vilket år kommer den mantalslängden du berättar om? Det var ju intressant att Kerstin var från Finland
Vad beträffar Bertil Anderssons hustru så vet jag inget ännu. Men så fort något dyker upp meddelar jag.

1999-11-22, 01:08
Svar #16

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
I några inlägg har personer från Levalunda förekommit. Bland mina anor finns Olof Persson (1681-1731) i Levalundamåla. Enligt Edestads dödbok var han gift med Sissa Åkesdotter från Levalunda. Bland faddrarna till Olof Perssons barn finns Per Åkesson i Levalunda, så man kan ju misstänka att Sissa och Per är syskon. Per Åkesson (gift med Botel Persdotter) dog 27/12 1747, och i dödboken står att hans föräldrar var Åke Persson i Levalunda och Inger Håkansdotter. Nils, du skrev att Per Åkesson i Levalunda kanske var bror till Sven Åkesson i Anglemåla, men det tycks han alltså inte vara. Är det någon som vet något om Åke Persson i Levalunda?
 
År 1732 vigdes unga bonden i Edestad by Nils Nilsson och dottern från Levalundamåla Kerstin Olofsdotter. Nils Nilssons far är Nils Persson i Edestad, och enligt den utförliga dödsnotisen 1737 för Nils Persson är hans föräldrar Per Åkesson och Sissa Åkesdotter i Edestad by. Vet någon något om de sistnämnda personerna?

1999-11-22, 07:25
Svar #17

Leif Mörkfors

Hej Annika !
Mantalslängden är från 1742 !

1999-11-22, 18:58
Svar #18

Nils Wehlin

Båtsmän-
 
 
Hjälp. Jag hinner inte med.
 
Men Leif !
Hur kan det komma sig att Sven Åkesson d.ä. finns noterad 1659, då hans tre omynd. söner Hans, Per och Åke är notrades som ägare till gården ?
f.ö. brev är på väg.
Mv
 
Till Gudrun D. kan jag hänvisa till de uppgifter om båtsmän som finns.
Här kommer mina noteringar frånEdestad och Listerby:
 
 
Edestad.
 
Jon Rundblad, Binga
h. Elin ?
Barn: Botill 25/3 1785, Binga
       Bengta 28/11 1787, --
 
Carl Abramsson Rundblad, Binga
g. Elin ?
Barn: Sissa 27/7 1781, Binga
 Sissa 10/1 1783,  --
 
Måns Rundblad, Nr 277, 3 Binga
Född 16/12 1770, Anglemåla
Död 26/12 1838, Fattigstugan, Edestad.
h. Maria Jönsdotter
Född 10/3 1769, Vång, Hjortsberga
Död 1837
Barn: Måns 17/7 1797,      Binga
 Walborg 1/11 1800, --
 Per (Petter) 14/2 1804. --
 Jöns 5/5 1807,  --
 Nils 15/9 1810,  --
F: Måns Hansson Standar, Anglemåla
M: ? Kerstin Månsdotter ?
 
Nils Johansson Rundblad, Bingz
Född 16/1 1824
Död 29/1 1868 (44år 13d), Binga,  gastr.feber
h. Christina Gustafsdotter
Vigd 4/1 1851
Barn: Nils 16/6 1852,          Binga
 Johan 20/8 1863, --  
 Ingrid 7/7 1860,  --
 Marie Lovise 4/2 1866 --
Ant.:
Christina hade en bror, som var bm Petter Gustafsson
Örn,
 
Olof Abramsson Rundblad, Leråkra
Sjöman
Död 1794-1795
h. Elin Jöransdotter
Barn: Sissa 1791, Leråkra
F: Abram Jonsson, Leråkra
Ant.:
Elin är dotter till bm Jöran Svensson Öman (Ödman),
Leråkra.
Olof är bror till bm Jon Abramsson Rundblad,Leråkra.
och Elin Abramsdotter, död 1789, som var gift med  
bm Sven Månsson Felt.Binga.
 
 
Peter Gummesson Rundblad, 3 Binga
Född 26/10 1847, Hattatorp
h. Botill Johansdotter
Född 1845, 36 Leråkra.
Vigda 27/5 1870
Barn: 1.Oscar 1/12 1871,       Binga
 2.Alfred 18/9 1873, --
 3.Carl Axel 23/3 1875--5/3 1876  
  (11m 12d),Binga    slaganfall
 4.Ida Maria 30/9 1877--22/3 1883(5år6m 22d), Binga,   lungsot
 5.Carl Victor 1771 1880,        Binga
 6.Jenny 22/6 1882         __
 7.Almdia 12/3 1884,  --
 8.Elvira 24/11 1887,  --
 9.Syster Jenny Victoria 9/7 1890,  --
 
Listerby
 
Felt- Månsson    Sven  Leråkra?  
 bm Leråkra  
 h.Abramsd  Elin  Leråkra  
 bouppt 24/2 1789,  
Inga barn i bouppt Jon A. Rundblad ,Leråkra,  Edestad, och Olof A.Rundblad,Leråkra,Listerby var Elins bröder  
     
   
Rundblad Abramsson John   Leråkra  
 bm Leråkra  
 h.Pehrsd  Signe   Leråkra?  Johnsd    Anna 1791-09-13  Leråkra Johnsson  Abram   Leråkra?  
------------------------------------------------------------------  
Rundblad- Nilsson   Ola 1805-08-07 Listerby  
 bm 75 Rolstorp,     till nr 1 Ronneby 1834 !  
 h.Andersd Ingeborg 1791-02-03 Listerby  Olsd Bengta  1838-10-29 Rolstorp  
---------------------------------------

1999-11-22, 19:04
Svar #19

Leif Mörkfors

Hej Nils och alla andra Edestadingar !
Efter åter en titt bland RA:s gömmor kan jag meddela vidare om Anglemålafamiljen.
I Kammararkivet fann jag en bok med jordrevningsprotokoll från år 1671. (Det var nog länge sedan den volymen var framtagen)
Här gjorde jag följande fynd:
Anglemåla
(ägare) Hans, Åke & Pär Svensson
12 boskap
2 hästar
4 får
8 svin  
6 kalvars beteshage (?)
 
Åkern är av lerblandad mulljord och vid pass 2/3 mulljord.
 
Ängen uti gärdet av god hård vall.
 
Kvarfall uti en liten bäck som nu ligger öde.
 
Beviste med tvenne skötebrev, det första daterat Blekinge landsting kyndesmässedag anno 1546 (!!!)
och det andra av Medelstads häradsting den 15 juli 1589, att vara rätt jordegods.
 
Undrar om dessa domar finns kvar , vet någon om domböcker för denna tid överhuvudtaget finns bevarade ? I Köpenhamn eller Sverige ?
 
Det verkar som om Anglemåla hört till familjen i väldigt långa tider !

1999-11-22, 19:18
Svar #20

Leif Mörkfors

Vad jag förstår så måste Sven d ä avlidit mellan 1661-1671 !

1999-11-24, 12:33
Svar #21

Arne Olsson

Hej Annika!
Du har naturligtvis rätt, när det gäller Nils Bruse alias Nils Jönsson i Heaby. Bouppteckningen efter hans svärmor är ju helt avgörande. Tack för hjälpen!
 
Hej Kjell!
Det var värst vad vi har många gemensamma anor. Jag är också ättling till Olof Persson i Levalundamåla (1681-1731) o.h.h. Sissa Åkesdotter, och närmare bestämt genom deras son Åke Olsson i Levalundamåla (1716-1788), som var gift med Sara Svensdotter. Åke Olsson var innan han gifte sig dräng hos Nils Nilsson i Edestad by. Var då Nils Nilssons hustru Kerstin, som Du nämner, hans syster?
Hälsningar
Arne

1999-11-24, 23:10
Svar #22

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Hej Arne!
Trevligt med fler gemensamma anor (förhoppningsvis).  Nils Nilsson gifte sig 8/6 1732 med dottren från Lefvalundamåla Kirstin Olofsdotter.  Anders Persson i Levalunda caverade för henne.  Detta borde betyda att Kerstin är dotter till Olof Persson.  Denne dog 1731, så Anders Persson bör vara en äldre släkting.  Detta styrks av att Anders Perssons hustru i Levalunda är fadder åt Olof Perssons dotter Sissa 13/10 1728.  Enligt åldersuppgift skulle Kerstin Olofsdotter vara född 1712.  Då (de förmodade) föräldrarna gifte sig 1711, så skulle Kerstin kunna vara äldsta barnet, vilket stämmer bra med att Olof Persssons mor hette Kerstin (Månsdotter, död 1711). Ytterligare indicium: Nils Nilssons och Kerstin Olofsdotters dotter Karin var gift med Anders Johansson i Förkärla. Då deras dotter Sissa döptes 1765 var Åke Olssons hustru Sara i Levalunda gudmor.  Allt detta sammantaget gör att jag känner mig övertygad om att Kerstin var dotter till Olof Persson.
 
Vad tror Du förresten om min hypotes att Sissa Åkesdotter är dotter till Åke Persson och Inger Håkansdotter?
Hälsningar
Kjell

1999-11-25, 21:01
Svar #23

Arne Olsson

Hej Kjell!
Visst låter det rimligt att Kerstin Olofsdotter också skulle vara dotter till Olof Persson i Levalundamåla o.h.h. Sissa Åkesdotter. Jag kände bara till barnen Åke, f. ca 1716, Karin, f. 22/11 1723, Mårten, f. 18/12 1725 och Sissa, döpt 13/10 1728, men där måste ju ha funnits flera. I dödsnotisen för Olof Persson 1731, har jag haft lite svårt att tyda allt, men möjligen står det att han med sin hustru Sissa under 20 (?) år fått 8 (?) barn. Är det någon som är säkrare?
 
Änkan Sissa gifte om sig 29/4 1733 i Edestad med drängen Olof Åkesson. Att det verkligen är hon framgår av att vid hennes son Åkes återinflyttning 1742 från Ronneby till Edestad, sägs han vara son till framlidne Olof Persson i Levalundamåla och styvson till Olof Åkesson i Levalunda. Sissa dog 28/1 1758 i Levalunda, 71 år gammal.
 
Din hypotes att Sissa skulle vara dotter till Åke Persson o.h.h. Inger Håkansdotter är väl fullt möjligt. Men att deras son Per Åkesson är dopvittne hos Olof Persson skulle ju också kunna förklaras med att Per Åkessons hustru Botel Persdotter kunde vara syster till Olof Persson. Eller tänker jag fel? Man kan väl för den delen inte ens utesluta syskonskap på båda hållen.
Hälsningar
Arne

2000-01-06, 20:30
Svar #24

Christian Svensson Kristianstad

Söker anor/info till en Abraham Holgersson född 1781 17/7 i Edestda (Boahaga?) och hans hustru Kerstin Olasdotter född 1793 20/6 (i Sannatorp??). Abraham var rättare vid Gjökholm.
 
MVH  
Chrsitian

2000-01-07, 08:42
Svar #25

Leif Mörkfors

Han var son till Holger Abrahamsson ohh Anna Larsdotter i Boahaga! De gifte sig 1764-10-21.
Mvh
Leif Mörkfors

2000-01-07, 13:08
Svar #26

Christian Svensson Kristianstad

Tack Leif,
 
har du möjligtvis ännu mer info? Var stammade Holger och Anna ifrån? Var bodde de?
 
Se tacksamt fram emot ditt sver.

2000-01-10, 19:19
Svar #27

Björn-Åke Petersson

angående Christians släkt i Lunnatorp
 
Kerstin Olasdotter    f. 1793 jun 20 i Lunnatorp
 
F Ola Andersson       f. 1766 apr 17 i Yxnarum
M Maria Andersdtr     f. 1767 mar 25 i Oxlaby
 
FF Anders Johnsson
FM Botil Larsdtr
 
MF Anders Abrahamsson
MM Gertrud Brommesdotter
 
MFF Abraham Abrahamsson
MFM Elin Olasdotter
 
MMF Bromme Jonsson       d. 1765 nov 14 Påtorp
MMM Maria Olofsdotter    d. 1761 mar 22 Påtorp
 
 
en liten aptitretare från
Björn-Åke
 
återkom om du vill ha mer uppgifter

2000-01-11, 09:05
Svar #28

Utloggad Christian Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 304
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 12:53
    • Visa profil
Björn-Åke
Tack!!
Dessa uppgifter hade jag aldrig själv hittat!
 
Tar tacksamt emot ytterligare info/anor.
MVH
Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna