ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Påfvel Forsberg (Eriksson), Forshem  (läst 416 gånger)

2019-01-17, 14:50
läst 416 gånger

Utloggad Annelie BLOMGREN

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-05-15, 01:34
    • Visa profil
Denne man gäckar mig, Påfvel Forsberg

Född 1742, Forshem (R). Död 10 jan 1801, Vad (R) Han gifter sig 1770 i Skaraborg, Hjälstad med Karin Månsdotter. Både i vigseldokumentet (Skaraborg Hjälstad Vigsel 1770 - 1837 (E:1) och vid hans död (Skaraborg Hjälstad Död  1770 - 1837 (E:1) nämns hans far som Eric. Så han borde heta Eriksson.
Var han får Forsberg ifrån är oklart.
Och när de gifter sig så står det att han är 23 år vilket ju inte stämmer, borde vara 28 år.
Men så till problemet; Jag har tagit mig igenom kyrkböckerna i Forshem - den prästen borde fått sitta en stund i stupstocken för sitt sätt att föra bok.
Jag får ingen ordning på det.
Där finns en Påfvel som andra trott var min Påfvel men den fadern heter Jonas. Vid giftermålet är han trädgårdsmästardräng på Vaholm och blir sedermera Trädgårdsmästare - (Skaraborg Vad Husförhör 1788 - 1811 (AI:4).
Kyrkböckerna vid den tiden är en salig röra just på den här lilla biten av jordklotet.

Det är idag samhället Tidan men var då Hjälstad eller Vad eller Mo.
Hittar någon min Påfvel i Forshem?
När dyker namnet Forsberg upp?
Och kan någon se när han hamnar i Hjälstad/Vad/Mo?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna