ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: jag har svårt att läsa texten  (läst 2119 gånger)

2019-01-17, 18:26
läst 2119 gånger

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej
Min farmors farmor Maja Greta Jonsdotter  född den 3 mars 1817 i Acklinga. Hon hamnade på Centralfängelset på Norrmalm den 13 aug 1853 pga stöld. Jag har hittat notaten men har svårt att tyda texten under hennes namn Maja. Var hamnade barnen? hos en sergeant tror jag men vad hette han? och vad jobbade hon mer som än barnflicka?
Tack på förhand.
Vänligen Madeleine

2019-01-17, 19:29
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15284
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:28
    • Visa profil
Född 1817 i Mars i Acklinge församling af Skara Stift.
Vistades hemma till faderns död  vid 11 års ålder och sedan i tjenst först som barnflicka och sist hos Befallningsman Back--- i Uddentorp.

Begått H H Nattv. 1sta ggn vid 16 års ålder i Ångarps förs. och sednast för 2 ½ år sedan i Sköfde  Stads kyrka.
Gift med Skomakaren Johannes Larsson och har med honom 4 barn som lefva. De bo i Sköfde. Fadren försänd på 2 år till Långholmen.

Barnen, 3 gossar och 1 flicka, uppfostras af församlingen.
Sednast Mantalsskrifwen i Sköfde
Förut straffad för 1sta resan stöld med 5 .v. o. b. och uppb. Kyrkoplikt, 2 gången med 21 d. v.o.b. och  uppb kyrkoplikt.
Ankom hit Den 13 Aug 1853 att för 3dje resan stöld, efter förut undergånget straff av 9 d.v.o.b.  och  hemlig skrift,

här hållas till 3 års arbete enl Kongl Majt:s Nåd. utslag af 20 sistlidne Juni.
Kan skrifva Läser innantill godkändt. Förstår försvarligt.

Död den 17 Oktob. 1854 härstädes
Ankom med prestbetyg No 65


d.v.o.b. = dagar vid vatten och bröd

2019-01-17, 22:00
Svar #2

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Gokväll
Jag vill tacka dig så väldigt mycket Eva för översättningen. Helt suveränt.
Med vänliga hälsningar
Madeleine

2019-01-18, 08:10
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Madeleine!

Kanske vet du det redan, men befallningsmannen vars namn Eva utelämnade bör rimligen ha varit Johan Beckmansson i Uddestorp (Agnetorp AI:7, s 100).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-01-18, 11:28
Svar #4

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej Olof
Nej det visste jag inte och så glad jag blir att få veta hela namnet på mannen.
Även den texten som du angav har jag svårt att läsa. Hon kom dit år 36 och var där ca 1 år. Men vart kom hon som 11 åring? då hennes far dog?
Tack så mycket ändå.
vänligen Madeleine

2019-01-19, 00:49
Svar #5

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Johan Beckmansson med familj flyttade sedan till Tidaholm (Agnetorp AI:7, s 9). Varken i Uddestorp eller Tidaholm har jag hittat någon Maja Greta Jonsdotter i hans hushåll.

1846 flyttar han sedan till Slättäng (Sandhem AI:8, s 294), och samma år flyttar en piga vid namn Maja Greta Jansdotter från Uddestorp till Sandhem (Acklinga B:1, s 164 ; Sandhem AI:8, s 295). Hon uppges vara född i Acklinga 1820-11-13, vilket bekräftas av födelseboken (Acklinga C:3, s 58). Denna Maja Greta gifte sig dock 1850 med soldaten Carl Johan Adjö (Acklinga C:4, s 152) och kan inte vara identisk med den Maja Greta du söker.

Du skrev att hon var din farmors farmor. För att underlätta sökandet vore det bra att veta namn och födelseuppgifter för din farmors far eller något av hans syskon.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-01-19, 10:02
Svar #6

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej Olof

Tack för din info.
Min farmor hette Ada Elisabet Smedberg som flicka och gift Holgersson. Hon föddes i Skövde den 12 december 1891.
Adas far var Carl Viktor Johansson född 28 februari 1953 i häktet i Mariestad. Han fick namnet Smedberg då han blev soldat 1875.
Hans far Johannes Larsson föddes den 2 april 1809 i Hvarf.

Adas farfar Johannes och Maja Greta Jonsdotter 1841 gifte sig (vet inte var eller när). Det året då deras första barn också föddes. Babyn Johan Augusts födelseort är Kyrketorp, Skaraborgs län och födelsedag den 5 maj 1841. Jag har kollat om de gifte sig där men inte hittat det.
Maja Greta födelse kan hittas i Acklinga  C.3 (1805-1828) sid 101
Frågan är var hamnar hon?
Tror du att det går att följa henne med uppgifter jag gett här?
Vänligen Madeleine som håller andan av spänning

2019-01-20, 11:33
Svar #7

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
/---/
Men vart kom hon som 11 åring? då hennes far dog?

Hej igen, Madeleine!

Av någon anledning hade jag lyckats missa notisen om Maja Gretas födelse i Agnetorp (Acklinga C:3, s 101). Men när proppen i ketchupflaskan väl släppte, visade det sig finnas en hel del om henne och hennes familj i kyrkböckerna. Medan jag försöker sortera uppgifterna och lista ut vad som möjligen kan vara okänt för dig, svarar jag till att börja med på ovanstående fråga.

Efter Maja Gretas mammas död 1825 i torpet Rudan (Agnetorp AI:5, s 11 ; Agnetorp C:3, s 195) flyttade familjen till Tiarp (Agnetorp AI:6, s 9). Fadern gifte om sig 1828 med Johanna Pehrsdotter (Acklinga C:3, s 209), och familjen flyttade året efter tillbaka till Rudan (Agnetorp AI:6, s 12).

I april 1831 - vid 14 års ålder - flyttade Maja Greta med far, styvmor och tre syskon till Daretorp (Agnetorp AI:6, s 12 ; Daretorp B:1, bild 45 - AD Online). I inflyttningslängden finns en sidhänvisning till husförhörslängden, men tyvärr finns denna inte bevarad.  :(

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-01-20, 13:53
Svar #8

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej och Tack Olof för ditt svar. Att du hittat så mycket är så viktigt för mig. Jag kan andas igen och Maja Gretas väg i livet har jag fått svar på.
Vänliga hälsningar
Madeleine

2019-01-21, 22:45
Svar #9

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Här är en del av det jag hittat om Maja Greta och hennes familj (se nedan).

Efter ytterligare lite letande visade det sig stämma att hon var piga i Johan Beckmanssons hushåll på Uddestorp, från 1836 till 1837 (Agnetorp AI:6, s 92).

Jag har inte lyckats ta reda på var hon befann sig mellan 1831 och 1835 eller när fadern dog. Sonen Johan August Setterlund emigrerade som du kanske vet till Amerika 1881 (Hosjö AI:7a, s 93).

*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-01-22, 10:45
Svar #10

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej Olof
Du ska ha ett stort tack och som jag sagt innan hade jag aldrig fått veta så mycket av egen sökning som du vet.

I det första klippet som jag sände in som handlade om Maja Gretas straff och i texten om hennes familj står det att hon
stannade hemma hos sin far tills hans död. Maja Greta skulle då vara 11 år. Stämmer det verkligen? Då skulle han vara död 1828 men
samma år gifter han sig med Johanna Pehrsdotter? Klart att han dö samma år. Vad tror du? Det är inte så viktigt med rätt ålder, det påverkar inte straffet kan jag tro.

Annat som jag har svårt att se i husförhörslängden är en sergeant vars namn jag inte kan tyda. Sönerna Frans W och Carl Viktor (Johannes och Maja Gretas söner) hamnar hos denne sergeant.....? på "Kempes internatläger för barn" De ska vara där i från år 1870. Kanske denna länk går till just detta.  Hårsås, Qarngården, Kullamarken A1:9 jag har noterat s . 310 + 392( A:7  s 82 samma adress är Frans och Carl V inhysta bara.
Jag skulle vilja veta vad sergeanten heter?
MVH Madeleine

2019-01-22, 23:16
Svar #11

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
/---/
I april 1831 - vid 14 års ålder - flyttade Maja Greta med far, styvmor och tre syskon till Daretorp (Agnetorp AI:6, s 12 ; Daretorp B:1, bild 45 - AD Online). I inflyttningslängden finns en sidhänvisning till husförhörslängden, men tyvärr finns denna inte bevarad.  :(

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig ovan. Uppgiften i fängelserullan att Maja Gretas far dog när hon var 11 år gammal är alltså felaktig. Fadern levde ännu 1831 och flyttade då med sin andra hustru och barnen till Daretorp. Vad som sedan hände med fadern vet jag inte, eftersom det är en lucka i Daretorps husförhörslängder, men Maja Greta dök upp som piga i Agnetorp 1835 (Agnetorp AI:6, s 102)

Beträffande sergeanten Johan Snell, så står han bara som ägare till det lilla hemmanet Kullamarken, där Johannes och Maja Greta bodde med sina barn från omkring 1850. Själv bodde Johan Snell med sin familj på "Kempes intäkt" (se t ex Skövde landsförsamling AI:9, s 392). Något "internatläger för barn" kan jag inte se.



*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-01-23, 10:24
Svar #12

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Tack Olof
Jag är så tacksam och nöjd över alla uppgifter jag fått.
Jag förstår att det inte går att följa alla helt och hållet pga av olika anledningar.
Ingen skugga på dig utan snarare min och jag har fått mer än jag kunde hoppas.

med vänlig hälsning
Madeleine

2019-11-18, 17:44
Svar #13

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej
Jag ser i tråden att jag fått många värdefulla svar. Det jag skulle behöva veta är en dom och en häradsrätt. Är det Kåkinds häradsrätt?
Jag har varit i kontakt med Vadstena landsarkiv som tror att jag kan få vetskap om detta men jag hittar ingen information om när hon fick sin dom och var hon fick den?
Hon bodde med sin familj i Horsås, Kvarngården. Kullamarken när stölden eller snatteriet skedde.

Skövde landsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/GLA/13488/A I/4 (1831-1855)
Det är en länk till en text om Maja Greta född 3/7-1817 Acklinga, där jag inte kan läsa och det är svårt pga alla överstrykningar mm

Jag har fått veta att hon ankom till Centralfängelset på Norrmalm den 13 aug 1853.
LänK: Centralfängelset på Norrmalms kyrkoarkiv, Kyrkoböcker för straff- och arbetsfångar, SE/SSA/0034B/A 1a/6 (1852-1855)-00043729_00055 (Riksarkivet)

Går det att luska redan på detta tror ni?
Med vänlig hälsning Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna