ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elfrida "Frida" Karlsson  (läst 608 gånger)

2019-01-18, 17:23
läst 608 gånger

Margareta Eyram

Jag har kört fast i min släktforskning
Är det någon som vet något om min farmor som döptes till Elfrida men har kallats Frida.
Frida var född den 8 augusti 1880 i Stubbersbo, Falu Kristine.
Fridas döptes den 25 september 1880 i Hedemora. Faddrar vid dopet var sadelmakare Anders Forsberg (bror till Anna Lisa) med hustrun Catharina samt en arbetare vid namn Karlsson - (vem var han och vad vad var hans förnamn?) och Anna Margaretha från södra Åsen i staden - (vilken stad åsyftas?). Anna Lisa var vid födseln skriven hos muraren Axel Olsson på Oxbacken (någon som vet något mer om honom?)
Frida hade 3 systrar Anna Axelina Forsberg född 1872 och Gunborg Viktoria Forsberg född 1885. Båda systrarna har efternamnet Forsberg men Frida har efternamnet Karlsson och dessutom endast ett förnamn, jag undrar varför. Deras mor var Anna Lisa Forsberg född 5 okt 1844 i Stubbersbo.
Är det någon som ev vet vem som var Fridas far? eller systrarnas far? eller något annat
när det gäller Frida?
Tacksam för all information.
Hälsar Margareta

2019-01-18, 19:05
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2963
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 18:24
    • Visa profil
Hej


Elfrida föddes i Hedemora, det står inte i födelsenotisen var hon föddes, men hon var antagligen född i Anna Lisas föräldrahem i Stubbersbo.
Hedemora CIII:1 (1876-1887) Bild 115 (AID: v130450.b115, NAD: SE/ULA/10388)
Anna Lisa var skriven i Västerås, hos muraren Axel Olsson i Oxbacken.
Dopvittnen var skomakare A Forsberg med hustru Katarina från Stubbersbo och arb. AG Karlsson med hustru Anna Margareta från  Södra Åsen i Staden, dvs Hedemora stadsförsamling.
Hedemora AIa:5 (1872-1879) Bild 6 (AID: v130388.b6, NAD: SE/ULA/10388)


Arkiv Digital

2019-01-18, 19:35
Svar #2

Margareta Eyram

Tack så mycket för hjälpen!
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna