ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajsa Svensdotter född 1787  (läst 1467 gånger)

2019-01-20, 18:40
läst 1467 gånger

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Hej igen!
Fortsätter att försöka hitta information om släkt som varit bosatta i Kråksmåla.

Cajsa Svensdotter född 1787 finns i husförhörslängder under Fröskelås, Malmtorpet från 22 nov 1813 då första dottern Anna Stina födds. Cajsa bodde där tills hon avled 9 juli 1866. Däremot kan jag inte finna tiden innan 1813. Hur kan jag få tag i detta?

Lika hennes man Johannes Jonsson född 10 oktober 1788, återfinns tillsammans med Cajsa under alla husförhörslängder, avled 1 mars 1875.

Kan inte hitta dem i födelse- och dopböckerna på åren 1787 och 1788, därmed funderar jag på om de är inflyttade, men Inflyttningslängderna börjar 1862 så jag kan inte kolla i dem. Hur kan jag gå tillväga?

Även sökt efter deras vigseldatum, men inte lyckats att hitta dem under Kråksmåla.

Bifogar bild (Källa: Födelse- och dop (1760-1818) bild 182, sid 356) på deras dotter som heter Anna Stina. Där framgår att vittne är Nils Svensson. Funderar på om detta är Cajsas bror. Jag kan dock inte tyda vart Nils och hans hustru är bosatta. Någon som kan tyda?

Tips och hjälp mottages tacksamt.


2019-01-21, 12:41
Svar #1

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil

Hejsan,
Både födelse och vigsel finns i C:1, men Johannes har fått fel efternamn. Trolig notis i vigselboken: "1812 Dec 2, Drängen Johannes Svensson*) på Bössehäll och pigan Catharina Svensdotter på Malmen". Cajsa och maken Johannes nämns i bouppteckningen efter Cajsas far Sven Nilsson 1813. Cajsa var född 1792 6/4 i Uvahult i Kråksmåla. Hennes föräldrar var Sven Nilsson, död 1813 11/5 i Malmtorpet under Fröskelås, och Lisa Svensdotter död 1822 13/12 också där.


*) Johannes är son till soldaten Jonas Svänman och Annica Danielsdotter. Han var född 1788 11/10 i Svänsboryd i Bäckebo sn. Han kallas ibland för Svensson, kanske en sammanblandning av faderns soldatnamn, men det verkar vara rätt föräldrar om man följer de uselt förda husförhörslängderna. OBS att det fanns två Jonas Svänman, gäller att hitta rätt här. Dödsnotiser och vigselnotiser saknas, men det är Jonas Svänman nr 2, som först är gift med Annika Persdotter, sedan med Annika Svensdotter, som är rätt Jonas.


Nils Svensson med hustru verkar vara bosatta i Godehult. Han nämns också i bouppteckningen efter fadern så han är säkert bror. Däremot har nog skrivits fel i hans födelsenotis 1782 20/2 för där har han fått annan mor än övriga syskon...


Krånglig familj det här tycker jag också!


Vänliga hälsningar,
Yvonne

2019-01-21, 19:28
Svar #2

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Tack Yvonne för informationen. Jag har lyckats hitta källorna, utom bouppteckningen av Sven Nilsson. Vart hittar jag denna?

Vänliga hälsningar

Åsa

2019-01-21, 20:02
Svar #3

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil

Hej Åsa,


Bouppteckningen finns i Handbörds häradsrätts arkiv (SE/VALA/01543) Volym F II:9, nr 1847. Den verkar inte finnas digitalt på SVAR, man måste tydligen beställa den där, men om du har tillgång till Arkiv Digital finns den där. Om inte kan jag maila några bilder på den till dig (5 bilder).


Hur är du släkt med Cajsa och Johannes?


Vänliga hälsningar,
Yvonne




2019-01-22, 18:20
Svar #4

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Hej Yvonne!

Åh, tack! Nä, jag har inte Digital arkiv. Är det en bra plats att släktforska på?

Cajsa och Johannes är min gammelmormors gammelmormor och gammelmormors gammelmorfar :-)

2019-01-22, 20:41
Svar #5

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil

Hej igen,


Cajsa och Johannes är min farfars farfars mormor respektive  farfars farfars morfar via dottern Lovisa.


Vilket företag man använder för släktforskning är väl mest en smaksak (eller plånbokssak), alla har sina för- och nackdelar. Svar har ju det mesta i Sverige, Arkiv Digital med, med en hel del andra databaser och bilder att söka i och än så länge mer lättlästa bilder, Ancestry och My Heritage är nog bra om man letar släkt utomlands, och då ska man inte glömma Family Search heller.


Jag lyckades inte bifoga bilder i eposten till din adress här vid sidan, så jag gjorde iordning en pdf-fil istället som jag hoppas du kan plocka upp och läsa här istället.


Vänliga hälsningar,
Yvonne


2019-01-27, 16:46
Svar #6

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Åh, vad kul! Mitt träd går via Samuel Nilsson. Lovisa var ju gift tre gånger så det är en hel del för greningar vid Lovisa, bl.a. har jag hittat grenar ned till en arbetskamrat från Lovisa, men
 med olika fädrar.

Tack för pdf. Jag har fått ut dem.

2019-01-28, 12:17
Svar #7

Utloggad Yvonne Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil

Ja världen är liten ibland.


Jag kommer också från Lovisas gifte med Samuel Nilsson. Av Nilssönerna var Johan och Samuel födda i Hinshult i Kråksmåla medan de äldre bröderna Nils, Erik, Peter och Carl var födda i Virstad i Högsby. De var söner till Nils Eriksson och Cajsa Persdotter från Högsby, vilka senare bosatte sig i Bohyltan, Flatehult, fast det kanske du visste redan. Brodern Nils var ju den som var gift med Sara Lisa Jacobsdotter som du frågade om nyligen vilket jag missade då.


Vänligen,
Yvonne


2019-01-28, 16:54
Svar #8

Utloggad Åsa Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-12-14, 20:05
    • Visa profil
Hej Yvonne!

Ja, liten värld. Tack för hjälpen med Högsby. Det hade jag inte koll på.
Tycker det är enormt kul att se hur släkten har rört på sig, men har svårt med den äldre skrivstilen i en del dokument. Lätt att bli fast i sökandet, vill få fler trådar på plats. Idag ska jag ta en paus.

Jag återkommer gärna för att stämma av information med dig i fortsatt arbete av gemensamma grenar.

Ha en härlig dag!

Åsa


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna