ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur får vi ut någon information från MyHeritage DNA test?  (läst 3861 gånger)

2019-01-20, 21:27
läst 3861 gånger

Utloggad Åsa Frost

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-03-23, 17:25
    • Visa profil
Jag och min man gjorde testet innan jul och sedan dess har vi kollat igenom våra träffar så mycket vi kan. Vi får inte fram något som skulle vara användbart. Vi kan ingenting egentligen men försöker. Det känns som att leta efter en nål i en höstack. Någon som kan hjälpa oss?

2019-01-27, 15:58
Svar #1

Utloggad Ville Lignell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-05-01, 13:37
    • Visa profil
Hej!

Myheritage bjuder på test för att kartlägga individuella DNA-uppgifter, som kan hjälpa att hitta släktingar t.ex. om man inte känner till en av föräldrarna eller när en stor släkt inte mera har koll på släktförbilndelserna. Detta förutsätter förstås att en släkting också har gjort ett test. När det gäller släktforskning är saken mera komplicerad eftersom man måste vara levande för att DNA-testas - och mestadels förskar man ju generationer som inte mera lever.

Myheritage bjuder på tillgång till flera databaser, skannade kyrkböcker, register osv. Man kan bygga sitt familjeträd online och få uppgifter från andra träd på Myheritage. Man måste dock vara försiktig p.g.a. att många träd innehåller felaktiga och oaktsamt samlade detaljer.

Vad är det som du söker på Myheritage?

2019-01-27, 17:01
Svar #2

Utloggad Åsa Frost

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-03-23, 17:25
    • Visa profil
Tack för svar. Jag blir ju nyfiken på de träffar vi får från Myheritage och jag försöker leta upp en koppling men det finns nästan aldrig. Dock har jag genom att exportera dnafilen till Genesis gedmatch och ftdna fått lite att spinna vidare på. Då är det inte bara myheritage dna-test jag jämför med. Att kolla träffarna i Myheritage ger inget. Det står till och med låg sannolikhet på de flesta vilket inte är så upplyftande precis.

2019-02-15, 07:36
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej!

Har också gjort ett MyHeritage DNA-test och så smått börjat jämföra med min traditionella forskning och hittills har allt stämt.

Emellertid blev jag konfunderad då det under 'Heritage' dök upp att jag är 3% grek.

Det är ingenting som hittills visat sig i min övriga forskning. En nästkusin till mig har också tagit samma test och mycket riktigt delar vi en del DNA, men hon har inget grekiskt i sin profil.

Jag gjorde då en korsvis söknkng på vem bland mina träffar har också grekiskt ursprung och den närmadte träffen jag får är en gubbe i 70-årsåldern i Argentina!!! Det anges också att träffens säkerhet är 'medium'.
Detta reser frågor som:

Hur säkert är testet överhuvudtaget?
Hur säkert är etnicitetsuppskattningen?

Någon som vet?

/Paul

2019-02-15, 10:14
Svar #4

Utloggad Åsa Frost

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-03-23, 17:25
    • Visa profil
Jag får jättemånga dnaträffar, flera tusen men inte många som verkar relevanta. Jag hittade en dam, östeuropé, med judiskt ursprung, ashkenazi. Efter att ha forskat i ett par år, följt min mormors far i kyrkböckerna så var jag säker på att jag hade judiskt ursprung men i etnicitetsjämförelse med den här damen ser jag att jag är noll ashkenazi vilket är det jag trodde att jag var. Min mormor hette Norrlin som flicka och det är ju typiskt judiskt eller hur?
Nu är frågan: ska jag gå efter kyrkböckerna eller My heritage dna? Ska jag radera hela min forskning på Norrlinsidan eller förkasta My heritage dna? Vi är kanske inte Ashkenazijudar utan något annat?
Hoppas på många svar!
Åsa Frost

2019-02-16, 22:36
Svar #5

Utloggad Ville Lignell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-05-01, 13:37
    • Visa profil
Efter att ha forskat i ett par år, följt min mormors far i kyrkböckerna så var jag säker på att jag hade judiskt ursprung men i etnicitetsjämförelse med den här damen ser jag att jag är noll ashkenazi vilket är det jag trodde att jag var. Min mormor hette Norrlin som flicka och det är ju typiskt judiskt eller hur?

Norrlin låter inte som ett ashkenaziskt släktnamn, men det betyder naturligtvis ingenting. Många judar som konverterade till kristendomen bytte också för- eller/och släktnamn.

Att man har eller inte har spår av en etnisk grupp betyder inte heller något dramatiskt. Resultaten kan variera drastiskt t.o.m. mellan syskonen. Det vill säga att en nära släkting till dig kan väl ha det.

Plus: Du ska förkasta varken den ena eller den andra, utan forska båda parallelt. Ett etniskt-judiskt urpsrung betyder inte en status som jude. På samma sätt som man måste ha en adlig fader för att ärva titeln måste man ha en judisk moder för atta vara en jude.

2019-02-16, 23:22
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2019-02-17, 00:05
Svar #7

Utloggad Åsa Frost

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2019-03-23, 17:25
    • Visa profil


Plus: Du ska förkasta varken den ena eller den andra, utan forska båda parallelt. Ett etniskt-judiskt urpsrung betyder inte en status som jude. På samma sätt som man måste ha en adlig fader för att ärva titeln måste man ha en judisk moder för atta vara en jude.

Tack för svar!
Norrlin är inte judiskt, helt rätt. Namnet byttes vid konverteringen.

2019-02-28, 14:26
Svar #8

Utloggad Yvonne Göthesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 12:18
  • Yvve
    • Visa profil
    • Sjunnamåla/Åbyholm/Hagbo-My Heritage
Hej! Jag och min bror har också gjort DNA-test genom My Heritage. Jag är 85,8 % Väst- och Nordeuropé  (inkl. 1,2 % finsk, skandinav 84,6 %) samt Sydeuropé 14,2 % italiensk) Min bror ny fått sitt resultat, Han är 100 % Väst- och Nordeuropé (därav 56.2 skandinav, 43,8 Väst- och Nordeuropé) Han var dock inget italienskt. Om man ser på oss så är han lik på min mor sida och jag på min fars sida. Lite omtumlande var det ju när vi bara hade 39,8 delade DNA-segment, trodde det skulle vara högre. Får se hur vi går vidare, men spännande är det  ;)   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna