ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindén, Gunnar Ernst Orvar  (läst 1057 gånger)

2019-01-21, 20:14
läst 1057 gånger

Utloggad Moltas Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 21:35
    • Visa profil
Hej!

Söker mer information om en Gunnar Ernst Orvar Lindén, född 3/10 1901 i Osby, död 18/5 1981, som enligt uppgift jag funnit i upp emot 30 år tjänstgjort på Kronobergs regemente bl.a. som  regementstrumslagare och musikfanjunkare. Han ska först, enligt tidigare nämnda uppgift, ha tagit värvning vid 17 års ålder, alltså 1918, som musikvolontär och pensionerats som musikfanjunkare sig vid ca 50 års ålder, alltså typ 1951.

Jag har kollat i ett exemplar av boken "Kungl. Kronobergs regemente under fyra sekel : 1623-1964", tyvärr utan vidare resultat. Har även försökt hitta arkiv och dokument för Kronobergs regemente på Riksarkivet, men det verkar inte vara digitaliserat.

Jag söker alltså ytterligare information om honom, hans tid på Kronobergs regemente och möjligtvis om det skulle finnas bilder på honom?

Tacksam för all hjälp,

Mvh
Moltas

2019-01-21, 22:14
Svar #1

Utloggad Moltas Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 21:35
    • Visa profil
Uppdatering!

Googlade runt lite och gjorde framsteg. Hittade en bild på Musikkåren I11 från 1944 med beskrivning, där Gunnar är med och omnämns.

Tyvärr inte särskilt bra kvalité på bilden, är osäker på vem som är vem på fotot. Han omnämns tredje först i bildbeskrivningen, så jag skulle instinktivt gissa på att han antingen är den tredje mannen längst bak från vänster, eller tredje mannen längst fram från vänster? Eller så kanske det inte är skrivet i någon särskild ordning. Någon annan kanske har någon ide?

Han omnämns spela bastuba, så han kan kanske vara mannen på den näst främsta raden längst till höger som sitter med vad som ser ut att vara en bastuba. Dock nämns att någon annan också spelar bastuba, så det kan kanske lika väl vara han också.

"G. E. O. LINDÈN, bastuba, baryton, f. 1901, m.fanj, Anst. 1918"



Jag har en annan bild på honom här, om någon har så pass skarpa ögon att de kan känna igen honom på första bilden?

2019-03-22, 18:05
Svar #2

Utloggad Jörgen Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 09:00
    • Visa profil
    • http://www.polisenforrochnu.se/
Om du låna boken Kronobergs regemente under 1900-talet så finner du lite mer Jörgen Sjöblom regementets kamratförening och soldatregister.
Hej!

Söker mer information om en Gunnar Ernst Orvar Lindén, född 3/10 1901 i Osby, död 18/5 1981, som enligt uppgift jag funnit i upp emot 30 år tjänstgjort på Kronobergs regemente bl.a. som  regementstrumslagare och musikfanjunkare. Han ska först, enligt tidigare nämnda uppgift, ha tagit värvning vid 17 års ålder, alltså 1918, som musikvolontär och pensionerats som musikfanjunkare sig vid ca 50 års ålder, alltså typ 1951.

Jag har kollat i ett exemplar av boken "Kungl. Kronobergs regemente under fyra sekel : 1623-1964", tyvärr utan vidare resultat. Har även försökt hitta arkiv och dokument för Kronobergs regemente på Riksarkivet, men det verkar inte vara digitaliserat.

Jag söker alltså ytterligare information om honom, hans tid på Kronobergs regemente och möjligtvis om det skulle finnas bilder på honom?

Tacksam för all hjälp,

Mvh
Moltas
[/quote]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna