ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur forska i domböcker?  (läst 988 gånger)

2019-01-23, 23:06
läst 988 gånger

ulrika_hemma@hotmail.com

Jag undrar hur man hittar domböcker som går att forska i. Finns det sätt att göra det gratis eller hyfsat billigt? Vill komma åt domböcker för att hitta ett oäkta barn, som tycks försvinna ur registren 2 år gammal år 1906. Minns att jag läste om att något alltid upprättades när faderlösa barm föddes. Kan det vara barnavårdsakt jag tänker på? Tack på förhand!

2019-01-24, 00:25
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21962
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 09:22
    • Visa profil

Vad menar du med att barnet ”tycks försvinna” 1906? Och varför vill du söka det i domböcker?

---------
Tillägg:
Har nu läst dina tidigare inlägg om gossen Orvar men förstår fortfarande inte vad du förväntar dig att finna i domböcker.

Rekommenderar att du i första hand kontaktar Malmö stadsarkiv och hör om Orvar hittas i barnavårdsnämndens arkiv.
Hälsar vänligen
Maud

2019-01-24, 21:55
Svar #2

ulrika_hemma@hotmail.com

Jag har fått tips om att fakta om pojken kan finnas i domböcker. Info om pojken finns i tråden "Orvar Olin, vart tog han vägen?"

2019-01-25, 22:05
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 11:26
    • Visa profil
Ulrika,  vad är det du söker i domböckerna ?
Jag har tidigare, och nu även Maud ovan, tipsat om Malmö stadsarkiv. Kolla med dessa först, vad kan finnas hos dem i fattigvårdsstyrelsen, barnavårdsnämnd m.m.
Domstolarna hanterade bl.a. adoptioner, men dessa blev tillåtna först 1917. Innan dess var det fosterhemsplaceringar, stundtals hanterade av kommunen, stundtals via privata kontakter.
Vad är det för tips om fakta du fått runt domböcker ?

Vänligen,
Calle





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna