ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öhman i Håkansön 5 (dåv. Piteå lands) och i Ale 4 (Nederluleå)  (läst 1420 gånger)

2003-06-24, 10:15
läst 1420 gånger

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej forskare!
 
Jag har påbörjat att utreda släktet Öhman, vilket härstammar dels från min fm ff mf; Karl Petter (Josefsson) Öhman (1806-1886). Först nybyggare i Abbortjärn inom nuv. Norrfjärden. Hemmansägare i Ale 4, Nederluleå sedan 1842;  
 
samt brodern Johannes/Johan (Josefsson) Öhman, (1815-1896), vilken blev hemmansägare i Håkansön 5, dåv. Piteå lands (nuv. Norrfjärden).  
 
Om någon har uppgifter om ättlingar och kanske framförallt yngre generationer (efter 1920) är jag mycket tacksam om du ville höra av dig till mig antingen via forumet eller epost.
 
Obs! Denna Släkt är inte släkt med Öhman på Håkansön 18!

2003-08-03, 00:38
Svar #1

monica.westman

Hej!
Min mf ff, Johan Janne Öhman(Johansson)f.1843-1912 Öhman är son till Johan Erik Eriksson f.1819-1912 och Christina Margareta Josefdotter Tornander f. 1818-1896 (Syster till Karl Petter och Johannes/Johan). Öhman följer sedan våran släkt också. Min morfar Johan Öhman  och hans bror Arvid Öhman flyttar till Måttsund och gifter sig. Där blir vi en stor släkt Öhman!

2003-09-08, 09:53
Svar #2

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Tyvärr såg jag ditt inlägg i Rötter först idag, men läste det med stort intresse!  
 
Om du har mer uppgifter om din mf ff, Johan Janne Öhman (Johansson) f.1843-1912 är jag mycket intresserad av det!!!
Johan föddes på Håkansön 5 där morbrodern Johan (Johannes) Öhman f. 1815 bodde med sin familj. Johan och hans föräldrar flyttade om jag minns rätt senare samma år (1843) till Älvsbyn församling. Möjligen var det därför som Johan tog sig namnet Öhman ?!  
 
I och med detta finns det alltså tre olika grenar med Öhmän, det är kul! Dock har jag ingen teori om varför de tar sig namnet Öhman. Fadern Josef Tornander blev nybyggare i Abbortjärn, nuv. Norrfjärden 1822 eller 1823 och där växte ju barnen upp. Josef kom från Kengis, Pajala år 1800 som kolare och bodde i ett antal olika byar för att till sist bli nybyggare. Tidigare hade han under några få års tid varit anlitad som sågkarl på Hälleströms finbladiga sågverk och han utplacerades av ägarna till sågen som nybyggare i Abbortjärn, på mark av sågverket att nyttja.  
 
Namnet Tornander torde syfta på Torneå, där han föddes som oäkta son 9/12 1769 till pigan Maria Josefsdotter (1748-1823). Josef Tornander har jag en hel del uppgifter om. Dessutom härstammar jag även från hans halvbror Karl Rosander!!! Lite mer om dem står att läsa på min hemsida medlem.spray.se/Christer_Oberg/Farmors_Anor.html. Men jag kan också skicka mer info till dig.  
 
Svara gärna via epost.

2003-12-09, 00:01
Svar #3

Jörgen Öhman

Hejsan.
 
Johan Öhman (Tällbergs-Janne) f.1843  
och gift med Maria Lovisa Andersdotter f.1841
är min ff ff. Deras 7:e barn Nils Olof f.1876 är min ff f.
 
Nils Olofs äldste bror Johan Anton f.1865 är far
till Monicas morfar Johan Ferdinand och hans bror
Arvid som flyttade till Måttsund.

2012-12-14, 08:55
Svar #4

Utloggad Philip Weiss

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-12-24, 01:08
    • Visa profil
Hello,
 
I am 3rd great grandson of Johan Josefsson Öman (Albert Öman, Johan Otto Öman, Vera Hallin, Dorinda Hathaway) and also 4th great grandson (Carl Johan Öman, Emma Augusta Öman, Anna Ottilia Nordvall, Vera Hallin, Dorinda Hathaway). I live in Seattle, Washington, USA.
 
Philip

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna