ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leander Pettersson Kinnvall, Motala verkstäder  (läst 859 gånger)

2019-01-29, 11:44
läst 859 gånger

Utloggad Ann Kinnvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 09:49
    • Visa profil
Min farfars farfar föddes som Leander Pettersson den 2 september 1842 i Appeldalen i Kisa.
Under året som gick arbetade han som dräng i Kisatrakten. 1864 gifte han sig med pigan Johanna Johansdotter från W. Tullhuset i maj 1864 flyttade dem sedan till Motala.

1864 den 23 november blir de sedan inskrivna i Motala Verkstäder inflyttningslängd 1861-1875 (B1:5) Ärendenummer 143 och 144, båda med efternamnet Kinnvall. jag har försökt hitta var namnet Kinnvall kommer ifrån utan att lyckas. Samtidigt finns det två familjer - Kinnvall i Motala.

På fiskaregården fanns sekreteraren Carl Johan Kinnvall och hans hustru Johanna Gustava Hallgren. På en annan gård Spolegården fanns Johan Kinnvall och hans hustru Maria Persdotter. Jag har så svårt att tro att Leander kommer som 22 åring till Motala för att ta sig en nytt efternamn som redan finns i socknen.

Jag har kunnat följa Leander från födseln i Appladalen fram till hans död 21 maj 1902 i Avesta utan att på något sätt lyckats ta reda på varifrån namnet Kinnvall kommer.





2019-01-29, 13:19
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Motala Verkstad var en mycket stor arbetsplats vid den här tiden och de arbetare som anställdes där tilldelades ett efternamn förutom patronymikon (Andersson, Johansson m m). Detta för att kunna lättare kunna "hålla reda på" alla arbetare. I detta fall verkar Leander redan själv ha antagit ett efternamn i samband med att han får anställning på Motala Verkstad. Namnet skulle jag nog skriva som Kindvall med d (se AI:34 Motala s 197). Förledet till detta namn har Leander tagit ifrån Kinda härad (Kisa med omnejd) för att belysa sitt ursprung. Något som var mycket vanligt, att namnet hade en koppling till en gård, område eller socken man kom ifrån. Det var inte alls svårt att anta ett namn, bara meddela prästen att man hade lagt till namnet. S k gärningsmän, personer med ett bestämt yrke som smeder, hantverkare, trädgårdsmästare m m lade ofta till ett efternamn.

Observera att det heter Motala Verkstad, inte Verkstäder i plural.

Med vänlig hälsning

från Björkelund, Motala Verkstadsområdet
Britt-Marie Waller

2019-01-29, 13:50
Svar #2

Utloggad Ann Kinnvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 09:49
    • Visa profil
Hej Britt-Marie och tack för ditt svar. Jag har tröskat igenom mycket utan att hitta anledningen till namntillägget. Nu förstår jag mer varför han behöll Pettersson trots tillägget Kinnvall.

Antar att det bara är en tillfällighet att vi i vår släkt stavar vårt namn Kinnvall och inte Kindvall  :D

Ska lägga på minnet att det heter Motala Verkstad.

Med vänlig hälsning
Ann Kinnvall


2019-02-02, 14:15
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det kan tilläggas att gärningsmän bara brukar vara ett uttryck för de hantverkare som är anställda av socknen. Oftast endast sockenskräddare och -skomakare. Ibland fanns någon sockensmed. Men gärningsmän kallades inte andra smeder eller t ex trädgårdsmästare.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna