ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från adresser i kyrkböckerna, typ "xxx No 27" till att hitta plasen/adressen i dag, hur?  (läst 769 gånger)

2019-02-02, 00:03
läst 769 gånger

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
Den här frågan har säkert ställts förut men jag kan inte hitta något när jag söker här, använder kanske fel vokabulär.

Hur kan man i dag hitta de platser/adresser som finns i kyrkböckerna? Hur vet jag var Vä No 27 eller Härlöv No 13 fanns och kanske fortfarande finns i dag, (föregående är bara exempel tagna ur luften)?  Finns det gamla kartor? Ja ni förstår säkert vad jag menar.
Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

2019-02-02, 01:34
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 03:37
    • Visa profil
Historiska kartor finns på lantmateriet.se. Särskilt skifteskartor i mitten av 1800-talet är användbara. Ibland kan man följa en plats framåt i kyrkböckerna tills man får fastighetsbeteckningar på 1900-talet och då leta i mantalslängder (typ 1941) och Ekonomiska kartan samt hitta.se som kan visa fastighetsbeteckningar.

2019-02-02, 09:15
Svar #2

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 18:41
    • Visa profil
Allt jag får hjälp mig kommer så småningom att bidra till det som hamnar här: https://www.wikitree.com/wiki/Lidén-40

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna