ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Johanna Persdotter f. 15/6 1825 - Hittar inte hennes födsel  (läst 163 gånger)

2019-02-04, 18:09
läst 163 gånger

Utloggad yllind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 11:37
    • Visa profil
Enligt Askersunds landsförsamling (T) AI:6b (1826-1830) Bild 235 / sid 227 är Johanna Persdotter född 15/6 1825 i Undenäs av föräldrarna Peter Andersson och Christina Andersdotter. Kan dock inte hitta hennes födsel i Undenäs födelsebok (eller i Askersunds landsförsamlings födelsebok)???. Har försökt följa föräldrarna i Undenäs men det är mycket förvirrande, så vitt jag förstår kallas hustrun där Maria i stället för Christina??? Kan någon reda ut det här vore det fantastiskt, är redo att ge upp.

2019-02-07, 09:43
Svar #1

Utloggad yllind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 11:37
    • Visa profil
Här är ett litet mysterium. Stina (Christina) växer upp i Sörbytorp med Petter som granne.  1822 gifter de sig. 1823 flyttar de iväg till Bodarne och dottern Clara Carolina föds. Problemet är att i flyttningslängder, husförhör och i Claras födsel står det att det är Maria, Christinas syster som är modern. 1825 föds dottern Johanna (vars födsel jag fortfarande inte hittat) och de flyttar tillbaka till Askersunds landsfs. Här blir Maria till Stina igen men med Marias födelsedata som hon sedan använder resten av livet. Mycket underligt!

2019-02-11, 14:46
Svar #2

Utloggad bmw

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4415
  • Senast inloggad: 2019-02-22, 18:37
    • Visa profil
Hej!

Jag tror att det började med ett misstag med flyttattesten för Stina Andersdotter, som gjorde att hon kallades Maria i Ramundeboda och Undenäs. När hon flyttade från Sörbytorp, Askersunds landsfs AI:5a s 46, så står det framför Stinas namn att hon är gift och till höger att hon flyttar 1823 till Bodarne. Ovanför står hennes syster Maria och hon har en anteckning också om flytt 1823 Bodarne, men den har strukits. Det är också en notis om att Maria är sjuk. Troligen har prästen först skrivit en flyttattest i Marias namn, men glömt att ändra den utan bara ändrat i husförhöret.

Vid vigseln 1822-12-26 i Askersunds landsfs anges bruden som Stina Andersdotter, det är inte så vanligt förekommande att brudens namn är fel i vigselnotisen trots allt. Däremot i hfl och flyttlängder kan vad som helst hända...Felaktigheter av detta slag förekommer då och då och kan följa personen ända till dödsdagen.

Dottern Clara Carolina föddes vid Hålldammen, Ramundeboda 1823-12-12. Familjen är inflyttad till Skyttetorp, Undenäs 1824-10-25, då endast medförande en dotter. Utflyttade från Skyttetorp 1825-09-12 till Askersund enligt B:1 Undenäs s 31, här också bara med en dotter Clara Carolina. Inte heller finns dottern Johanna med i hfl Undenäs. I hfl för Askersunds landsfs anges senare att dottern Johanna ska vara född 1825-06-15 Undenäs, d v s i så fall före flytten i september. Hon finns dock varken i Undenäs eller Askersunds födelseböcker, du får nog acceptera att hon är ett av de barn som saknas i fb. Det finns ingen inflyttningslängd för 1825 i Askersunds landsfs, annars hade man kunnat se om Johanna fanns med vid flytten.

1825 flyttar man till Djupsjön, Askersunds landsfs, 1830 till Sörbytorp igen. Här finns ju då den sjukliga systern Maria, både Stina och Maria har nu födelseår och datum gemensamt, AI:6a s 43 och i AI:7a s 44.

Min förklaring är som jag skriver ovan att felet uppstod vid flytten 1823 med ett misstag med flyttattesten, som sedan prästerna i de andra socknarna har tittat på och tagit för givet att detta var korrekt. Peter och Stina hade nog ingen aning om vad som stod i varken flyttattest eller i hfl.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2019-02-11, 18:03
Svar #3

Utloggad yllind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 11:37
    • Visa profil
Du har säkert rätt. Tack för att du tog dig tid att titta på detta på detta.

2019-02-16, 18:11
Svar #4

Utloggad info

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej!
Länge sedan jag var inne här, men fastnade just på Johanna Persdotter och Undenäs. Men det är inte min Johanna då hon är född 1836, men med en pappa Petter Jonasson 1791 och en mamma Stina samt en syster Maja. Pappan är hemmahörande i Kråkvattnet fler generationer tillbaka.

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna