ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader Okänd - Hur ska jag tolka hans många namn?  (läst 619 gånger)

2019-02-12, 13:02
läst 619 gånger

Utloggad Gustav Andreasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-11, 21:53
    • Visa profil
Hej,

Min förfader Andreas Petter Persson föddes 23/6/1810 i Torrlösa socken, strax utanför Lund i Skåne. Jag har fått gott om hjälp med att forska kring denne man utav flera hjälpsamma medlemmar här på forumet genom året.

Mitt problem är att jag inte kan hitta hans fader hur mycket jag än försöker, och även modern är förhållandevis svår att spåra. Hon föddes 1780 i Lund; omnämns i ett par bouppteckningar samt vid Andreas födelse där systern Melusina även närvarade. (Hon ska enligt en bouppteckning ha avlidit ca 1814, men jag hittar inte heller detta trots att jag snart letat igenom halva Skånes socknar.)

Den här tråden fokuserar dock på Andreas namn, och vad ni andra tror att det kan ge mig för ledtrådar.

- Vid födseln benämns han som Andreas Petter, oäkta.

- Efter att ha levt med fosterföräldrar mellan ålder ca 6-10 kallades han vid ett tillfälle Pettersson i efternamn likt sin fostermor (hon kallades Pettersson medan hennes syster kallades Persson, och deras far hette Per Larsson).

- Under tonåren, när han klarade sig själv som dräng, kallades han Winberg efter fosterfadern.

- Ungefär när han nådde vuxen ålder tog han ett nytt namn, Persson, och ändrade även sin födelseort från Torrlösa till Sövdeborg.

Tror ni att något utav dessa namnen tydligt indikerar vad hans pappa hette?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna