ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamn för oäkta barn  (läst 1212 gånger)

2019-02-12, 22:34
läst 1212 gånger

ulrika_hemma@hotmail.com

Jag har fått lära mig att barn tidigare inte använde efternamn i samma utsträckning som idag. Har en släkting född 1868 utan registrerad far. Flickan står i husförhörslängderna som moderns oäkta dotter. Modern gifte sig när flickan var 3 år. Som konfirmand bar flickan moderns efternamn som gift. Jag undrar hur vanligt det var, att oäkta barn fick styvfaderns efternamn. Denna flicka blev vad jag kan se aldrig adopterad av styvfadern. Kan någon ge svar? Tack på förhand!

2019-02-12, 22:59
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil

Det var inte ovanligt att barn fick styvfaders efternamn. Och nog användes barns patronymikon (fadersnamn) eller efternamn även förr, men i husförhörslängderna antecknades de vanligen med bara förnamn så länge de bodde kvar i föräldrahemmet. Adoption blev inte möjlig i Sverige förrän 1917.   
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna