ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Orsa C:2 s. 283 Carl Olof Garneij  (läst 898 gånger)

2019-02-15, 17:22
läst 898 gånger

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Vad står efter dopvittnena Johan Carl Garneij samt Anna Greta Garneij? De är på Johan Carls brors barns dop o de bor i Hansjö.. men det står något annat efter Johan Carl o Anna Greta Garneij. Vad står där?
Margareta

2019-02-15, 19:10
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Dv Övermasm. Johan Carl Garneji , i stället Brunbäcks Per Olofsson i Hansjö,
H Anna Greta Garneji, i stället Anna Olofsdr i Hansjö, --Per Olsson ibideum, och dess hustru Anna Nilsdr.

Johan Carl och hans hustru kunde kanske inte närvara men de är barnets gudfar/gudmor.

2019-02-16, 10:03
Svar #2

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Åh Tack! Det menas alltså att Johan Carl o Anna Greta Garneij inte var där, utan hade "stand ins" för sej? Nej de var inte man o hustru Johan Carl o Anna Greta, möjligtvis syskon? Johan Carls första hustru hette Anna Maria Roman, hon dog 1775.. så det kan ju vara en felskrivning att prästen nämnde henne som Anna Greta istället för Anna Maria såklart!
Johan Carl gifte om sej 1781 se Ölme EI:1 s.89 i Ölme med Maria Helena Berg som nämns född 1759 men också 1761 i Nor socken. MEN, Maria Helena är helt omöjlig att finna igen. Jag har henne sen hon kommit till Ölme i AI:7 s.34. Hon står som Mad. Maja Lena Berg o finns på Västra Ulvsjö. Nästa bok är också på V. Ulvsjö men då bor hon hos Johan Carl Garneij o strax är de gifta. Kommer hon dit för att ta hand om barnen o tycke uppstår?!
Finns det någon som känner till någon Bergfamilj. Jag har sökt på födda i allt som har med Nor att göra.. sökt i Filipstad o kommit neråt Uddevalla, kollat runt mellan småorter runt Ölme-Filipstad-Kristinehamn... uppåt Kopparberg, Ställberg, Nora o Noraskog...Grythyttan... o en massa annat. HUR ska jag kunna finna henne? jag har sökt i dödboken följt henne o döttrarna i Kristinehamn.. sökt på barnens dopvittnen ( det var det som fick mej neråt Uddevalla) Hon har ingen Bouppteckning .. troligen för att två av hennes 3 döttrar nyligen avlidit så hemmet är där uppgivet då döttrarna bodde hemma hos sin mor.
Vad är det jag missar o inte "ser"? Alla tips mottages! /Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna