ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Församlingsböcker mm från 1900-talet  (läst 3944 gånger)

2019-02-15, 21:44
läst 3944 gånger

ulrika_hemma@hotmail.com

När jag letar i Riksarkivet eller på Ancestry, stöter jag ofta på info om att det enbart finns forskning fram tills slutet av 1800-talet. Hur får ni tag i församlingsböcker osv efter denna tid? Syftar på digitaliserat material. Tacksam för svar!

2019-02-15, 22:42
Svar #1

Utloggad Åke Stråle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 07:51
    • Visa profil
HejEftersom du inte uppger vilka församlingsböcker det gäller kan jag inte ge dig ett rakt svar men Arkiv digital en hel del böcker som går fram till 1940 tal.

2019-02-16, 10:27
Svar #2

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1590
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:04
    • Visa profil
Kolla gärna i NAD, Nationell Arkivdatabas, på Riksarkivet. Här finns en förteckning per församling om vilka kyrkböcker som finns tillgängliga. Det finns en direkt länk till NAD  på SVar och Arkiv Digital.




Mvh
Anders Jönsson

2019-02-16, 10:40
Svar #3

ulrika_hemma@hotmail.com

Min fråga är allmän. Om jag vill leta efter anfäder t ex 1920, står det ofta förteckningar i arkiven t ex: 1880, 1889, 1890 och sen inget mer. Ändå märker jag att många andra hittar betydligt senare kyrkoböcker. Det är digitaliserat material jag är ute efter. Om jag söker på namn hos Riksarkivet tar det stopp 1910, förutom födelseböcker. När jag fyller i uppgifter i formulären, får jag ofta svaret att ingen info hittades.

2019-02-16, 16:38
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ulrika,
Möjligen skulle du kunna nå framgång genom att använda Arkiv Digitals registersökningar. Jag - som mest forskat på äldre material - är förbluffad hur snabbt jag hittar folk, nu när jag behöver sådant i DNA-arbetet.
Vänligen,
Olle Elm

2019-02-16, 17:47
Svar #5

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Ulrika,
jag antar att du vet vilken församling flera av dina anor är födda i?
Jag går in på Riksarkivet, Digitala forskarsalen, som blivit gratis senaste året.
Där väljer jag Kyrkoarkiv och församling (län) så att jag kan försöka följa mina personer i "Födde/döde" och Husförhörslängder mm. Där finns församlingsböcker fram till omkring 1940, lite olika beroende på sekretessen 70 år.
Hoppas jag inte missförstått din fråga.  Lycka till!  Marianne


2019-02-16, 18:57
Svar #6

ulrika_hemma@hotmail.com

Ulrika,
jag antar att du vet vilken församling flera av dina anor är födda i?
Jag går in på Riksarkivet, Digitala forskarsalen, som blivit gratis senaste året.
Där väljer jag Kyrkoarkiv och församling (län) så att jag kan försöka följa mina personer i "Födde/döde" och Husförhörslängder mm. Där finns församlingsböcker fram till omkring 1940, lite olika beroende på sekretessen 70 år.
Hoppas jag inte missförstått din fråga.  Lycka till!  Marianne

Ja, det vet jag absolut! Det är en del olika församlingar. Det är den vägledning du ger som jag söker. Dock tror jag att jag testat det redan och ofta får jag inga svar eller så slutar registren vid den tid jag först nämnde. Men jag kollar igen. Tack så mycket!

2019-02-16, 18:58
Svar #7

ulrika_hemma@hotmail.com

Ulrika,
Möjligen skulle du kunna nå framgång genom att använda Arkiv Digitals registersökningar. Jag - som mest forskat på äldre material - är förbluffad hur snabbt jag hittar folk, nu när jag behöver sådant i DNA-arbetet.

Kollar. Tack så mycket!

2019-02-16, 20:30
Svar #8

ulrika_hemma@hotmail.com

Ulrika,
jag antar att du vet vilken församling flera av dina anor är födda i?
Jag går in på Riksarkivet, Digitala forskarsalen, som blivit gratis senaste året.
Där väljer jag Kyrkoarkiv och församling (län) så att jag kan försöka följa mina personer i "Födde/döde" och Husförhörslängder mm. Där finns församlingsböcker fram till omkring 1940, lite olika beroende på sekretessen 70 år.
Hoppas jag inte missförstått din fråga.  Lycka till!  Marianne

Hej Marianne!
Har lyckats en bit på vägen. Alla församlingar verkar dock inte gå att söka på. De man KAN söka på, har vad jag kan se inga upplysningar om årtal. Om en församlingsbok omfattar åren t ex 1901-1916, hur hittar jag då uppgifter för t ex 1909? Tacksam för svar!

2019-02-16, 22:22
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Alla svenska församlingars kyrkoarkiv är digitaliserade av både Riksarkivet och Arkiv Digital från och med de äldsta bevarade böckerna fram till (i närheten av) den 70-åriga sekretessgränsen.

Du skriver: ”Alla församlingar verkar dock inte gå att söka på”. Det kan bara betyda att du inte förstått hur man söker. Om jag förstått dig rätt har du inte abonnemang hos Arkiv Digital utan söker i Riksarkivet/Digitala forskarsalen.

Sökning där kan förvisso vara lite knepig, eftersom man i vissa fall måste ange hela församlingsnamnet, korrekt stavat, med genitiv-s  + ’kyrkoarkiv’. Denna knepighet undviker du genom att använda *-tecknet.

Klicka sedan på församlingsnamnet. Skrolla därefter upp lite på sidan och öppna rullistan ”Serie” till höger. Där hittar du husförhörslängder, församlingsböcker, ministerialböcker med mera.

Du frågar hur du finner uppgifter för 1909 i en församlingsbok som omfattar åren 1901–1916. Svaret är att du inte gör det. Det vill säga: år 1909 är inte bokfört på specifika sidor. Men du följer ju en person/familj och finner då anteckningar om flyttningar inom/utom församlingen som upplyser om var personen/familjen befann sig just 1909.

Hälsar vänligen
Maud

2019-02-17, 19:39
Svar #10

Utloggad C Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-04-24, 08:30
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna