ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjortsberg/Hjortzberg...en efterlysning!  (läst 1062 gånger)

2019-02-16, 18:44
läst 1062 gånger

Utloggad Thomas Hedmalm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-03-06, 23:40
    • Visa profil
Hej alla Hjortsbergare!

I min senaste bok berättar jag bl.a. om min mor och hennes fattigbakgrund i Jämtland. Hon auktionerades bort som femåring genom kommunens försorg till lägstbjudande. Hon skämdes djupt över detta hela sitt liv…
(Boken: "Inte som andra", 2018).
Min mor: Maj Augusta f. Hjortsberg 1916, gift Hedmalm.

I min research inför den boken ville jag veta mer om mammas bakgrund och mindes att hon ändå var lite stolt över att hennes farfar varit apotekare i Strömsund, Jämtland; att hon trots allt hade lite "fin" bakgrund. Men där tog det stopp i hennes egen levnadsteckning, hon visste helt enkelt inget mer.
Men tack för att jag är stockholmare och har nära till Kungsklippan på Kungsholmen där Riksarkivet ligger insprängt i sju våningar i urberget!
På två torsdagskvällar därinne, och med hjälp av frivilligarbetare från Sthlms Genealogiska förening, öppnar sig port efter port upp, rakt in i morsan bakgrund:
-Tänk om hon vetat!
Att apotekaren hette Johan Conrad Hjortsberg, född i Kiaby förs., Kristianstad län, och att hans far varit kyrkoherde i Kiaby k:a!! Tänk om hon vetat.

1)Och här börjar min research inför nästa bok: i Kiaby församling och i prästgården hemma hos kyrkoherde Johan Erik Hjortsberg och hans hustru f. Concordia Althin.
Hushållet omfattar närmare tjugo personer (åtta egna barn, en fosterdotter, en gamling och ett antal ofrälse hjon). I "Herdaminnen", Lunds stift, får paret vackra omdömen men kyrkoherden plågas av motgångar och så urusel ekonomi "att han närmast blir blind".
Så…vad är det som sker? Det är som om någon slängt in en handgranat i prästgår'n: alla barnen skiljs för vinden, tre söner emigrerar till Amerika, en blir apotekare uppe i Jämtland, någon blev veterinär, en annan bonde och fotograf osv. Och en lång prästlängd verkar brytas här.

í Någon som vet mer om levnaden för denne kyrkoherde och hans hushåll utöver det som finns beskrivet i Lunds stifts Herdaminne, eller som kan ge tips om var jag kanske kan hitta andra källor till livet i Kiaby, Blekinge, och dess prästgård.
(Johan Erik Hjortsberg f 1802 9/11, Backaryd förs, Blekinge. Död 1869 12/12.)

2) Far till ovanst. J E Hortsberg var kyrkoherde Lars Daniel Hjortsberg, Backaryd församling. Jag har goda skäl att tro att kyrkoherden misshandlat en av kyrkoeleverna, en ung flicka, så grovt att hon blev handikappad för resten av sitt liv. För detta dömdes Hjortsberg att sona sitt brott genom att till kyrkans skepp inhandla en kostsam mässingskrona. Om den "domen" utdömts i en rättslig eller en kyrklig instans vet jag ännu inte men har själv läst i någon urkund om den här händelsen. Det var för fem år sedan men tyvärr dokumenterade jag inte var jag läste detta, och nu hittar jag inte tillbaka dit.
Alltså…någon som vet mer? (mässingskronan lär fortfarande hänga i kyrkan)
Det kan vara så att jag missminner mig och att händelsen avsåg en helt annan hjortsbergspräst - och det finns många bakåt i tiden - men jag vill gärna få det här rätt.
í Jag söker även här mer information om livet i Backaryd by och om livet på dess prästgård.
(Lars Daniel Hjortsberg f. 1758 28/10 Karlskrona, död 1826 12/4 i Backaryd, Blekinge. Hustru: Regina Beata Nyström, 1769-1833)

All information och förslag på hur jag kommer vidare tas tacksamt emot!

Mitt släktträd "Hedmalm släktträd-2"finns publikt på www.ancestry.se

Bästa hälsningar,
Thomas Hedmalm
Stockholm

2019-02-23, 16:12
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
För att vara exakt heter vår förening StorStockholms Genealogiska Förening. Kul att vi kunde hjälpa dig!

Jag har mest uppgifter om Hjortsberg-präster i Sörmland, men de hör kanske ihop med dessa på nåt sätt.
Ulf Berggren

2019-02-24, 12:53
Svar #2

Utloggad Thomas Hedmalm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-03-06, 23:40
    • Visa profil
Ulfb! Tack för ditt svar. Nu är jag medlem i SSGF.
Men jag är inte så intresserad av sörmlandsgrenarna av hjortsbergsprästerna.
Kan dock berätta att i kväll skall jag ringa till en man i Texas, USA, som verkar vara son-dotter-son-son till kyrkoherden Johan Erik Hjortsberg i Kiaby församl., Blekinge (1802-1869).
Denne hade nio barn, varav tre söner utvandrade till USA, bl.a. då denne Carl Daniel Hjortsberg (1840-1876) som är "anfader" till texaskillen som jag snart skall ringa till.
-Wish me luck!
/Thomas H

2020-01-02, 12:06
Svar #3

Utloggad Peter Wulf

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 16:23
    • Visa profil
Sannolikt var L E Hjortsberg som till amiralitetsmedicus Lars Hjortsberg. Denne dog i Karlskrona amiralitetsförsamling 1789-07-04 av hetsig feber och blev 62 år. 1768 bodde Hjortsberg med fru och sju barn på Borgmästaregatan kvarteteret Wachtmeister nr. 6 i Karlskrona. Man kan säga att detta var ett av de finare ställen man kunde bo på vid den här tiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna