ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Kristina Jönsdotter f. 1869 2/10, vem är hennes pappa och var har hon växt upp?  (läst 1074 gånger)

2019-02-17, 19:30
läst 1074 gånger

Utloggad Jörgen Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-09-25, 22:00
    • Visa profil
Jag hjälper en släkting i USA som vill veta var hennes farmor Johanna Kristina  Jönsdotter f. 1869 2/10 har för bakgrund. Det som man vet om henne är att hon kom från trakterna kring Lund och det som hon har berättat ”I was adopted by a minister and his wife in Sweden and descended from royalty and crossed over the sea as a baby to Sweden”.  Släktingarna har trott att hon fantiserat men det verkar som det kanske stämmer….

Jag har hittat henne och familjen i Malmöhus Västra Karaby N:25 1877-1885. Johanna utvandrade till USA 1887 och hennes syster Hilma 1883. Tyvärr så hittar jag ingen uppgift om varifrån Johanna kom, men hon måsta kommit till V.Karaby mellan 1877och 1885. Det finns en uppgift i husförhören att en viss O.Palm var i Köpenhamn och inhämtade uppgifter om hennes födelsedata på den kungliga födelsestiftelsen i Köpenhamn vilket tyder på att hennes mamma Anna Lindgren ville föda anonymt och att inte Jöns är hennes biologiska pappa samt att hennes tidigare födelsedata i kyrkböckerna kanske inte är korrekta.....

Jag skulle om möjligt vilja veta vem som är hennes biologiska pappa och vem hon bodde hos innan hon kom till V.Karaby. Jag undrar om någon vet hur man kan inhämta uppgifter från den kungliga födelse stiftelsen i Köpenamn? Eftersom hela familjen har en lång kriminell historia, speciellt hennes mor som dog i  kvinnofängelset i Norrköping, kanske det finns något att inhämta från några domstols protokoll, vet någon var kan man hitta dessa?

Tacksam för all hjälp.

Mvh Jörgen Andersson

2019-02-17, 20:47
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

Födelsestiftelsen var en inrättning där kvinnor kunde föda anonymt om de ville och få fri tillgång till läkarvård.
Men långt ifrån alla valde att vara anonyma.

Johanna Kristina finns i Födelsestiftelsens födelse och dopbok under 2 oktober 1869.
Föräldrarna sägs vara arbetaren Jöns Peter Carlsson och hans hustru Anna Catharina, född Lindgren.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114465#148975,24624042


Jöns (och Anna Catharina) fick då och då bevis för att besöka marknader  och sälja varor av olika slag.
Í januari 1869 fick en av dem eller båda, osäkert vilket,  bevis för "idkandet af handel med bomullsvaror".
Det var kanske en handelsresa som gjorde att de befann sig i Köpenhamn när dottern föddes.
Västra Karaby (M) AI:12 (1866-1870)  sid 214

2019-02-18, 19:04
Svar #2

Utloggad Jörgen Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-09-25, 22:00
    • Visa profil
Hej Eva,
Ett stort tack för din hjälp.  Då var Jöns trots allt hennes pappa. En anledningen till att hon födde i Köpenhamn kan kanske också vara att  hon ville ha hjälp att hitta en  familj som kunde ta hand om Johanna.  Vad jag förstår så hjälpte dom till med detta på födelsestiftelsen. Vad jag jag kan se så följde hon inte med tillbaka till V.Karaby. Och enligt hennes egen uppgift så lämnades hon bort som liten. Vet du om det finns någon möjlighet att få reda på vem som blev hennes fosterföräldrar? Enligt henne själv så var det en "minister" familj...
Med vänlig hälsning,
Jörgen

2019-02-18, 22:03
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Johanna Kristina skrivs första gången in i husförhörslängden som börjar 1877
men det går därmed inte att bestämma var hon verkligen befann sig. 
Eftersom föräldrarna ser ut att ha tillbringat mycket tid i häkten och fängelser
så kan barnen ha tagits omhand av socknens fattigvård och placerats i olika familjer.
Uppgifter  om detta kan finnas i fattigvården handlingar i Kävlinge kommunarkiv.
https://www.kavlinge.se/kommunochpolitik/kommunensarkiv.4.733c4d9113d1efc66f1679.html
Den O. Palm som tog reda på Johanna Kristinas födelse i Köpenhamn var kyrkoherden i Karaby Ored Palm
som tillträdde tjänsten i slutet av 1874 (Se t ex AI: 13 sid 126).

2019-02-19, 19:22
Svar #4

Utloggad Jörgen Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-09-25, 22:00
    • Visa profil
Tackar för informationen! Då skall jag göra ett besök i Kävlinge. En fråga till...
Kan man veta var dom bodde? V. Karaby N:25 är det ett husnummer?

Med vänlig hälsning,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna