ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatnamnet Plantin/Plannthin  (läst 2096 gånger)

2019-02-17, 22:08
läst 2096 gånger

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:10
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Hej
Jeg søger oplysninger om mit efternavn Plannthin.


Jeg antager, at efternavn Plannthin er et soldatnamn, men det er ikke lykkedes for mit at finde kilden til dette navn. Jeg håber, at der er nogen, der måske kan hjælpe. Jeg kan se, at navnet forekommer med stavemåden Plantin i soldatregisteret.


Mit efternavn Plannthin har jeg fået via min oldefar Nils Nilsson Plannthin, der blev dødt i Stångby 25. august 1847 med navnet Nils som søn af Rusthålleren Nils Larsson och dess hustru Bengta Nilsdotters. Han anvender slægtsnavnet Plannthin efter, at han 1869 er flyttet til Lund.


Jeg har søgt after andre personer med navnet Plantin, f.eks. Sven Carlson Plantin, der blev født 4. august 1841 i Gullarp. Han findes registreret i soldatregisteret antaget 1863 og afskediget 1866. http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=2949448
Han er registreret som husar boende i Malmö Garnisonsförsamling 1863 til 1867.


Måske er det også en ledetråd, at Kronprinsens husarregemente i henhold til Wikipedia blev oprettet 1757 af Fredrik Ulrik Putbus och Philip von Platen. Soldatnamnet Plantin kan være afledt af Philip von Platens navn.


Ole

2019-02-18, 00:14
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Nils Nilsson var född 1847-04-25 i Stångby. Han finns i Lunds domkyrkoförsamling AI:67 (1870-1875) Bild 117 / sid 110 (AID: v104563.b117.s110, NAD: SE/LLA/13254) och det är där som namnet Planntin står första gången. Han är noterad som Snickaregesäll och det är förmodligen därför han tog namnet Planntin, det kunde vem som helst göra och det var inte ovanligt bland hantverkare att man tog sådana namn. Jag ser inget som tyder på att han varit soldat, och att soldater också haft detta namn betyder inte att de är släkt (fast det kan ju hända). Han var 1871-74 i Tyskland, men det ser ut som att han tog namnet Planntin före den resan.

2019-02-18, 10:28
Svar #2

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:10
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Tak til Leif for svar på mit indlæg, det bidrager med nye vinkler til min søgning efter slægtsoplysninger  ;)


Det er nyt for mig, at det også har været sædvane, at håndværkere antog et nyt slægtsnavn ligesom tidligere soldater antog et soldatnamn som slægtsnavn. Jeg har i mange år været klar over, at min oldefar havde valgt navnet Planntin/Plannthin, da han som snedker flyttede fra Stångby til Lund i 1869. Jeg nar antaget, at der var tale om et soldatnamn. Min antagelse var baseret på, at jeg for ca. 25 år siden kontaktede en præst, der boede i Lund med det samme slægtsnavn. Han fortalte, at vi ikke var i familie samt, at han havde fået slægtsnavnet Planntin/Plannthin som soldatnamn.
Jeg har samlet mange oplysninger om min familie til min slægtsbog siden jeg begyndte at slægtforske for 30 år siden. Jeg vedlægger levnedsbeskrivelse til illustration om Nils Nilsson Plannthin og min oldemor Johanna Charlotta Lundgren. Hovedparten af dette er redigeret 2012, men jeg er i gang med at opdatere slægtsbogen med nye oplysninger. Det er netop derfor, jeg nu søger efter supplerende oplysninger om baggrunden for mit slægtsnavn.


Jeg er fuldt ud klar over, at andre personer med slægtsnavnet Plantin ikke er slægt til mig. Min søgning om oplysninger om Sven Carlsson Plantin, der var husar 1863-1866 var derfor blot et forsøg på at finde frem til, hvorfor navnet Plantin var anvendt som slægtsnavn. Måske har Sven Carlsson Plantin, der var skrædder også antaget navnet som håndværker, da han flyttede til Lund.


Jeg kan selvfølgelig stadig undre mig over, at min pap-oldefar valgte navnet Planntin, da han flyttede til Lund og senere i Malmö anvendte navnet med den ændrede stavemåde Plannthin. Var det frit opfundet eller inspireret af andre håndværkere med dette navn - eller måske af tidligere soldater med navnet. Det er i hvert fald sikkert, at navnene Plantin og Planting forekommer som soldatnamn.


Min farfar Nils Alfred Plannthin, der var stedsøn af Nils Nilsson Plannthin bragte navnet Plannthin til København. Vi, der er efterkommere må fortsat undre os over vores besynderlige slægtsnavn. Den fulde forklaring finder vi måske aldrig, men input fra Anbytarforum kan være nyttige bidrag til historien.


Med venlig hilsen
Ole Thyge Plannthin








2019-02-18, 18:03
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Jag hittar inget om Plantins ursprung eller betydelse, men det tycks ha använts bl a av präster i Sverige redan innan man började ge soldater sådana namn. Soldatnamn är dock ofta naturorienterade men Plantin har ingen sådan betydelse. Bara Nils Nilsson vet var han fick namnet ifrån och varför han valde just det, men det är inte troligt att han dokumenterat detta.

2019-02-18, 20:22
Svar #4

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:10
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Til Leif
Ja, Nils Nilsson har jo nok taget sin viden med i graven om, hvorfor og hvorfra han har valgt navnet Planntin og ændret det til Plannthin, da han flyttede til Malmö.
Der er soldater registreret med navnet Plantin i Centrala Soldatregistret. Jeg kan prøve at finde baggrunden for, at de var fået eller valgt dette navn. Det vil være et lykketræf, hvis jeg via dette finder forbindelse til min familie.
Jeg kender godt til præster registreret med navnet Plantin. Jeg er enig med dig om, at det ikke kan have forbindelse til soldatnamn.
Hilsen og tak
Ole


2019-02-18, 22:09
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det kan ju vara så enkelt att Nils Nilsson hade hört eller sett namnet och tyckte det var fint. Det är en nog en ganska vanlig förklaring.

2019-02-20, 09:32
Svar #6

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:10
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Kristina kan have ret i, at Nils Nilsson har hørt om navnet. Han er født i Stångby. Soldater i den by hører til Skånska Husarregiment.


Jeg kan konstatere, at navnet Plantin er anvendt i det regimet i Fjärjestad Esquadron i Skånska Husarregiment. Der er dog temmelig langt fra Stångby til Fjärjestad.
Olof Plantin: Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 932 (1868) Bild: 2910 (v376700a.b2910)
Peter Plantin: Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet (L) 934 (1874) Bild: 3240 (v376702.b3240)
Jeg er helt klar over, at dette ikke giver nogen sikker viden om Nils Nilssons valg af navnet, da han flytter til Lund.
Ole

2019-02-20, 16:13
Svar #7

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:10
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Måske et nyt spor vedrørende Plantin.
I husförhörlängd Lund AI:42 (1856-1862) har jeg fundet en side med overskriften Plantins Löckan: Lunds domkyrkoförsamling (M) AI:42 (1856-1862) Bild: 447 Sida: 354
Kan nogen med bedre kendskab til svensk, end jeg har, forklare, hvad "Plantins Löckan" betyder?
Jeg kan se i foregående husförhör 1849-1856, at der står Plantins lyckan. Lunds domkyrkoförsamling (M) AI:36 (1849-1856) Bild: 457 Sida: 358

2019-02-20, 17:43
Svar #8

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:10
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Jeg kan med sikkerhed følge betegnelsen Plantins löcka/lycka på no. 334 tilbage til 1830 i husförhör.
Jeg leder herefter, hvem der har lagt navn til denne adresse.

2019-02-21, 02:11
Svar #9

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Jag tror att Löcka/Lycka här betecknar en mindre åker ofta inhägnad, dvs det var det ursprungliga namnet som denna mark fick, när någon med namnet Plantin ägde eller röjde marken. Det kan ha skett hundra(tals) år innan marken bebyggdes.

2019-02-21, 09:55
Svar #10

Utloggad Ole Thyge Plannthin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:10
    • Visa profil
    • oleplannthin.dk
Tak Leif
Hvor skal jeg søge, hvis jeg skal finde oplysning om, hvornår marken bebyggdes ?

2019-02-21, 13:46
Svar #11

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:51
    • Visa profil
Nu förstår jag ditt intresse för tomten nr 334 på annan plats i anbytarforum.
Det finns ju fler kartor över Lund på kommunens hemsida.
http://kartor.lund.se/wiki/lundanamn/index.php/Kartor
Lyckor och vångar var normalt benämningen på den mark utanför vallarna som brukades av stadens borgare, men innan staden byggdes igen helt på 1800-talet så brukade man mark även innanför den gamla stadsvallen.
I slutet av 1700-talet kan man se på kartor att tomt 334 ännu inte är bebyggd. Den första kartan som visar den här numreringen är från 1783 då tomten ägs av borgaren Jeppe Jönsson.
Senast 1821 verkar tomten vara bebyggd, och möjligen är det under den här perioden man bör leta efter en Plantin som kan ha ägt, brukat eller bebyggt marken.
Det finns ju en Olof Plantin från Lunds domkyrkoförsamling som gifter sig i Norra Åsum 1788.
Jag vet inte om din förfader har någon koppling till den här tomten eller om det hjälper dig i sökandet efter ursprunget till hans namn.
Om inte annat så visar det väl att namnet fanns i staden och kan ha inspirerat honom att välja det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna