ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bååt af Sonnäs  (läst 1077 gånger)

2019-02-18, 10:39
läst 1077 gånger

Utloggad Lars Forsgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 17:15
    • Visa profil
Jag har i mina anor släkten Bååt af Sonnäs, Finland. Brita Pedersdotter Bååt af Sonnäs (Brita Pedersdotter Galne, född Bååt af Sonnäs) anges vara född cirka 1350 i Flishult, Småland och avlida på Snakenborg.  Hon anges vara dotter till Peder Bååt af Sonnäs och hon var gift med Jöns Bengtsson Galen (Galne, Galle). Dessa två fick döttrarna Elin Jönsdotter född mellan 1355-1393 i Lemu och död före 1431-03-25 (gift med Olof Pedersson Svärd) och Valborg Jönsdotter född efter 1370 i Lemu och död december 1442 (gift med Bengt Lydekeson Djäkn).
Jag har anor från både Elin Jönsdotter (bl.a. via Bertil Persson Ruuth) och Valborg Jönsdotter (bl.a via Hans Hansson Starck). Elins och Valborgs frälsebakgrund stärks av att de båda gifte sig med män av betydande frälsesläkter. Mina frågor är följande:

1.   Vilka källor finns som styrker att Brita Pedersdotter Bååt af Sonnäs är dotter till Peder Bååt af Sonnäs?
2.   Är Peder Bååt af Sonnäs identisk med Peter Jonsson Bååt från Småland (som också kallade sig Bonde och Haak)? Dvs den Peter Jonsson Bååt som var riksråd 1322. Han uppges mest vara verksam i Finland under 1320 och 1300-talen, bl.a. som hövitsman i Viborg på 1330-talet. Levde 1342 men tros ha dött strax därefter. Om Peder Bååt af Sonnäs är identisk med Peter Jonsson Bååt så måste Brita Pedersdotter Bååt af Sonnäs vara födda på 1340-talet, alternativt att Peder Bååt af Sonnäs levde i början på 1350-talet.
3.   Jag kan endast hitta uppgifter på ett barn till till Peter Jonsson Bååt, nämligen Jon Peterson från Flishult, Näsby sn, Njudung, nämnd 1390-1418. Som Jon Petersons moder anges Kristina Hemmingsdotter (som gifte sig en andra gång 1351, med väpnaren Jöns Brudsson). Finns uppgifter om fler barn till Peter Jonsson Bååt? Är Brita Pedersdotter nämnd? Är i så fall Kristina Hemmingsdotter den troliga modern? I My Heritage har jag sett släktuppgifter på flera olika makor till Peder Bååt af Sonnäs och mödrar till Brita Pederdotter Galne (född Bååt af Sonnäs. Dessa nämnda mödrar är: Ingeborg Ormsdotter Bååt af Sonnäs (född Gumsehuvud/Tott, Ingeborg Åkesdotter Bååt till Flishult (född Tott), samt Elin Henriksdotter Bååt af Sonnäs (född Snakenborg). Kan någon av dessa vara Brita Pedersdotters mor? Hur ska de placeras in i släktträdet kring Peder Bååt af Sonnäs? Är Ormdotter modern och övriga två gifta med män i senare generationer efter Peder Bååt?
4.   Sonnäs verkar ligga i Ulfsby sn i Satakunta, Finland, nära Björneborg. Ulfsby finns omnämnt under tidigt 1300-tal. Är de geografiska uppgifterna om Brita Pedersdotter rimliga? Kan hon varit född i Flishult, Småland och dött i Snakenborg, båda platserna i Sverige, samtidigt som hon anges vara af Sonnäs (i Finland)? Jag känner till släkten Snakenborg men finns det någon plats/slott som heter Snakenborg på 13-1400-talet? Vilka källor (utöver namnen) finns som pekar på att Peder Bååt af Sonnäs och Brita Pedersdotter af Sonnäs har egendom i Sonnäs?

Tacksam om klarhet kan bringas i någon av frågorna ovan.
lafo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna