ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sekretessfråga: publicerar landsarkiven delar av DB eller endast hela volymer?  (läst 1018 gånger)

2019-02-20, 10:40
läst 1018 gånger

Utloggad Markus Libeck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 08:40
    • Visa profil
Hej!

Jag är angelägen om att få digital tillgång till Korsberga församlings (Jkpg län) DB t.o.m. 1949 (sekretess 70 år på DB om jag inte är felinformerad). I nuläget finns endast DB publicerad digitalt t.o.m. 1932.

Saken är den att den inte är tillgänglig i den digitala forskarsalen. En förklaring (?) är kanske att volymen ifråga (SE/VALA/00187/F/3) sträcker sig mellan åren 1933-1972.

Jag har kontaktat Landsarkivet i Vadstena men får inget svar. Har väntat i över en vecka men har inte hört ett knyst (trots flera mejl).

Ställer därför frågan till er, det vill säga, publicerar landsarkiven delar av en volym eller behöver jag vänta tills hela volymen är fri från sekretess? Det är trots allt ett tag kvar tills 2042.

Tack på förhand från en nykläckt släktforskare.

/Markus Libeck



 

2019-02-20, 10:50
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det är mycket riktigt sekretessgränsen som är anledningen till att volymen inte är allmänt tillgänglig.

Om det inte nödvändigtvis är originalboken som du är ute efter, så finns ju SCB-utdrag som för närvarande sträcker sig t.o.m. 1948:
https://sok.riksarkivet.se/scb-fodda-vigda-doda

2019-02-20, 11:29
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den 70-åriga sekretessgränsen innebär att uppgifterna ska sekretessprövas innan de lämnas ut. Detta görs av det arkiv som förvarar handlingen.

Man kontrollerar då om det finns några känsliga uppgifter i det som du vill ha ut. I en dödbok skulle det t.ex. kunna vara att dödsorsaken är självmord. Om uppgifterna inte är känsliga, så får du ut dem.

Du kan antingen besöka arkivet personligen, eller kontakta dem per epost eller telefon och be att de skickar uppgifterna. Om du besöker arkivet, så får de inte ta ut någon avgift, men räkna med att de kan göra det om de skickar uppgifterna till dig.

Först när hela boken ligger utanför sekretessgränsen publiceras den på nätet. Det som publiceras i år är alltså uppgifter från 1948 och äldre. Observera att man räknar helår. Det är alltså inte så att uppgifter från februari 1949 publiceras i mars i 2019, utan först i januari 2020.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-02-20, 16:15
Svar #3

Utloggad Markus Libeck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 08:40
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna